ضاحیه بیروت کجاست؟

شامگاه جمعه ۶ مهرماه ۱۴۰۳، جنگنده های رژیم صهیونیستی، منطقه حاره حریک در ضاحیه بیروت را به شدت بمباران کردند.

ضاحیه بیروت کجاست؟

ارتش این رژیم ادعا کرد، هدف این حملات، مرکز فرماندهی اصلی حزب الله بوده و ظاهراً، هدف اصلی سید حسن نصرالله و دیگران نفرات ارشد حزب الله بوده است.

رادیو ارتش اسرائیل گزارش کرد که جنگنده‌های اسرائیلی ۸۵ بمب سنگرشکن که وزن هرکدام یک تُن بوده را در عملیات دیروز (جمعه) برای ترور سیدحسن نصرالله استفاده کردند.

اعلام شده که در این حمله ۶ ساختمان به‌طور کامل با خاک یکسان شده و شبکهٔ الجزیره هم در همان زمان گزارش داد که دست‌کم ۱۰ بمب یک تُنی که برای ازبین‌بردن استحکامات بتنی به‌کار می‌رود، استفاده شده است.

ضاحیه کجاست؟

ضاحیه، منطقه جنوبی بیروت و محل اصلی زندگی شیعیان است. این منطقه با ۲۸ کیلومتر مربع مساحت، بیش از یک و نیم میلیون نفر را در خود جای داده‌است. مراکز مهمی همچون سفارتخانه‌های برخی کشورها و دفتر سازمان ملل و دفاتر شبکه العالم و المنار در آن جای دارد.

تراکم جمعیت

بیش از یک سوم جمعیت لبنان یعنی حدود یک و نیم میلیون نفر در ضاحیه زندگی می‌کنند. مساحت ۲۸ کیلومتر مربعی این منطقه در مقابل مساحت اندکی بیش از ۱۰ هزار کیلومتری کل لبنان نشان می‌دهد که پرجمعیت‌ترین منطقه مسکونی این کشور همین منطقه است.

ضاحیه یکی‌ از مناطق مهم در جغرافیای سیاسی و اجتماعی لبنان نیز می باشد. این منطقه که به عنوان قلب جنوبی بیروت شناخته می‌شود، تحت کنترل نیروهای حزب‌الله قرار داشته و نقش مهمی در تاریخ معاصر لبنان ایفا کرده است.

ضاحیه به دلیل موقعیت استراتژیک خود، همواره مورد توجه دولت لبنان، گروه‌های سیاسی، و حتی بازیگران منطقه‌ای و بین‌المللی بوده است. ضاحیه جنوبی بیروت از لحاظ اداری تابع استان جبل لبنان است و در گذشته به نام مناطق ساحل متن جنوبی در استان المتن معروف بود.

در این منطقه مراکز مهمی همچون سفارتخانه‌های برخی کشورها و دفتر سازمان ملل و دفاتر شبکه العالم و المنار در آن جای دارد.

موقعیت جغرافیایی ضاحیه

ضاحیه (به عربی: ضاحیه الجنوبیه) به منطقه‌ای گفته می‌شود که در جنوب پایتخت لبنان، بیروت، قرار دارد.

این منطقه شامل تعدادی از نواحی مسکونی و شهرک‌های کوچک است که در طول سال‌ها توسعه یافته‌اند و اکنون بخش مهمی از پایتخت لبنان به شمار می‌آیند. ساکنان این منطقه حدوداً ۵۳ درصد از جنوب، ۲۱ درصد از استان بقاع، ۱۴ درصد از بیروت، ۱۰ درصد از جبل لبنان و بقیه از سایر مناطق این کشور هستند. رشد جمعیت مناطق ضاحیه جنوبی بیروت در طول تاریخ لبنان همواره رو به افزایش بوده‌است.

 

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت تیتر کوتاه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار
    سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت تیتر کوتاه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    پیشنهاد سردبیر