تیتر کوتاه گزارش می دهد؛

چت جی پی تی (chatGPT) چقدر خرج روی دستمان می گذارد؟

هوش مصنوعی و استفاده از ربات chatGPT این روزها خیلی از کارها را راحت کرده است، اما آیا تا به حال به این فکر کرده اید که استفاده از از این ربات چقدر هزینه دارد؟ در این گزارش به بررسی هزینه های راه اندازی و اموزش مدل های مختلف ربات chatGPT پرداخته ایم.

 چت جی پی تی (chatGPT) چقدر خرج روی دستمان می گذارد؟

هوش مصنوعی (AI) به شبیه‌سازی فرآیندهای هوش انسانی توسط ماشین‌ها به ویژه سیستم‌های کامپیوتری اشاره دارد. این فرآیندها شامل یادگیری، استدلال، حل مسئله، ادراک و درک زبان است. هوش مصنوعی در طیف گسترده‌ای از کاربردها مانند تشخیص گفتار، تصمیم‌گیری، ترجمه زبان و ادراک بصری استفاده می‌شود. فناوری هوش مصنوعی به سرعت در حال پیشرفت است و در صنایع مختلف از جمله مراقبت‌های بهداشتی، مالی، حمل‌ونقل و سرگرمی استفاده می‌شود.

ChatGPT چیست؟

چت جی پی تی (chatGPT) مخفف "Generative Pre-trained Transformer" است. به عبارت دیگر، chatgpt یک ربات هوش مصنوعی مولد و یک ابزار پردازش زبان طبیعی است که برای ایجاد گفت‌وگو و مکالمه‌ای شبیه به انسان استفاده می‌شود. این سرویس همانند سرویس‌های چت خودکاری که در وب سایت‌های خدمات مشتری موجود هستند، عمل می‌کند. به عبارتی افراد می‌توانند از آن سوال بپرسند و پاسخ دریافت کنند.

هزینه‌های chatGPT

هزینه‌های اصلی ChatGPT عبارتند از: منابع محاسباتی برای آموزش هوش مصنوعی، هزینه‌های عملیاتی مداوم برای راه‌اندازی و نگهداری هوش مصنوعی و هزینه‌های تحقیق و توسعه، عمدتاً هزینه‌های پرسنلی برای تیمی که بر روی بهبود هوش مصنوعی کار می‌کند.

۱، ابتدا هزینه عملیاتی ChatGPT را محاسبه کنیم: هزینه عملیاتی سالانه به ۴۷۴.۷ میلیون دلار امریکا می‌رسد.

یک پردازنده گرافیکی Nvidia A۱۰۰ حدود ۳۵۰ میلی ثانیه طول می‌کشد تا یک کلمه را با استفاده از ChatGPT تولید کند. ChatGPT حدود ۱۷۵ میلیارد پارامتر دارد و از GPT-۳.۵ توسعه یافته است. داده‌های آموزشی برای این مدل حدود ۴.۵ میلیارد ترابایت است. با این حال، یک مدل با ۳ میلیارد پارامتر می‌تواند با استفاده از بهینه‌سازی‌های خاص در همان نوع GPU، یک کلمه را در حدود ۶ میلی‌ثانیه تولید کند.

آخرین نسخه ChatGPT-۳.۵ واقعا قدرتمند است. بیش از ۱۷۵ میلیارد بیت اطلاعات برای کمک به درک و پاسخ به سوالات دارد. برای کارکرد صحیح، به کمک حدود پنج تراشه کامپیوتری خاص به نام پردازنده گرافیکی A۱۰۰ نیاز دارد. از این تراشه‌ها برای پردازش سریع اطلاعات استفاده می‌شود تا ChatGPT بتواند تنها در چند ثانیه به یک سوال پاسخ دهد.

هر کلمه تولید شده در ChatGPT، ۰.۰۰۰۳ دلار هزینه دارد. با در نظر گرفتن نرخ فعلی مایکروسافت، یک واحد پردازش گرافیکی Nvidia A۱۰۰، ۳ دلار در ساعت قیمت دارد. با توجه به سرعت تولید کلمه در ۳۵۰ میلی ثانیه می‌توان تعداد کلمات قابل تولید در ساعت را محاسبه کرد.

هر بار که از Chat-GPT سؤالی می‌پرسید، حدود ۰.۰۱ دلار هزینه دارد زیرا برای پاسخ دادن به شما نیاز به پردازش حدود ۳۰ کلمه دارد. این هزینه سه برابر بیشتر از هزینه جست‌وجوی معمولی گوگل است.

هزینه عملیاتی روزانه اجرای Chat-GPT حدود ۱.۳ میلیون دلار است. آمار UBS نشان می‌دهد که هر ماه حدود ۱۰۰ میلیون نفر و حدود ۱۳ میلیون نفر به صورت روزانه از Chat-GPT استفاده می‌کنند. اگر هر فرد ۱۰ پرس و جو در روز انجام دهد، در واقع ۱۳۰ میلیون پرس و جو در روز انجام می‌شود. اگر هر درخواست ۰.۰۱ دلار هزینه داشته باشد، کل هزینه روزانه به ۱.۳ میلیون دلار می‌رسد. با محاسبه در ۳۶۵ روز در سال، هزینه جاری سالانه به ۴۷۴.۷ میلیون دلار می‌رسد که بسیار گران است.

۲- محاسبه هزینه منابع (هزینه آموزش): هزینه یک بار تکرار به ۴.۶ میلیون دلار می‌رسد.

ساخت یک مدل زبان بزرگ مانند ChatGPT به کامپیوترهای قدرتمند نیاز دارد و می‌تواند هزینه زیادی داشته باشد. این کامپیوترها نیاز به انجام محاسبات بسیاری دارند و محدودیتی برای تعداد آنها وجود دارد. پس از رسیدن به این حد، ما باید یک سیستم جدید و قدرتمندتر بسازیم.

آموزش مدل‌های زبان بزرگ مانند ChatGPT به منابع کامپیوتری قدرتمند زیادی نیاز دارد که می‌تواند بسیار گران باشد. این منابع دارای محدودیت هایی هستند، بنابراین پس از اتمام آنها، باید مجموعه جدیدی از منابع برای ادامه کار ساخته شود. آموزش مدل‌های ChatGPT یک بار تکرار ۴.۶ میلیون دلار امریکا هزینه دارد و اگر حداقل ده بار انجام شود، هزینه آن ۴۶ میلیون دلار امریکا خواهد بود.

هزینه آموزش مدل‌های متفاوت ChatGPT به شرح زیر است:

GPT-۲ بیش از ۴۰ هزار دلار

GPT-۳ بیش از ۴.۵ میلیون دلار

 GPT-۴ بیش از ۱۰۰ میلیون دلار

ChatGPT-۵ تا ۲.۵ میلیارد دلار

چت

نتیجه گیری

هزینه بالای هوش مصنوعی پیشرفته مانند ChatGPT، استفاده از آنها را برای تجارت چالش برانگیز می‌کند. اگرچه چنین فناوری خوب است، اما در مقایسه با استخدام افراد بسیار گران تمام می‌شود. به همین دلیل، برخی از شرکت‌های هوش مصنوعی تعطیل شده و برخی دیگر از شرکت‌های بزرگ‌تر برای تامین مالی تسهیلات دریافت کرده‌اند.

بنابراین ما می‌توانیم درک کنیم که چرا گوگل، که به دلیل هوش مصنوعی قدرتمند خود شناخته می‌شود، در کاربرد هوش مصنوعی بسیار محافظه کار است. زیرا از یک طرف انحصار جست‌وجو در دست گوگل است و حاضر نیست چنین هزینه بالایی را خرج کند. هزینه بالا باعث کاهش سود آن می‌شود. علاوه بر این، مشکل دیگری نیز وجود دارد. هنگامی که از chatgpt استفاده می‌کنید، ممکن است متوجه شوید که گاهی اوقات داده‌ها اشتباه هستند. گوگل همچنین نگران است که این اشتباهات به برند و اعتبارش آسیب بزند. موتور جست‌وجوی مایکروسافت، بینگ، سهم بسیار کمی از بازار را در اختیار دارد. مایکروسافت با پول کافی برای پشتیبانی از آن، مایل است از ChatGPT برای رقابت برای کسب سهم بیشتر از بازار استفاده کند.

تینا خرسند
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها