وزیر بهداشت دولت پزشکیان کیست؟

نظام سلامت با دردها و زخم‌های فراوانی همچنان دست‌به‌گریبان است و با توجه به شرایط نابه‌سامان، در انتظار برای تعیین وزیر بهداشت جدید توسط کارگروه سلامت ستاد رئیس‌جمهوری منتخب قرار گرفته است؛ اما وزیر بهداشت دولت چهاردهم چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد و دیدگاه صاحب‌نظران در این زمینه چیست؟

وزیر بهداشت دولت پزشکیان کیست؟

بعد از انتخاب مسعود پزشکیان به عنوان رئیس‌جمهوری منتخب، گمانه زنی‌هایی برای انتخاب اعضای کابینه شروع شد و ساز و کاری با عنوان کار گروه برای انتخاب وزرا شکل گرفت. بر این اساس، کار گروهی با عنوان کار گروه سلامت نیز برای انتخاب وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی شکل گرفت. هرچند در روزهای اخیر دو نفر از اعضای این کار گروه به دلیل احتمال برای معرفی به عنوان وزیر بهداشت از این کار گروه انصراف دادند، اما همچنان نفرات دیگری جایگزین این افراد شدند.

وزارت بهداشت دولت چهاردهم از ظرفیت رسانه‌ها استفاده کند

احمد مهری «اپیدمیولوژیست و فعال رسانه‌ای سلامت» می‌گوید: وزارت بهداشت در دوران کرونا از ظرفیت خبرنگاران و رسانه‌ها برای اطلاع رسانی استفاده کرد و این موضوع کمک بسیار بزرگی برای این وزارتخانه در آن دوران سخت بود. امیدواریم وزارت بهداشت در دولت چهاردهم نیز از ظرفیت خبرنگاران و رسانه‌ها بهره‌مند شود.

وی ادامه می‌دهد: سوال‌های متعددی درباره شکل گیری کار گروه سلامت وجود دارد، اما باید اجازه بدهیم این کار گروه وظیفه خود را انجام بدهد. وزیر بهداشت بعدی مشکلات فراوانی خواهد داشت و یکی از مهم‌ترین نکته‌ها این است که جامعه بهداشت و درمان کشور پذیرش مناسبی نسبت به فرد انتخاب شده داشته باشد. یکی از نگرانی‌ها این است که آیا فردی از نسل جدید وجود دارد که با تجربه باشد و بتوان به عنوان وزیر بهداشت جدید معرفی کرد؟ وزیر بهداشت هر شخصی باشد، نمی‌تواند بی‌توجه به تسلط رئیس‌جمهوری منتخب نسبت به نظام سلامت بی‌تفاوت باشد.

وزیر بهداشت انتخابی با چالش‌های فراوانی مواجه خواهد بود

رضا لاری پور «عضو کار گروه سلامت انتخاب وزیر بهداشت» می‌گوید: وضعیت بهداشت و درمان آن‌قدر مسئله و مشکل دارد که می‌توان گفت وزیر بهداشت انتخابی با چالش‌های فراوانی مواجه خواهد بود. وزیر بهداشت حتما باید انسان شجاعی باشد که بتواند بخشی از این مشکلات را اصلاح کند تا مردم نفع ببرند.

همان طور که رئیس‌جمهوری منتخب در صحبت‌های خود اعلام کرده است، تاکید بر سیاست‌های کلی نظام سلامت، لزوم استفاده از تمام متخصصان نظام سلامت، بیان نکردن مسائل اختلافی پزشک و غیرپزشک که در فضاهای متفاوت وجود دارد، تاکید بر طب مبتنی بر شواهد علمی، تاکید بر اقدام و حکمرانی مبتنی بر تمرکز زدایی از پایتخت، توسعه پژوهش‌های کاربردی موثر بر حل مسائل سلامت، لزوم اصلاح نظام شبکه، توجه به طب ایرانی و مکمل و مبتنی بر شواهد در انتخاب وزیر بهداشت موثر است.

معاونان وزیر بهداشت پیش از معرفی به مجلس، مشخص شوند

زهره افتخاری «عضو هیات علمی انستیتو پاستور ایران» گفت: برای نخستین بار چنین اتفاقی افتاده که اعضای کار گروه انتخاب وزیر بهداشت معرفی شده‌اند. رئیس‌جمهوری منتخب، پزشک است و قبلا در مجلس نیز حضور داشته و این موارد باعث می‌شود وزیر بهداشت به شکل آگاهانه‌ای انتخاب شود. وزیر بهداشت باید بتواند با سایر دستگاه‌ها مانند مجلس، وزارت صنعت و معدن و تجارت، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، وزارت اقتصاد و سازمان برنامه و بوجه تعامل مناسبی داشته باشد. قبل از این‌که وزیر پیشنهادی به مجلس معرفی شود، باید معاونان او نیز معرفی شوند، زیرا معاونان نقش بسیار مهمی در عملکرد وزیر بهداشت خواهند داشت.

وی ادامه می‌دهد: در دوران کرونا مشخص شد که ریاست سازمان غذا و دارو چقدر مهم است. رئیس و مدیران سازمان غذا و دارو نباید تعارض منافع داشته باشند. این کار گروه فقط نباید به انتخاب وزیر بهداشت توجه کند و باید در انتخاب روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی نیز توجه کند.

وزیر بهداشت پزشک یا غیر پزشک؟

علی رضا چیذری «رئیس انجمن صنفی تولید، تامین، توزیع و صادرکنندگان تجهیزات و ملزومات پزشکی و دارویی» می‌گوید: یکی از بزرگترین تعارض‌های منافع این است که وزرای بهداشت، پزشک هستند. یک پزشک عمر خود را صرف آموزش پزشکی و درمان کرده، اما وزارتخانه‌ای که مهم‌ترین دغدغه آن، مسائل مدیریتی و اقتصادی است، به شخصی نیاز دارد که مدیریت و اقتصاد بلد باشد. در سطوح معاونان مثل درمان و بهداشت می‌توان از پزشکان استفاده کرد. کدام اقتصاد دان یا مدیر در گزینه‌های نهایی خواهند بود؟ جایگاه وزیر بهداشت نیازمند تعامل با سایر دستگاه‌ها دارد و شاید یک پزشک نتواند ایستادگی لازم را داشته باشد. باید از وزارت بهداشت پزشک محوری عبور کنیم.

وی ادامه می‌دهد: در زمینه تجهیزات پزشکی کمبودها به مرحله حاد نرسیده و با وضعیت ارز و سطح تولید ناخالص ملی، حفظ مدیران میانی که توانستند این وضعیت را ایجاد کنند، مهم است و باید از تغییرهای اتوبوسی اجتناب کرده و به مدیران فرصت کار بدهیم.

شکل گیری کار گروه‌ها برای انتخاب وزرا در دولت چهاردهم اقدامی جالب توجه بوده که بر خلاف دوره‌های گذشته به صورت واضح اعلام شده که چه کسانی برای انتخاب وزیران مختلف اظهار نظر و بررسی می‌کنند. هرچند درباره اعضای کار گروه سلامت نیز مباحثی مانند میانگین سنی و تعارض منافع وجود دارد، اما همچنان باید منتظر بود که دقیقا چه کسانی به عنوان وزیر بهداشت پیشنهادی به رئیس‌جمهوری منتخب پیشنهاد خواهند شد.

در گزارش بعدی نیز به بخش دیگری از صحبت‌های صاحب نظران نظام سلامت و اعضای کار گروه سلامت درباره انتخاب وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خواهیم پرداخت تا این روند شفاف‌تر شود.

 

 

 

منبع: ایرنا
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت تیتر کوتاه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار
    سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت تیتر کوتاه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    پیشنهاد سردبیر