در صنعت خودروسازی دنیا چه خبر است؟

این خودرو بی نیاز از بنزین و برق است + جزئیات

در دهه ۱۹۵۰ طراحی خودرو در آمریکا به شدت تحت تأثیر عصر جت بود. مردم دیوانه هواپیماهای جت جدید بودند، اما این دوران نیز دورانی بود که انرژی هسته‌ای گام‌های بلندی برداشته بود. چه اتفاقی می‌افتاد اگر نفوذ هسته‌ای همین تأثیر را در دنیای اتومبیل‌رانی بگذارد؟

این خودرو بی نیاز از بنزین و برق است + جزئیات

اداره ملی ایمنی ترافیک بزرگراه یا NHTSA، یک سازمان ایالات متحده است که تحت وزارت حمل و نقل و زیر نظر اداره ایمنی ترابری فعالیت می‌کند. این اداره مسئولیت‌های گسترده‌ای را در زمینه ایمنی جاده‌ای بر عهده دارد. NHTSA به بررسی وضعیت ایمنی خودروها، تعیین استانداردهای ایمنی، برگزاری بازخوردهای ایمنی، و پژوهش در زمینه فناوری‌های جدید جهت بهبود ایمنی حمل‌ونقل عمومی می‌پردازد. این اداره نیز مسئول برنامه‌ها و تدابیر ایمنی مرتبط با رانندگی خودروهای خودران و خودروهای برقی در ایالات متحده است. هدف اصلی NHTSA، حفظ ایمنی و کاهش حوادث جاده‌ای در طول کشور است.

این همان چیزی است که فورد با کانسپت عجیبی به نام نوکلئون (Nucleon) به دنبال آن بود. عکس‌های مفهومی و بیانیه مطبوعاتی اصلی فورد مربوط به سال ۱۹۵۸ اخیراً به صندوق میراث فورد اضافه شده است. این صرفاً یک مطالعه و پیش‌بینی طراحی بود تا ببینیم وسایل نقلیه آینده که از انرژی هسته‌ای استفاده می‌کنند، چگونه به نظر می‌رسند.

این خودرو دارای سپرهای جمع شونده برای بازده آیرودینامیکی بهتر بود. محفظه سرنشین دارای سیستم‌های الکترونیکی کنترل آب و هوا است. طبق این اطلاعیه، فورد پیش از نیاز به شارژ مجدد نوکلئون، مسافتی معادل ۸۰۰۰ کیلومتر یا ۵۰۰۰ مایل را طی می‌کرد! البته همه اینها صرفاً حدس و گمان بود. این طرح هرگز فراتر از یک آزمایش و طراحی در مقیاس ۳:۸ پیشرفت نکرد.

خودرو 1

در بیانیه مطبوعاتی آمده است که این طراحی آینده‌ای را در نظر گرفته که در آن رآکتورهای هسته‌ای به اندازه کافی کوچک هستند تا در یک خودرو قرار گیرند. البته که در سال ۲۰۲۳، این راکتورها هنوز هم عظیم هستند. احتمالاً فورد آینده‌ای را می‌دید که در آن واکنش‌های هسته‌ای مستقیماً نیرو تولید می‌کردند.

خودرو 2

با این حال، چشم انداز فورد از آینده به طور کامل بعید نبود. در بیانیه مطبوعاتی به جایگاه‌های شارژ اشاره شده که جای جایگاه‌های سوخت را گرفته‌اند، و این در حال حاضر با گسترش توسعه خودروهای الکتریکی اتفاق می‌افتد. فورد همچنین توضیح داد که Nucleon دارای ابزارهای الکترونیکی در جلو و عقب است تا به سرنشینان خودروهای اطراف هشدار دهد. امروزه، چنین سیستم‌های کمکی راننده در وسایل نقلیه جدید رایج هستند و حتی به عنوان تجهیزات استاندارد برای برخی مدل‌ها عمل می‌کنند. این پیش‌بینی در ۶۵ سال پیش، جالب و شگفت‌آور به نظر می‌رسد.

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

اخبار
اخبار
پیشنهاد سردبیر