مالیات بر ارزش افزوده خودرو چیست و چگونه محاسبه می شود؟

یکی از مهم‌ترین منابع درآمدی دولت برای تامین بودجه و اداره امور کشور، دریافت مالیات است که یکی از انواع مهم‌ آن، مالیات بر ارزش افزوده نام دارد. ما در این محتوا درباره یکی از دیون قانونی خودرو که مالیات بر ارزش افزوده است، با شما صحبت خواهیم کرد و توضیح می دهیم که مبلغ آن چقدر است. اما پرسشی که برای بسیاری از افراد پیش می‌آید، این است که آیا فروش حواله خودرو مالیات دارد؟ در بخش پایانی به این پرسش

مالیات بر ارزش افزوده خودرو چیست و چگونه محاسبه می شود؟

 

منظور از مالیات بر ارزش افزوده چیست؟

مالیات بر ارزش افزوده یکی از انواع مالیات است که بر اساس ارزش افزوده‌ای که کالا یا خدمات مورد نظر دارد، در هر مرحله جمع‌آوری می‌شود و در نهایت هزینه آن از مصرف‌کننده دریافت خواهد شد. به عبارت دیگر این نوع مالیات به‌صورت غیرتصاعدی و در هر مرحله از زنجیره تامین کالا و خدمات خاص بر روی مبلغ نهایی محصول ارائه‌شده افزوده می‌شود و در نهایت فروشنده باید آن را به سازمان امور مالیاتی بپردازد.

مالیات ارزش افزوده خودرو

میزان مالیات بر ارزش افزوده در سال 1403 چقدر است؟

در سال‌های قبل میزان مالیات بر ارزش افزوده برابر 9 درصد قیمت محصول یا خدمات ارائه‌شده بود؛ ولی از سال 1403 و با هدف افزایش درآمدهای مالیاتی و کاهش وابستگی دولت به نفت این عدد به 10 درصد رسید. به‌طور مثال اگر هزینه خرید محصولی خاص یک میلیون تومان باشد، 10 درصد آن که مبلغ 100 هزار تومان است، برای مالیات بر ارزش افزوده از فروشنده دریافت خواهد شد.

مالیات خودرو

خودرو هم مثل هر کالای دیگری مشمول مالیات است و مالک وسیله نقلیه در صورت فروش آن ملزم به پرداخت مالیات نقل و انتقال آن خواهد بود که مبلغ آن نیز بر اساس داخلی یا خارجی بودن وسیله نقلیه، نوع و سال تولید خودرو متفاوت است. بر اساس قانون مصوب، میزان مالیات نقل و انتقال خودروهای خارجی 2 درصد و وسایل نقلیه داخلی 1 درصد ارزش روز آن است و به ازاء هر سالی که از تولید خودرو گذشته باشد، 10 درصد از میزان کل مالیات آن کم می‌شود. پیشنهاد می کنیم برای دیدن جدول مالیات نقل و انتقال 1403 به اینجا مراجعه کنید.

آیا فروش حواله خودرو مالیات دارد؟

با توجه به تفاوت قیمت کارخانه و بازار، اغلب بسیاری از افراد اقدام به فروش حواله خودرو خود می‌کنند؛ ولی پرسش همه آن‌ها این است که آیا فروش حواله خودرو مشمول مالیات می‌شود. در سال‌های گذشته ثبت نام در طرح‌های فروش شرکت‌های خودروساز مشمول مالیات نمی‌شد و افراد بدون نگرانی نسبت به فروش حواله یا خودرو صفر خود اقدام می‌کردند؛ اما از سال گذشته با هدف فروش محصول به مصرف‌کننده واقعی و جلوگیری از واسطه‌گری، فروش حواله خودرو هم شامل مالیات شده است.

بر اساس قانون مالیات بر عایدی، در صورتی که فردی اقدام به خرید خودرو از شرکت‌های خودروسازی کند و در سال اول آن را بفروشد، باید 30 درصد اختلاف قیمت بازار و کارخانه را برای مالیات بپردازد. به‌طور مثال اگر قیمت کارخانه محصولی 500 میلیون و قیمت بازار 800 میلیون تومان باشد، در صورت فروش وسیله نقلیه در سال اول، فرد باید 30 درصد اختلاف نرخ کارخانه و بازار را که 90 میلیون تومان است، برای مالیات پرداخت کند.

پرداخت مالیات خودرو با آیتول

مالیات یکی از دیون قانونی خودرو است که حتما باید پرداخت شود. آیتول یکی از سامانه‌های خودرویی معتبر است که کاربران با استفاده از آن می‌توانند انواع سرویس‌های خودرویی از جمله استعلام و پرداخت آنلاین مالیات انواع وسایل نقلیه را دریافت کنند.

پرداخت مالیات بر ارزش افزوده خودرو

استفاده ار سرویس‌های خودرویی کاربردی آیتول مزایای جذابی دارد که برخی از این مزیت‌ها شامل موارد زیر هستند:

  • کاربران برای دریافت انواع سرویس‌های خودرویی با استفاده از این سامانه نیازی به مراجعه حضوری ندارند و همه این خدمات به‌صورت آنلاین ارائه می‌شوند که این موضوع از اتلاف بیهوده وقت افراد جلوگیری می‌کند.
  • این سامانه برای ارائه انواع خدمات کاربردی در حوزه وسایل نقلیه کمترین هزینه و کارمزد را از کاربران دریافت می‌کند. به‌طور مثال افراد برای استعلام و پرداخت خلافی با این سامانه باید مبلغ بسیار ناچیز 5200 تومان را بپردازند.
  • این سامانه دارای سایت و اپلیکیشن اختصاصی با رابط کاربری جذاب و ساده است که همه کاربران با حداقل سطح سواد قادر به برقراری تعامل با آن هستند و می‌توانند سرویس مورد نظر خود را در سریع‌ترین زمان ممکن دریافت کنند.
  • این سامانه، برخلاف درگاه آنلاین اداره امور مالیاتی، کمترین میزان قطعی و اختلال را دارد و کاربران با استفاده از آن می‌توانند در هر ساعتی از شبانه‌روز نسبت به استعلام یا پرداخت مالیات وسیله نقلیه خود اقدام کنند.
  • در صورتی که کاربران برای استفاده از سرویس‌های آیتول مشکل یا پرسشی داشته باشند، با ارتباط با بخش پشتیبانی این سامانه که در 24 ساعت شبانه‌روز فعال است، می‌توانند خدمات مورد نظر خود را دریافت کنند.

بنابراین با توجه به مزایای بیان‌شده، استفاده از خدمات سامانه آیتول برای استعلام و پرداخت مالیات خودرو می‌تواند بهترین گزینه برای مالکان انواع وسایل نقلیه باشد.

سخن آخر

دریافت مالیات یکی از منابع اصلی دولت برای تامین هزینه‌های جاری و اداره امور کشور است که یکی از انواع آن‌، مالیات بر ارزش افزوده است. مالیات بر ارزش افزوده هزینه‌ای است که در هر مرحله از زنجیره تامین محصول یا خدمات بر مبلغ کالا افزوده می‌شود و هزینه آن در پایان از مصرف‌کننده نهایی دریافت خواهد شد. خودرو هم از محصولاتی به‌شمار می‌آید که مشمول مالیات است و مالکان انواع وسایل نقلیه اگر قصد فروش آن را داشته باشند، باید هزینه‌ای را برای نقل و انتقال پرداخت کنند.

 

رپورتاژ
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت تیتر کوتاه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار
    سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت تیتر کوتاه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    پیشنهاد سردبیر