اختصاصی تیتر کوتاه:

پاسخ کشورها به درخواست اسرائیل برای سخت گیری بر ایران

با شروع مذاکرات هسته ای در وین، مقامات رژیم صهیونیستی با ناامیدی و عصبانیت روند مذاکرات و نتایج آن را دنبال میکنند و از کشورهای حاضر در مذاکرات میخواهند تا نهایت سختگیری را بر علیه ایران داشته باشند.

پاسخ کشورها به درخواست اسرائیل برای سخت گیری بر ایران

بن کاسپیت،‌ خبرنگار و روزنامه نگار سیاسی اسرائیل درباره تلاش های اسرائیل به منظور تاثیر گذاری بر مذاکرات در وب سایت معاریو نوشت:

یک مقام ارشد امنیتی اسرائیل اخیراً در یک تریبون غیرعلنی گفته است که تقریباً همه طرف‌هایی که اسرائیل با آنها در مورد موضوع هسته‌ای ایران در تماس بوده‌است،‌ یک مسئله را میگویند (به بیان های متفاوت):

«از ما چه می‌خواهید، ترامپ را متقاعد کردید که از توافق خارج شود، اگر نتانیاهو ترامپ را از توافق بیرون نمی‌کشید، ما اکنون در جای دیگری بودیم. شما هم مانند ما می دانید که ایرانی ها به شدت به توافق پایبند بودند. به محض اینکه آمریکا از آن خارج شد، ایرانیان خود را آزاد دیدند که توافق را نقض کنند و شروع به غنی سازی در سطح بالا کردند، همه این ها، کار دستی شماست. بخورید آنچه را که خود پخته اید.»

اسرائیلی ها از خجالت آب گلوی خود را قورت میدهند و چیزی شبیه این می گویند:

«چه اهمیتی دارد؟ الان وضعیت همین است و شما نباید اجازه دهید ایرانی ها به وضعیت آستانه هسته ای برسند. این غیر قابل برگشت است. ما را مجبور به اعمال افراطی نکنید.»

اکثر تحلیلگران بر این باورند که دور مذاکراتی که دیروز در وین آغاز شد، نتیجه ای نخواهد داشت. در حال حاضر تشخیص خوب یا بد بودن این مسئله دشوار است.

اقلیتی از تحلیلگران فکر می‌کنند که امکان غافلگیری و بستن سریع توافقی که «کمتر برای کمتر» نامیده می‌شود، وجود دارد، فیلمنامه‌ای که یک کابوس اسرائیلی است. در اسرائیل به این امر، «پیشرفت در ازای رشوه» میگویند. ایرانی ها در ازای لغو تحریم ها (رشوه) وضعیت فعلی را متوقف و دست از "پیشرفت هسته ای" برمیدارند. از نظر اسرائیل هیچ سناریویی بدتر از این وجود ندارد.

نخست‌وزیر ، وزیر دفاع، وزیر امور خارجه، وزیر دارایی و رئیس‌جمهور تقریباً همزمان دیروز بیانیه های مشابهی صادر کردند: بنت در یک ویدئوی تهاجمی با حمله مستقیم به ایران و نیات آن و با یادآوری قصد اعلام شده ایران برای نابودی اسرائیل، از جامعه جهانی خواست تسلیم باج خواهی ایران نشوند و در یک در خواست تقریباً ناامیدکننده از جامعه بین المللی خواست که به ایران به دلیل رفتارش امتیاز ندهند.

در همان زمان، بنی گانتز وزیر دفاع، آویگدور لیبرمن وزیر دارایی، یایر لاپید وزیر امور خارجه (از لندن) و رئیس جمهور اسحاق هرتزوگ نیز بیانیه ها و پیام های مشابهی صادر کردند.

همه آنها به صورت صریح و یا ضمنی به توانایی اسرائیل برای " دفاع از خود به تنهایی" اشاره کردند و به جامعه بین المللی هشدار دادند که از اصول خود دست نکشند.

گانتز در پیام خود گفت: «این روزها تیم‌های اسرائیلی اطلاعاتی را با دوستان ما در سراسر جهان به اشتراک می‌گذارند که نشان‌دهنده تداوم تاخت و تاز ایران به سمت هسته‌ای است و این نقض توافقنامه فعلی ایران با کشورهای اروپایی است.

گانتز به اطلاعات اسرائیل اشاره کرد که نشان دهنده اقدامات فنی و لجستیکی ایران در هفته های اخیر به سوی یک مرحله بی سابقه دیگر در جهت رقابت برای رسیدن به یک صنعت هسته ای - نظامی است: «غنی سازی اورانیوم تا درجه نظامی ۹۰ درصد. ایرانی ها هنوز شروع به غنی سازی نکرده اند، اما تمام مقدمات را برای این عملیات نه چندان ساده انجام می دهند.»

در اسرائیل تخمین زده می شود که ایرانیان چنین گزینه ای را به منظور تحت فشار قرار دادن قدرت ها و آمریکا در دور کنونی مذاکرات در وین که آن را "کنفرانس رفع تحریم ها" می نامند،‌ آماده میکنند. ایرانی ها قصد حذف چیزی را در این مذاکرات ندارند. آنها برای دریافت به وین می آیند نه برای دادن.

آمار اطلاعاتی جدیدی که اسرائیل در اختیار دارد، همراه با مقدار زیادی از اطلاعات اضافی که اخیراً در اختیار تمامی قدرت های مربوطه قرار گرفته است،‌ به یک دلیل ساده، موثر نخواهد بود: روس ها، چینی ها، فرانسوی ها و آمریکایی ها اصلاً علاقه ای به چنین اطلاعاتی ندارند.

آنها فقط می خواهند با آرامش به خانه برگردند. تنها کسانی که همراه با ما وضعیت را به صورت یکسان می بینند، انگلیسی ها هستند که قول فشار داده اند. با این وجود حتی اگر آنها بخواهند بر ایران فشار بیاورند، این امر اوضاع را به طور قابل توجهی تغییر نمی دهد.

اسرائیل امیدوار به نوعی معجزه است. اکنون اسرائیل چه جایگزینی برای ابرقدرت ها ارائه می دهد؟ ادامه تحریم ها و حتی تشدید آنها.

SMOSUN
SMOSUN
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها