عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در گفت و گو با تیترکوتاه مطرح کرد:

کدام اتباع افغانستانی از کشور اخراج می شوند؟

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: وزارت کشور اقداماتی را شروع کرده است، از جمله صدور کارت های شناسایی، شناسایی افراد، ثبت و ضبط افراد و همچنین وزارت امور خارجه و وزارت کشور ارتباطاتی را با دولت طالبان برقرار کرده اند تا بتوانند زمینه برگشت این افراد را فراهم کنند.

کدام اتباع افغانستانی از کشور اخراج می شوند؟

به گزارش تیتر کوتاه، اخیراً در فضای مجازی و رسانه ها اخبار ناگواری به دستمان می رسد مبنی به آسیب های غیر قابل جبران اجتماعی و فرهنگی و بعضاً اقتصادی که ناشی از حضور غیر قانونی اتباع کشور های همسایه در کشور است؛ وضعیت سامانه اتباع افغانستانی در این خصوص بسیار نابسمان است و باعث نگرانی مردم شده است. متاسفانه این مشکل از سالیان دور با جامعه ما همراه بوده و تاکنون راه حل قابل توجهی برای آن مطرح و اجرا نشده است. در همین راستا خبرنگار پارلمانی تیترکوتاه به سراغ  جلیل رحیمی جهان آبادی نماینده تربت جام، تایباد، باخرز و صالح آباد در مجلس شورای اسلامی رفتیم و نظر وی را در این خصوص جویا شدیم.

رحیمی جهان آبادی گفت : وضعیت مهاجرین افغانستانی در ایران نامطلوب است. به نظر من حضور بی نظم مهاجرین با حداقل نظارت ها اتفاق افتاده است. با توجه به برخی اشتراکات تاریخی و فرهنگی ما با مردم افغانستانی و حوادث تلخی که در کشور رخ داده است و همچنین عاطفه انسانی و نگاه اسلامی جمهوری اسلامی ایران به کشور افغانستان باعث شد که خیلی از سخت گیری ها در خصوص مهاجرت افغان ها انجام نشود؛ چون به هر حال این افراد پناهگاه دیگری جز ایران و پاکستان نداشتند. اما واقعیت امر این است که نگرانی هایی در چند حوزه به وجود آمده است، نظیر مسائل اجتماعی، فرهنگی، استفاده گسترده از یارانه ها، امتیازاتی که در داخل برای شهروندان خود ارائه کردیم و آن ها دارند استفاده می کنند و در نهایت نکات امنیتی که موجب ایجاد ارتباطات داعش با برخی از این افراد، برخی از تندرو ها در افغانستان و یا سایر تندرو ها در منطقه شده است که راحت می توانند سرویس ها را کار کنند  و آسیب هایی نظیر شاهچراغ و جریانات اخیر در کشور را رقم بزنند. مجموع این نکات منجر به نگرانی ملت شده است که به حق است.

جلیل-رحیمی


فراهم شدن زمینه برگشت اتباع غیر مجاز به افغانستان

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: ما در مجلس شورای اسلامی تلاش کردیم  برخی از اصول سازمان ملی مهاجرت که مطرح شده است را اصلاح کنیم تا این نگرانی ها رفع شود. اما این موضوع در مجلس یازدهم به سرانجام نرسید و بعید می دانم در این سه چهار هفته به سرانجام برسد مگر آنکه در دستور کار قرار بگیرد.

وی تصریح کرد: وزارت کشور اقداماتی را شروع کرده است، از جمله صدور کارت های شناسایی، شناسایی افراد، ثبت و ضبط افراد و همچنین وزارت امور خارجه و وزارت کشور ارتباطاتی را با دولت طالبان برقرار کرده اند تا بتوانند زمینه برگشت این افراد را فراهم کنند و اقداماتی که به نظر من اقدامات موثری به شمار می آید اما کافی نیست. امیدوارم در مجلس جدید و در این یک سالو نیمی که از عمردولت آقای رئیسی باقی مانده است بتوانند این جریان را ساماندهی کنند و دغدغه مردم و نهادهای امنیتی و آثار سوء اقتصادی که در کشور ایجاد شده است رفع شود.
 

اتباع غیر قانونی بازار کار را از کارگران ساده گرفته اند

رحیمی اظهار کرد: بر خلاف تبلیغاتی که در رسانه ها دیده می شود و چهره خیلی منفی از مردم افغانستانی ارائه می کنند، مردم افغانستان در هر گوشه دنیا که باشند جزو سخت کوش ترین و قانع ترین مردم ها هستند. اما نکتع حائز اهمیت این است که مهاجر خارجی هر چقدر هم خوب باشد باید بر روی آن ساماندهی و نظارت شود. در خصوص فعالیت کارگران افغانستانی در صنعت ساختمان سازی و نظارت بر روی این گونه فعالیت ها باید گفت که در هیچ کشوری این حجم از مهاجر غیر قانونی بدون نظارت و شناخت دقیق دیده نمی شود و این واقعا یک آسیب اساسی برای جامعه ما است. این اتباع غیر قانونی بازار کار را از کارگران ساده ما گرفته اند، بخشی از یارانه ما استفاده می شود و آثار اجتماعی دراز مدت نیز خواهد داشت. باید آثار و تبعات حضور این افراد را به لحاظ اجتماعی اقتصادی و فرهنگی را مورد بررسی قرار دهیم.

وی در پایان خاطر نشان کرد: ما وظیفه اصلی ما در قبال شهروندان ایرانی این است که دغدغه ها و نیاز های شهروندان، شرایط اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی را  مورد بررسی و حمایت قرار دهیم.پس از آن اگر شرایطی هم بود، اگر از کشورهای همسایه میزبانی داشتیم از ظرفیت آن ها نیز استفاده کنیم. انشالله وزارت کشور و دولت دست به دست هم بدهند وبا کمک مجلس جدید در سازمان ملی مهاجرت این موضوع سامان پیدا کند.

فاطمه مشتاقی، سپیده قاضی نژاد
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها