اختصاصی تیتر کوتاه؛

امانت دار وزارت دادگستری در دولت جدید کیست؟

مسئولیت وزارت دادگستری در دولت چهاردهم بر عهده شخصی است که بتواند از سه قوه رای اعتماد خود را دریافت کند.

امانت دار وزارت دادگستری در دولت جدید کیست؟

وزارت دادگستری یکی از وزارت‌خانه‌های ایران است که به موجب اصل یکصد و شصتم قانون اساسی مسئولیت کلیه مسائل مربوط به روابط قوه قضاییه با قوه مجریه و قوه مقننه را بر عهده دارد. این وزارت‌خانه علاوه بر هماهنگی بین سه قوه، وظایف دیگری نیز دارد که اقدام در جهت احقاق حقوق شهروندان ایرانی مقیم خارج از کشور و مساعدت حقوقی به اتباع ایرانی مقیم سایر کشورهای جهان، پاسخ به استعلامات حقوقی دستگاه‌ها و مدیریت امور پرداخت دیه از بیت‌المال، حمایت از قربانیان جرم و مجرمان جرایم غیرعمد بخشی از آنها را در برمی‌گیرد. وزیر دادگستری تنها وزیری است که برای انتخاب به این سمت، نیاز به کسب اعتماد رؤسای هر سه قوه دارد.

اکنون با روی کار آمدن مسعود پزشکیان به عنوان رئیس‌جمهوری منتخب مردم، حدس و گمان‌های بسیاری در خصوص انتخاب وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم وجود دارد. در ادامه نگاهی به گزینه‌های احتمالی برای وزارت دادگستری در دولت جدید داریم:

امین‌حسین رحیمی

امین‌حسین رحیمی، متولد ۱۳۴۷ در ملایر، چهره‌ای برجسته در نظام قضایی ایران است. او که فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد حقوق عمومی از دانشگاه تهران است، سابقه نمایندگی مردم ملایر در مجلس هشتم و دادستانی دیوان محاسبات کشور در مجلس نهم را در کارنامه خود دارد.

رحیمی در انتخابات مجلس هشتم با ۳۴ هزار و ۳۴۳ رأی به‌عنوان نماینده اول مردم ملایر انتخاب شد و در این دوره، عضو و سخنگوی کمیسیون قضائی و حقوقی مجلس بود. در سال ۱۳۹۱ به‌عنوان دادستان دیوان محاسبات انتخاب و یک سال بعد با رأی اکثریت نمایندگان، به ریاست دیوان محاسبات رسید.

وی پیش از دادستانی، معاون امور مجلس قوه قضائیه بود و در طول فعالیت خود، سمت‌های مهم قضائی و حقوقی دیگری از جمله دادیار، قاضی، معاون رئیس کل دادگاه‌های انقلاب و عمومی تهران، مشاور رئیس قوه قضائیه و مسئول شوراهای حل اختلاف کشور را بر عهده داشته است. در حال حاضر، رحیمی به‌عنوان معاون منابع انسانی و امور فرهنگی قوه قضائیه فعالیت می‌کند.

امین-حسین-رحیمی

میرهادی قره سید رومیانی

میرهادی قره سید رومیانی متولد ۱۳۵۴ نماینده اصولگرا تبریز، اسکو، آذرشهر در مجلس نهم بود. وی قبل از ورود به مجلس شورای اسلامی مسئولیت هایی همچون سرپرستی اداره کل حقوقی قوانین و تدوین شورای نگهبان، عضویت اصلی محکمه حکمیت فدراسیون فوتبال، سرپرستی امور بین‌الملل محاکم عمومی و انقلاب تهران برعهده داشته است. وی در ۳۱ تیرماه ۱۳۹۶ به عنوان سرپرست معاونت گردشگری سازمان میراث فرهنگی منصوب شد.او همچنین در تاریخ ۵ آذرماه ۱۳۹۶ در حکمی توسط علیرضا آوایی (وزیر دادگستری دولت دوازدهم) به عنوان معاون حقوقی و امور مجلس وزارت دادگستری معرفی شد.

در تاریخ ۸ آذرماه ۱۳۹۷ قره سید رومیانی، در حکمی توسط محمد شریعتمداری(وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی دولت دوازدهم)به معاون حقوقی، امور مجلس و استانهای این وزارتخانه منصوب شد. به علاوه در ۲۶ آذرماه ۱۴۰۱ در حکمی توسط حمید سجادی(وزیر ورزش و جوانان دولت سیزدهم)به عنوان معاون حقوقی، امور مجلس و استانهای این وزارتخانه انتخاب شد.

رومیانی

محمد علی اسفنانی

محمد علی اسفنانی متولد ۱۳۴۷ که اکنون به عنوان سرپرست معاونت پیشگیری سازمان تعزیرات فعالیت می‌کند، پیشتر مدیر کل تعزیرات استان تهران بود. وی از سال ۱۳۹۱ تا ۱۳۹۵ بعنوان نماینده فریدن، فریدون‌شهر، چادگان و بویین میاندشت از استان اصفهان در مجلس شورای اسلامی حضور داشت. وی پیشتر به عنوان دادیار دیوان عالی قضایی کشور و مدیرکل امور پارلمانی وزارت دادگستری مشغول به فعالیت بود. اسفنانی سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی و نایب رئیس کمیسیون تحقیق مجلس شورای اسلامی در دوره نهم بود.

اسفنانی

الهام امین زاده

الهام امین‌زاده متولد ۱۳۴۳ سیاستمدار، حقوقدان و مدرس دانشگاه ایرانی است که در دولت یازدهم از سال ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۵ سمت معاون حقوقی رئیس‌جمهوری ایران را برعهده داشت و در فاصله سال‌های ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۶ به‌عنوان دستیار رئیس‌جمهوری در امور حقوق شهروندی فعالیت می‌کرد. او همچنین عضو هیات علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران است. امین‌زاده در یکی از نخستین اقدامات خود، به دستور رئیس‌جمهور، ۵۰ شکایت نهاد ریاست‌جمهوری از ۱۶ رسانه داخلی ایران را پس گرفت.

امین-زاده

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت تیتر کوتاه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار
    سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت تیتر کوتاه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    پیشنهاد سردبیر