شبکه «یورو نیوز»؛

چه کشورهایی ۴ روز در هفته سرکار می روند

برخی کشورهای اروپایی بعد از دوره همه گیری کرونا و تجربه دورکاری کارمندان به این نتیجه رسیدند که کاهش تعداد روزهای کار در هفته به ۴ روز می تواند باعث بهره وری بیشتر کار شود.

چه کشورهایی ۴ روز در هفته سرکار می روند

گروه بین الملل تیترکوتاه- شبکه «یورو نیوز»: اخیرا پرتغال به جمع کشورهایی مانند بلژیک، بریتانیا و دیگران پیوسته که بکار گیری آزمایشی چهار روز کاری در هفته را اعلام کرده اند. گفت‌وگوهای مربوط به این طرح برای اولین بار زمان همه‌گیری کووید-19 آغاز شد و کارگران و کارفرمایان در مورد اهمیت انعطاف‌پذیری و مزایا حضور در محل کار به بحث و بررسی پرداختند.

مساله خیلی پیچیده نیست، کارمندان چهار روز در هفته کار می کنند، در حالی که حقوق شان مانند گذشته است، آنها حتی مزایای یکسانی دریافت میکنند اما حجم کاری ثابت باقی می ماند.

بنابراین، شرکت هایی که هفته کاری خود را کاهش می دهند، با جلسات کمتر و کار متمرکز بیشتری مواجه می شوند. طرفداران هفته کاری چهار روزه که به عنوان آینده بهره وری کارمندان و تعادل بین کار و زندگی ستایش می شود، معتقدند در صورت اجرای این طرح، رضایت و بهره وری کارگران افزایش می یابد.

اتحادیه‌های کارگری در سراسر اروپا از دولت‌ها می‌خواهند که هفته کاری چهار روزه را اجرا کنند، اما کشورهای زیادی این ایده را نپذیرفته اند.

بلژیک هفته کاری چهار روزه را برای کارمندانی که به پذیرفتن آن تمایل دارند، ارائه داده است و اولین کشور اروپایی بود که برای چنین طرحی قانون وضع کرد. در فوریه 2022، کارمندان بلژیکی حق انجام یک هفته کاری کامل را در چهار روز به جای پنج روز معمول، بدون از دست دادن حقوق قبلی خود، شروع کردند. اما این بدان معنا نیست که آنها کمتر کار می کنند، آنها در واقع ساعات کاری خود را در روزهای کمتری متراکم می کنند.

«الکساندر دو کرو»، نخست وزیر بلژیک، گفت که امیدوار است این تغییر به انعطاف پذیری بیشتر بازار کار به شدت خشک بلژیک کمک کند و تلفیق زندگی خانوادگی و شغلی را برای افراد آسان تر کند و مدل جدید باید اقتصاد پویاتری ایجاد کند. او در ادامه گفت، هدف این است که به مردم و شرکت‌ها آزادی بیشتری برای تنظیم زمان کارشان بدهیم، اگر کشور ما را با دیگران مقایسه کنید خواهید دید که پویایی ما بسیار کمتر است.

انتهای پیام/

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها
    پیشنهاد سردبیر