گفت و گوی تیترکوتاه با نمایندگان مجلس شورای اسلامی :

دریافت مالیات از ثروتمندان باید در اولویت باشد

عضو کمیسیون فرهنگی کشور گفت: اگر دولت به سمت اخذ مالیات از درآمدهای کلان و فرارهای مالیاتی برود، نیاز به دریافت مالیات از مشاغل خرد کمتر می‌شود.

دریافت مالیات از ثروتمندان باید در اولویت باشد

به گزارش تیترکوتاه، همواره در دولت های مختلف به موضوع شناسایی ظرفیت های اقتصادی جدید در کشور برای کاهش تکه بر درآمدهای نفتی تاکید می شود، اما کمتر شاهد اجرایی شدن این مهم هستیم .بسیاری از کسب و کار های خرد در شروع فعالیت، با مقوله بزرگ مالیات مواجه شده و کم کم زیر بار پرداخت های مالیاتی توانایی رشد و توسعه را از دست می دهند.

چند روز پیش نیز همتی، وزیر اقتصاد در جمع مدیران مالیاتی کشور به این موضوع مهم اشاره کرد و گفت: «با توجه به وضعیت اقتصادی و تورم موجود، نباید از مشاغل خرد مالیات گرفته شود و درست آن است که تمرکز مالیاتی بر بخش‌های بزرگ‌و پر درآمد ترباشد تا از فشار اقتصادی بر مشاغل کوچک کاسته شود.»

در همین خصوص خبرنگار پارلمانی تیترکوتاه به سراغ اعضای کمیسیون اقتصادی و فرهنگی مجلس شورای اسلامی رفته و نظر آن ها را در این باره جویا شد که در ادامه از نظر می گذرانید:

هادی محمد پور

هادی محمدپور، عضو کمیسیون اقتصادی کشور با تأکید بر ضرورت کاهش تکه بر درآمدهای نفتی و تمرکز بر تولیدات داخلی، به ضرورت اصلاح سازوکار دریافت مالیات اشاره کرد و گفت: در بسیاری از موارد، اقشار پردرآمد از پرداخت مالیات فرار می‌کنند، در حالی که مشاغل خرد که اغلب در شهرستان‌ها و مناطق محروم فعالیت می‌کنند، به دلیل اتصال به سیستم بانکی و نظارت‌های مالیاتی، مجبور به پرداخت مالیات هستند.

وی افزود: دولت باید به درآمدهای پایین و دهک‌های کم‌درآمد بخشودگی مالیاتی بدهد و در مقابل، تمرکز بیشتری روی دریافت مالیات از ثروتمندان و فعالیت‌های سوداگرانه داشته باشد. 

این عضو کمیسیون اقتصادی تاکید کرد: کاهش فاصله نرخ نیمایی با نرخ بازار یکی از راهکارهای کنترل تورم و افزایش صادرات است.

صمصامی

حسین صمصامی دگر عضو کمیسیون اقتصادی مجلس و نماینده مردم تهران  نیز به مشکل دیگری درباره مالیات ستانی از مشاغل اشاره کرده و گفت: نبود اطلاعات دقیق از تمامی فعالان اقتصادی، به ویژه افرادی که به صورت زیرزمینی فعالیت می‌کنند یکی از چالش های امروزه است. اطلاعات مالیاتی موجود، تنها بخشی از فعالان اقتصادی را پوشش می‌دهد و بخش عمده‌ای از افرادی که فرار مالیاتی دارند، همچنان از دید سازمان مالیاتی پنهان مانده‌اند.

صمصامی در ادامه  بر لزوم اصلاح قانون ۱۶۹ مکرر مالیات‌های مستقیم تأکید و عنوان کرد: اجرای کامل این قانون می‌تواند به شناسایی دقیق فعالان اقتصادی کمک کند. باید مالیات بخش‌های مولد اقتصادی کاهش یابد و در مقابل، فعالیت‌های غیرمولد با مالیات‌های سنگین‌تری مواجه شوند تا فعالیت‌های مولد برای سرمایه‌گذاران جذاب‌تر شوند.

حسنعلی اخلاقی

در پایان به سراغ حسنعلی اخلاقی امیری عضو کمیسیون فرهنگی مجلس رفته و نظر او را در این باره جویا شدیم.  او به خبرنگار تیترکوتاه گفت: هزینه جمع‌آوری مالیات از این مشاغل گاهی بیشتر از خود مالیاتی است که وصول می‌شود.  اگر دولت به سمت اخذ مالیات از درآمدهای کلان و فرارهای مالیاتی برود، نیاز به دریافت مالیات از مشاغل خرد کمتر می‌شود.

او به لزوم اصلاح قوانین مالیاتی و حمایت بیشتر از مشاغل فرهنگی و رسانه‌ای که درآمد خاصی ندارند، اشاره کرد و افزود: نوع مالیات‌های اخذ شده از مشاغل خرد باید منطقی‌تر و مؤثرتر باشد و به جای تمرکز بر این مشاغل، دولت می‌تواند بر روی درآمدهای بزرگ‌تر تمرکز کند

سپیده قاضی نژاد
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت تیتر کوتاه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار
    سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت تیتر کوتاه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    پیشنهاد سردبیر