در گفت‌وگوی تیتر کوتاه با عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس مطرح شد:

لزوم تخصیص ارز ترجیحی برای تامین تجهیزات پزشکی / بررسی افزایش حقوق پرستاران در کمیسیون بهداشت

عضو کمیسیون بهداشت مجلس گفت: چنانچه برای تامین تجهیزات و کالایی که با جان مردم و بیماران در ارتباط است ارز ترجیحی را قائل نشویم ممکن است بیمارستان‌ها و بیماران با بحران مواجه شوند.

لزوم تخصیص ارز ترجیحی برای تامین تجهیزات پزشکی / بررسی افزایش حقوق پرستاران در کمیسیون بهداشت

به گزارش تیترکوتاه، یکی از ملزومات مهم برای جهش تولید در کشور، تامین نیازهای ارزی واحدهای صنعتی و تولیدی است که عموما فعالان صنایع مختلف از مراحل ثبت سفارش و اخذ ارز ترجیحی و همچنین سیاست های دستوری تعیین نرخ ارز شکایت داشته و این مورد باعث ضرر و زیان بسیاری برای آنها می‌شود، فعالان صنعت تجهیزات و ملزومات پزشکی که نیز وظیفه تامین و تولید تجهیزات درمانی را بر عهده دارند نیز از این چالش در امان نبوده و دچار مشکلات بسیاری شده‌اند و معتقدند که مشکلات ارزی در این صنف حل نشود در تامین تجهیزات پزشکی بیمارستانی دچار بحران می‌شویم.

برای پیگیری این موضوع به سراغ روح‌الله لک‌ علی‌آبادی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی رفته و با او به گفت‌وگو پرداختیم که در ادامه از نظر می‌گذرانید:

 او در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی تیترکوتاه عنوان کرد: اولویت اول ما تولید تجهیزات پزشکی در داخل کشور است، هر کالا و تجهیزاتی که در ایران تولید می شود دیگر به دنبال مشابه خارجی آن و واردات آن نیستیم اما گاهی در برخی از تجهیزت امکان تولید آن در داخل کشور محیا  و به مهم تر آنکه صرفه نیست. در سایر کشورهای دنیا نیز همین گونه است و مرسوم نیست که تمام کالاها و تجهیزات را خودشان تولید کنند، بنابراین در آن قسمت ناچار به واردات هستیم، بنابراین اولویت دوم آن است که برای جبران کمبود تجهیزات پزشکی واردات انجام دهیم و در هر دو اولویت، تخصیص ارز ترجیحی به فعالان صنف از اهمیت زیادی برخودار است.
 

علی آبادی

لک علی آبادی افزود: بیمارستان‌های دولتی به تجهیزات نیاز دارند و اگر با ارز دولتی، این تجهیزات وارد نشود دانشگاه‌های علوم پزشکی ما قادر به پرداخت و خرید تجهیزات و کالاهای پزشکی نیستند. لازم به ذکر است که با وجود تخصیص ارز ترجیحی  باز هم مشکلاتی وجود دارد  وهنگامی که با بیمارستان‌های دولتی صحبت می‌کنیم و مقرر می‌شود که دانشگاه‌های علوم پزشکی مبالغی را پرداخت کنند ، حتی همین مبلغی که با ارز ترجیحی می‌آید را نیز می‌گویند قسطی شود و گاهی توان پرداخت همان اقساط را نیز ندارند. با این وضعیت اگر  ارز ترجیحی را حذف کنیم هزینه‌ها برای آنها ۱۰ الی ۱۲ برابر می‌شود. همچنین چنانچه برای  تامین تجهیزات و کالایی که با جان مردم و بیماران در ارتباط است ارز ترجیحی را قائل نشویم ممکن است بیمارستان‌ها و بیماران با بحران مواجه شوند. همه تلاش بر آن است که این اتفاق نیافتد. به همین علت باید  درحوزه سلامت و درمان  استثنا قائل شویم.

عضو کمیسیون بهداشت مجلس عنوان کرد: در مدت کوتاهی که از تشکیل دولت آقای پزشکیان می‌گذرد هنوز جلسه‌ای با تولیدکنندگان نداشته‌ایم اما می دانیم که انتظار دارند ارز مورد نیازشان را برای تامین لوازم و تجهیزاتی مورد نظر مهیا کرده تا در روند تولید اختلالی ایجاد نشود.

نماینده مردم ازنا  و درود در مجلس شورای اسلامی در پایان خاطر نشان کرد: بحث بهبود وضعیت حقوق و مزایای پرستاران و پزشکان، بحث تکمیل مکان‌های درمانی همانند بیمارستان‌ها و درمانگاه‌های نیمه کاره و رسیدگی به مناطق محروم و رسیدگی به صورت ویژه و توزیع عادلانه نیروی انسانی و تجهیزات در تمام کشور و همچنین ورود دارو و تجهیزات مهم پزشکی به کشور از جمله موارد مهمی است که در دستور کار کمیسیون بهداشت است و با قدرت مطالبات مردم پیگیری می شود.

 

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت تیتر کوتاه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار
    سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت تیتر کوتاه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    پیشنهاد سردبیر