اختصاصی تیتر کوتاه؛

۱۰ ارتش قدرتمند جهان را بشناسید + جدول

در این گزارش مشخصات ۱۰ ارتش قدرتمند جهان از نظر نیروی نظامی را مشاهده می کنید.

۱۰ ارتش قدرتمند جهان را بشناسید + جدول

در رتبه‌بندی نظامی کشورها، ۱۰ کشور قدرتمند برتر دارای قابلیت‌های نظامی نسبتاً چشمگیری وجود دارند که آنها را متمایز می‌کند. این کشورها دارای میراث نظامی قوی بوده و به طور مداوم در حال افزایش قدرت نظامی خود هستند و خود را به عنوان رقبای قوی برای عنوان قدرتمندترین ارتش جهان معرفی می‌کنند.

رتبه‌بندی قدرت نظامی در Global Firepower ( یک ابزار آنلاین برای مفایسه قدرت نظامی کشورها) در سال ۲۰۲۴، ۱۴۵ کشور را با در نظر گرفتن بیش از ۶۰ عامل فردی مانند تعداد نیروها، تجهیزات نظامی، ثبات مالی، موقعیت جغرافیایی و منابع موجود ارزیابی می‌کند. این عناصر به امتیاز PowerIndex (شاخص قدرت) کمک می‌کنند. نمرات پایین تر نشان دهنده قابلیت‌های نظامی قوی تر است.

در ادامه لیستی از ۱۰ کشور جهان با نیروی نظامی قدرتمند را مشاهده می‌کنید:

۱۰ کشور با نیروی نظامی قدرتمند

نام کشور شاخص قدرت تعداد کل پرسنل نظامی
ایالات متحده ۰.۰۶۹۹   ۲,۱۲۷,۵۰۰
روسیه ۰.۰۷۰۲   ۳,۵۷۰,۰۰۰
چین ۰.۰۷۰۶ ۳,۱۷۰,۰۰۰
هند ۰.۱۰۲۳ ۵,۱۳۷,۵۵۰
کره جنوبی ۰.۱۴۱۶   ۳,۸۲۰,۰۰۰
بریتانیا ۰.۱۴۴۳   ۱,۱۰۸,۸۶۰
ژاپن ۰.۱۶۰۱   ۳۲۸,۱۵۰
ترکیه ۰.۱۶۹۷   ۸۸۳,۹۰۰
پاکستان ۰.۱۷۱۱   ۱,۷۰۴,۰۰۰
ایتالیا ۰.۱۸۶۳   ۲۸۹,۰۰۰

وقت آن است که نگاهی دقیق تر به ۱۰ قدرت برتر نظامی در جهان بیندازیم و دریابیم که چرا آنها در رتبه‌بندی قدرت نظامی بسیار بالا هستند و اینکه بر اساس گزارش بانک جهانی چقدر برای افزایش قدرت نظامی خود هزینه می‌کنند.

ایالات متحده

پایتخت: واشنگتن دی سی

هزینه‌های نظامی: ۸۳۱ میلیارد دلار

ایالات متحده در بین ۱۰ ارتش برتر جهان در رتبه اول قرار دارد. ایالات متحده همچنین در زمینه پیشرفت‌های فناوری در سطح جهانی پیشتاز است و در بخش‌های پزشکی، هوافضا و کامپیوتر نسبت به سایر کشورهای جهان جلوتر است. این کشور ۱۳۳۰۰ هواپیما دارد که ۹۸۳ فروند آن هلیکوپترهای تهاجمی هستند.

صادرات کلیدی این کشور شامل رایانه، ماشین‌آلات الکتریکی، وسایل نقلیه، مواد شیمیایی، غذا، حیوانات زنده و تجهیزات نظامی است. این کشور اغلب نقش‌های رهبری در نهادهای بین‌المللی را بر عهده می‌گیرد و در ایجاد نهادهایی مانند سازمان ملل متحد، ناتو (سازمان پیمان آتلانتیک شمالی) و بانک جهانی نقش اساسی دارد.

روسیه

پایتخت: مسکو

هزینه نظامی: ۱۰۹ میلیارد دلار

روسیه با سابقه‌ای هزار ساله پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در سال ۱۹۹۱ به وجود آمد و نزدیک به ۹۰۰ هزار نیروی نظامی فعال داشت. روسیه دارای فناوری پیشرفته، نیروی نظامی قدرتمند و آموزش دیده و نفوذ استراتژیک جهانی است. با این حال، جنگ روسیه و اوکراین درحال‌حاضر، کمبودهای مربوط به رهبری، آمادگی و مدیریت زنجیره تامین در ارتش روسیه را برجسته کرده است. با این وجود، روسیه همچنان در جایگاه دوم خود در میان ۱۰ ارتش برتر جهان قرار دارد.

چین

پایتخت: پکن

هزینه نظامی: ۲۲۷ میلیارد دلار

چین، یکی از باستانی‌ترین تمدن‌های جهان، از زمان تأسیس آن به عنوان جمهوری خلق چین در سال ۱۹۴۹ تحت حکومت کمونیستی بوده است. این کشور دارای عنوان دومین اقتصاد بزرگ جهان، پس از ایالات متحده است. چین با رتبه سوم در میان قدرتمندترین ارتش‌های جهان، از مزیت اقتصادی برجسته‌ای با نیروی انسانی قابل توجه برخوردار است. چین تلاش‌های بسیاری را برای تقویت توانایی‌های دریایی، نیروی هوایی و زمینی خود عمدتاً از طریق منابع داخلی انجام داده است. چین ۳۱۶۶ هواپیما و ۴۹۵۰ تانک در میان منابع غنی خود دارد.

هند

پایتخت: دهلی

هزینه نظامی: ۷۴ میلیارد دلار

در جنوب آسیا، هند شبه جزیره‌ای بین خلیج بنگال و دریای عرب را اشغال کرده است. در طول تاریخ، هند با حملات مهاجمان مختلف از جمله ترک ها، عرب ها، فارس‌ها و انگلیسی‌ها مواجه شد. این کشور در سال ۱۹۵۰ پس از استقلال از سلطه بریتانیا در سال ۱۹۴۷ به جمهوری تبدیل شد. جمعیت بالای هند، تمرکز فزاینده بر دیجیتال‌سازی و مدرن‌سازی، و یک مجتمع نظامی-صنعتی داخلی کارآمد، هند را به یکی از ۵ ارتش برتر جهان تبدیل کرده است. هند در مجموع ۲۲۱۰ هواپیما، ۴۶۱۴ تانک و ۲۹۵ دارایی از نظر نیروی دریایی دارد.

کره جنوبی

پایتخت: سئول

هزینه نظامی: ۴۴ میلیارد دلار

کره جنوبی با نام رسمی جمهوری کره یک کشور آسیای شرقی در منطقه جنوبی شبه جزیره کره است. سئول پایتخت کره جنوبی، به دلیل سنت فنگ شویی، در زمان سلسله چوسون، از نظر استراتژیک در قلب شبه جزیره قرار داشت و بر هماهنگی و رفاه از طریق قرار دادن اشیا تأکید می‌کرد. کره جنوبی دارای قدرت بالای ناوگان هواپیما، خودروهای زرهی جنگی و هلیکوپتر است. با بیش از ۱۳۳ هزار وسیله نقلیه و ۷۳۹ هلیکوپتر، از جمله ناوگان قوی با ۱۱۲ هلیکوپتر تهاجمی، توان نظامی کره جنوبی گواهی بر تعهد مداوم این کشور به امنیت است که ناشی از تنش‌های چند دهه با کره شمالی است.

بریتانیا

پایتخت: لندن

هزینه نظامی: ۶۲ میلیارد دلار

بریتانیا در بخش شمال غربی اروپا واقع شده است که جزیره بریتانیای کبیر که شامل انگلستان نیز می‌شود را در بر می‌گیرد. پایتخت آن، لندن، دارای جایگاه جهانی برجسته‌ای به عنوان یک مرکز مالی مهم است که از اسکاتلند، ولز و ایرلند حمایت می‌کند. لندن همچنین به عنوان یکی از پربازدیدترین شهرهای جهان شناخته شده است. بریتانیا با نیروی انسانی، نیروی هوایی، کارایی لجستیکی و منابع مالی در بین ۱۰ ارتش برتر جهان ایستاده است. ناوگان هواپیمایی قوی و بنادر موجود در بریتانیا از مزایای قابل توجه ارتش آن است.

ژاپن

پایتخت: توکیو

هزینه نظامی: ۵۳ میلیارد دلار

ژاپن یکی از باسوادترین و پیشرفته‌ترین کشورهای جهان است. بیشتر زمین‌های آن تحت سلطه کوه‌ها و جنگل‌های انبوه است. شهروندان آن سبک زندگی شهری را متاثر از فرهنگ‌های همسایه پذیرفته اند، سنت‌های باستانی را با عناصر غربی هماهنگ می‌کنند و ترکیب فرهنگی منحصربه‌فردی را به نمایش می‌گذارند. ژاپن با داشتن بنادر بزرگ در بین ۱۰ کشور قدرتمند برتر جهان است و مزیت استراتژیک دریایی خود را به رخ می‌کشد. ژاپن با چهار ناو هلیکوپتربر در جایگاه دوم این رده پس از ایالات متحده قرار دارد. این ناوگان برای انجام نقش‌های تخصصی در میدان نبرد مجهز به فناوری پیشرفته روی کشتی است. ژاپن نیروی نظامی توانمند و کاملی با ۵۰ هزار پرسنل نیروی هوایی، ۱۵۰ هزار پرسنل ارتش و ۵۱ هزار پرسنل نیروی دریایی دارد.

ترکیه

پایتخت: آنکارا

هزینه نظامی: ۴۰ میلیارد دلار

موقعیت جغرافیایی ترکیه، دروازه بین اروپا و آسیا، آن را به یکی از قدرتمندترین کشورهای جهان از نظر استراتژیک تبدیل کرده است. ترکیه از سال ۱۹۵۲ به عضویت ناتو درآمده است و با داشتن ۳۵۵ هزار پرسنل مسلح فعال، دومین ارتش بزرگ در این اتحاد را دارد.

اگرچه از نظر تاریخی، ایالات متحده و کشورهای عضو ناتو بزرگترین صادرکنندگان تسلیحات به ترکیه بوده اند، اما این کشور شروع به گسترش واردات خود کرده است و روسیه را به شریک تجاری مهم تسلیحات خود تبدیل کرده است. علاوه بر این، ترکیه به شدت در صنایع دفاعی بومی خود سرمایه‌گذاری کرده و بیش از ۷۰۰ پروژه را دنبال می‌کند.

پاکستان

پایتخت: اسلام آباد

هزینه نظامی: ۶ میلیارد دلار

جمهوری اسلامی پاکستان در سال ۱۹۴۷ از طریق شورش مسلمانان علیه اکثریت هندی‌ها در هند و تامین امنیت سرزمین خود تأسیس شد. پاکستان عضو فعال سازمان‌های بین‌المللی مختلف مانند سازمان ملل متحد، سازمان تجارت جهانی و صندوق بین‌المللی پول است.

پاکستان یکی از قدرتمندترین ارتش‌های جهان در زمینه هایی مانند نیروی انسانی، نیروی هوایی، نیروی زمینی و بخش دریایی است. تاکید بیشتر بر بهره‌برداری از منابع طبیعی مانند گاز طبیعی و زغال سنگ و موقعیت استراتژیک آن در امتداد مرزهای مشترک، جایگاه پاکستان را در صحنه جهانی بیشتر ارتقا داده است.

ایتالیا

پایتخت: رم

هزینه نظامی: ۳۱ میلیارد دلار

ایتالیا با نام رسمی جمهوری ایتالیا یکی از کشورهای اروپای جنوبی و یکی از اعضای اتحادیه اروپا است. ایتالیا، آخرین رتبه در فهرست ۱۰ کشور قدرتمند جهان، در زمینه هایی مانند ناوگان هواپیمایی، قدرت بالای هلیکوپترها، قابلیت چشمگیر هواپیماهای تهاجمی و در اختیار داشتن چندین کشتی جنگی ناو هواپیمابر برتر است. ایتالیا ناوگانی متشکل از ۴۰۴ هلیکوپتر دارد که شامل ۵۸ هلیکوپتر تهاجمی است.

تینا خرسند
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت تیتر کوتاه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار
    سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت تیتر کوتاه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    پیشنهاد سردبیر