اختصاصی تیترکوتاه؛

دروغی به نام بلیط چارتری ارزان/ هرچه از تفاوت بلیط ها نمی دانید

یک موضوع مهم در مورد سفر با هواپیما، خرید بلیط ارزان قیمت است. همه به دنبال آن هستند تا به ارزان ترین روش ممکن سفر کنند و به همین علت با اصطلاحات غلطی روبرو می شوند که بهتر است کمی با آن ها آشنا شویم.

دروغی به نام بلیط چارتری ارزان/ هرچه از تفاوت بلیط ها نمی دانید
به گزارش تیترکوتاه، بلیط چارتری پرکاربردترین غلط مصطلحی است که بسیاری از مردم به خاطر نبود آموزش درست آن را باور کرده اند و می پندارند که هر بلیط چارتری باید ارزان ترین قیمت ممکن را داشته باشد، در حالی که بلیط چارتری را می توان یک دروغ بزرگ از زبان آژانس های گردشگری دانست. 
 
ابتدا باید توضیح دهیم که بلیط های چارتری و سیستمی چه تفاوت های کلی با هم دارند. اگر بخواهیم این موضوع را به خلاصه ترین روش ممکن بیان کنیم باید بگوییم که بلیط های سیستمی توسط ایرلاین ها و زیر نظر قوانین ملی و بین المللی فروخته می شود و پس از خرید مسافر از انجام پرواز و مشکلات ناشی از آن از جمله تاخیر و کنسلی و حتی جریمه استفاده نکردن از بلیط اطمینان خاطر دارد. 
 
در حالی که بلیط های چارتری توسط آژانس های گردشگری به صورت بلوکی از ایرلاین خریداری شده و توسط همان آژانس به مسافرین فروخته می شود. در این حال شما دیگر زیر نظر قوانین ملی و بین المللی نیستند و هر شرایطی که آژانس تعیین کند را باید بپذیرید به همین دلیل با خرید بلیط های چارتری دیگر خبری از دریافت پول بابت کنسلی یا جریمه های تاخیر پرواز نیست. 
 
فرق بلیط هواپیما چارتری با بلیط هواپیما سیستمی:
 
• در صورت انصراف از سفر می‌توانید بلیط هواپیما سیستمی را با پرداخت درصدی از مبلغ به عنوان جریمه استرداد کنید؛ اما مبلغ بلیط هواپیما چارتری در صورت انصراف از سفر استرداد نمی‌شود و مبلغ می‌سوزد. البته این مورد در برخی از آژانس ها متفاوت است و ممکن است درصد کمی به شمار برگردد. 
• در پروازهای سیستمی با توجه به قوانین پرواز ایرلاین می‌توانید ساعت پرواز و تاریخ پرواز را عوض کنید؛ اما در پروازهای چارتری این کار امکان پذیر نیست. چرا که آژانس گردشگری این پرواز را فقط برای یک ساعت خاص خریداری کرده است و به ساعات دیگر پرواز دسترسی ندارد.
• بلیط هواپیما سیستمی برای کودکان ارزانتر از بزرگسالان است؛ اما قیمت بلیط هواپیما چارتری بزرگسالان و کودکان یکی است.
• قیمت بلیط سیستمی هواپیما توسط ایرلاین تعیین می‌شود؛ اما قیمت بلیط چارتری هواپیما توسط چارتر کننده تعیین می‌شود.
• قیمت بلیط هواپیما سیستمی ثابت است؛ اما قیمت بلیط هواپیما چارتری متغیر است که در ادامه به آن خواهیم رسید.
• قیمت بلیط هواپیما نوزاد زیر ۲ سال هم در پروازهای سیستمی و هم در پروازهای چارتر معادل ۱۰ درصد قیمت بلیط بزرگسال است. البته این موضوع هم در آژانس های مختلف با یکدیگر تفاوت دارد و همیشه ثابت نیست.
• بلیط هواپیما کودکان ۲ تا ۱۲ سال در پرواز سیستمی معادل ۵۰ تا ۸۵ درصد بلیط بزرگسالان است. بنابراین، برای افرادی که کودک دارند خرید بلیط سیستمی هواپیما به صرفه‌تر است.
 
چرا می گوییم دروغی به نام بلیط چارتری ارزان قیمت؟ 
 
اساس چارتر کردن بلیط ها توسط آژانس های گردشگری، تهیه تورهای به صرفه و ارائه آن به مسافرین است. برای مثال شما در مسیر کیش اگر به دنبال یک تور به صرفه باشید و با یک آژانس چارترکننده تماس بگیرید قطعا قیمت بهتری نسبت به توری که خودتان به صورت سیستمی یا آنلاین خریداری کردید به شما پیشنهاد می دهد چرا که قیمت پرواز در این شرایط پایین تر است. اما گاها برخی آژانس ها توانایی پر کردن پروازهای چارتری خود را ندارد یا حتی در برخی موارد اصلا به دنبال تهیه تور نیستند و بلیط های چارتر شده در مسیرهای پر طرفدار را به صورت آزاد و چارتری به فروش می رسانند تا درصد سود بیشتری از بازار بلیط کسب کنند. 
 
از آنجایی که تعیین قیمت بلیط چارتری در اختیار آژانس گردشگری است، پس می تواند برای یک مسیر در زمان های پیک مسافرت، قیمت را تا 4 برابر افزایش دهد کما اینکه سال ها پیش در مسیر نجف در روزهای اربعین شاهد این موضوع بودیم که پس از چند سال تاخیر با ورود سازمان هواپیمایی کشوری این موضوع مرتفع گردید. اما کماکان مشکل خرید بلیط های چارتری گران قیمت در بازار وجود دارد و در مسیرهایی مانند مشهد هنوز هم آژانس های گردشگری سابقه دار و قدیمی از قدرت و نفوذ خود بر روی ایرلاین ها استفاده می کنند تا بلیط را با قیمت بالاتری به فروش برسانند. 
 
به همین علت تقریبا در 80 درصد روزهای سال قیمت بلیط های تک چارتری (تنها بلیط بدون هتل و خدمات تور) در بازه میان 100 هزار تومان تا 2 میلیون تومان از قیمت بلیط های سیستمی بالاتر است و شرایط همچنان هیچ خدمتی هم به مشتری ارائه نمیشود. به همین سبب پس از پایان ظرفیت بلیط های سیستمی، مسافرینی که مجبور به سفر هستند، ملزم به خرید یک بلیط با چندبرابر قیمت می شوند. 
 
تا امروز نهایت کاری که از سازمان هواپیمایی برآمده است، تعیین بازه های زمانی مختلف برای ممنوعیت چارتر کردن بلیط هاست برای مثال در زمان پیک مسافرت های عید فروش بلیط چارتری به صورت تک ممنوع اعلام گردید. باید منتظر باشیم تا ببینم چه زمانی آژانس های گردشگری دست از این فروش بلیط های چارتری در بازار آزاد می کنند و به سمت ارائه خدمات ویژه تور خواهند رفت. 
 
21
 
22

یک نمونه از بلیط های تهران مشهد برای تاریخ مشخص و تفاوت قیمت بلیط چارتری و سیستمی

 

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها
    پیشنهاد سردبیر