در گفت‌وگوی تیتر کوتاه با رئیس اتحادیه فروشندگان طلا و جواهر تهران بررسی شد؛

ضرر شدید این گروه از خریداران طلا / پولی که جنس دست دو از جیب شما می پراند

نادر بذرافشان گفت: فروش طلای دست دوم در سال‌های گذشته آسیب‌های سنگینی به چرخه توزیع و واحدهای تولیدی صنف طلا وارد کرده بود. این مسئله باعث تغییر نگاه اقتصادی مردم شد و آن‌ها را به خرید طلای دست دوم ترغیب کرد. طلای دست دوم با مبالغ بالا و سودهای خاص که بیشتر شامل کارهای قدیمی بدون کدهای استاندارد فروخته می‌شد.

ضرر شدید این گروه از خریداران طلا / پولی که جنس دست دو از جیب شما می پراند

آیا تا به حال به این موضوع فکر کرده اید که ممکن است در ازای خرید طلای دست دوم به جای طلا نو و با اجرت، پول بیشتری پرداخت کنید؟ به تعبیری دیگر در یک خرید به ظاهر پر سود، ضرر کنید؟ این موضوع زمانی رخ می دهد که امکان تشخیص کیفیت، عیار طلا و میزان ناخالصی آن همراه با فلز آهن استفاده شده در داخل طراحی طلا و یا قفل آن وجود نداشته باشد. در این خصوص در ۴ تیر ۱۴۰۳ فروش طلای دست دوم توسط کمیسیون تخصصی اتاق اصناف ایران برای کنترل مشکلات رایج در معاملات طلای دست دوم ممنوع اعلام شد.

پیرامون این موضوع به گفت‌وگو با نادر بذرافشان رئیس اتحادیه سازندگان و فروشندگان طلا و جواهر تهران پرداختیم.

رئیس اتحادیه سازندگان و فروشندگان طلا و جواهر تهران در خصوص فروش طلای دست دوم بیان کرد: فروش طلای دست دوم در سال‌های گذشته آسیب‌های سنگینی به چرخه توزیع و واحدهای تولیدی صنف طلا وارد کرده بود. این مسئله باعث تغییر نگاه اقتصادی مردم شد و آن‌ها را به خرید طلای دست دوم ترغیب کرد. طلای دست دوم با مبالغ بالا و سودهای خاص که بیشتر شامل کارهای قدیمی بدون کدهای استاندارد فروخته می‌شد. این نوع طلاها عمدتاً در فضای مجازی و از طریق پیج‌ها به فروش می‌رسیدند. گزارش‌هایی مبنی بر مشکلات عیار طلاها دریافت کرده‌ایم که نیاز به رسیدگی داشت.

تلاش برای بهبود وضعیت تولید و توزیع طلا

وی تصریح کرد: با توجه به شعار سال مبنی بر جهش تولید و افزایش تولید با مشارکت مردم و پیگیری‌های اتحادیه تهران و اتحادیه‌های سراسر کشور، در جلسات حضوری و مکاتبات با مسئولین وزارت صمت و اتاق اصناف به آسیب‌شناسی و بررسی تخصصی مشکلات پرداختیم. نتیجه این پیگیری‌ها متقاعد کردن مسئولین به حذف کد آیسیک از سامانه نوین اصناف بود که به‌زودی به‌طور رسمی اجرا می‌شود. هفته گذشته نیز وزارت صمت ممنوعیت فروش طلای دست دوم را اعلام کرد و اصناف یک ماه فرصت دارند تا مجوز خود را از فروش طلای دست دوم به دسته‌های دیگر تغییر دهند.

بذرافشان افزود: ما به صورت تخصصی آسیب‌های وارده به تولیدی‌ها و بخش توزیع را بررسی و به اطلاع مسئولین رسانده‌ایم. فعالان این صنف باید هر چه سریع‌تر نسبت به جمع‌آوری طلای دست دوم اقدام کنند زیرا پس از یک ماه، این ممنوعیت از طریق وزارت صمت، اتاق اصناف و اتحادیه‌های سراسر کشور قابل رصد و پیگیری خواهد بود.

با افراد خاطی برخورد قانونی می شود؟

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران در پاسخ به سوال خبرنگار تیتر کوتاه مبنی بر نحوه برخورد با افراد خاطی پس از مهلت معین شده گفت: زمانی که قانونی وضع می‌شود، باید قانون به خوبی اجرایی شود. در خصوص برخورد با متخلفان، فعلاً دستورالعملی صادر نشده است و باید منتظر باشیم تا دستورالعمل نحوه برخورد با این واحدها به صورت فیزیکی یا حضوری طبق قانون نظام صنفی و با اعلام گسترده‌تر از جانب وزارت صمت ابلاغ شود. فعلا قرار بر این شد تا پس به اتمام رسید مهلت معین شده، بازرسی از واحدهای صنفی که طلای دست دوم می‌فروشند انجام شود و بررسی شود آیا این طلاهای دست دوم به چرخه تولید بازگشتهو ذوب شده‌اند یا خیر.

تاثیر ممنوعیت فروش طلای دست دو بر مردم

نادر بذرافشان یادآور شد: مردم نگران این هستند که آیا طلای دست دومی که دارند نیز با مشکل خرید و فروش مواجه می‌شود؟ خیر؛ این‌گونه نیست. طلای دست دومی که در دست مردم قرار دارد از لحاظ عیار مشکلی ندارد و ارزش آن نیز به قیمت روز محاسبه می‌شود. هیچ آسیبی به مردم جامعه وارد نمی‌شود، اما فروش طلای دست دوم توسط واحدهای صنفی از یک ماه آینده تخلف محسوب خواهد شد و این فعالان باید از قانون تبعیت کنند.

کاهش آسیب ها به سبب بررسی دقیق قوانین توسط مسئولین

وی عنوان کرد: مورد دیگری که فعالان این حوزه را با مشکلاتی مواجه کرده، این است که از ابتدای سال، به دلیل مشکلات سامانه جامع تجارت، چرخه تولید و توزیع صنعت طلا آسیب‌های زیادی دیده است. این مشکلات باعث شده تا تولید طلا به شدت کاهش یابد و فروش طلای دست دوم رونق پیدا کند.در نتیجه از ابتدای سال با رکود و کاهش تولید و تقاضا مواجه شده‌ایم. بر این باور هستیم که با توجه به دولت جدید، نمایندگان مجلس و نمایندگان خانه ملت به نگرانی‌های فعالان صنف طلا درباره قوانینی که امنیت اقتصادی را تهدید می‌کنند توجه داشته باشند. از مسئولان تقاضا داریم قوانینی که ممکن است به حوزه صنعت طلا و جواهر و اصناف کشور آسیب برساند، با دقت و کارشناسی بهتر بررسی و تصویب کنند. همچنین درخواست داریم که قبل از تصویب قوانین جدید که ممکن است برای اصناف مشکل‌ساز شوند، شرایط لازم را برای فعالیت اصناف فراهم کرده و موانع و مشکلات موجود در چرخه تولید را برطرف کنند. ما همچنان نگران وضعیت صنعت طلا هستیم و از مسئولین دولت جدید، رئیس‌جمهور و نمایندگان خانه ملت می‌خواهیم که به اصناف با دید کارشناسی و دلسوزانه نگاه کنند.

پیش‌بینی قیمت ها در بازار طلا

نادر بذرافشان در پایان در خصوص پیش بینی قیمت ها در بازار طلا و سکه ایران خاطر نشان کرد:  پیش بینی‌های ماه‌های گذشته نشان می‌دهد که قیمت طلا با نوسان ۱ تا ۳ درصدی مواجه بوده که در حال حاضر به ثبات نسبی خوبی رسیده است. در یک ماه گذشته نیز با توجه کاهش نسبی قیمت‌ها نسبت به اوج  قیمت قبلی که رخ داده بود احتمال کاهش بیشتر قیمت‌ها در آینده را بسیار کم کرده است. با توجه به پیش‌بینی‌های تحلیلگران بین‌المللی مبنی بر افزایش قیمت اونس جهانی تا پایان سال میلادی، بازار داخلی ما نیز تحت تأثیر قرار خواهد گرفت. اگر این پیش‌بینی‌ها صحیح باشند، قیمت ها در بازار داخلی نیز به‌طور قطع افزایش خواهد یافت، هرچند احتمال کاهش قیمت‌ها بسیار کم است. با افزایش تدریجی اونس جهانی، بازار داخلی نیز به تبع آن روند افزایشی خواهد داشت.

فاطمه مشتاقی
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها
    پیشنهاد سردبیر