معاون وزیر صمت در افتتاحیه نمایشگاه بینالمللی صنایع کوچک و متوسط چین عنوان کرد:
توسعه فناوری بنگاهها برای ورود به دوره نوین صنعتی
معاون وزیر صمت و مدیر عامل سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران گفت: گردآوری صنایع کوچک و متوسط (SMEها)از کشورهای مختلف در قالب همچنین رویداد مهم و تاثیرگذاری در دنیای امروز، نشان دهنده مدیریت موفق و تاثیرگذار برگزارکنندگان این رویداد است.
به گزارش تیترکوتاه از سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران، علی رسولیان در سخنانی در آیین افتتاحیه هجدهمین نمایشگاه بینالمللی صنایع کوچک و متوسط چین با اشاره به لزوم همگام شدن صنایع کوچک با فناوریهای روز از تحول دیجیتال بعنوان یک فرآیند با اهمیت در صنایع نام برد و افزود: فرآیند تحول دیجیتال، فرآیندی است که در آن تحول تمامی اجزای اکوسیستم، دانشگاهها، بخش عمومی و کارکنان را در بر میگیرد و بر اساس آن مدلها و تجارب جدید کسب و کار شکل میگیرد. تحول دیجیتال، تحول در طراحیها، تولید، بازاریابی، فروش، تبلیغات و مدل مدیریت داده محور است.
وی، با بیان اینکه با تحول دیجیتال توانمندی شرکتها افزایش یافته و فرآیندهای آنها نیز بهبود مییابد، اضافه کرد: فناوریهای دیجیتال پیشرفتهایی در رابطه با تلفنهای هوشمند، محاسبات ابری، داده های بزرگ، هوش مصنوعی، رباتیک، اینترنت اشیاء، چاپ سه بعدی، مجازی سازی، امنیت سایبری، حسگرها، سیستمهای رباتیک پیشرفته، اتوماسیون و ... را در بر میگیرد که همه این موارد در بسیاری از زمینههای زندگی اقتصادی و اجتماعی مورد استفاده قرار میگیرند.
رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران، توجه به بنگاههای کوچک و متوسط به عنوان بخش تأثیرگذار در اقتصاد کشورها را دارای اهمیت ویژه برشمرد و تصریح کرد: بنگاههای کوچک و متوسط درصد بالایی از بنگاهها را شامل میشوند و نقش مهمی در اقتصاد کشورها دارند. این صنایع باید ساختارهای سازمانی و فرهنگ کسبوکار خود را از فناوریهای تولیدی به درک مدیریتی برای رسیدن به تحول دیجیتالی سازنده تغییر دهند.
رسولیان، خاطرنشان کرد: این واقعیت که SMEها قادر به انجام تجزیه و تحلیل هزینه و فایده فناوریهای دیجیتال و آگاهی از آن فناوریها هستند، بسیار مهم است.
وی، به ماموریت های سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران به عنوان متولی توسعه صنایع کوچک و متوسط در ایران اشاره کرد و ادامه داد: این سازمان علاوه بر تأمین زیرساخت فناوری مناسب در قالب شهرکهای فناوری، مراکز خدمات فناوری و کسب وکار، برنامه توسعه فناوری این بنگاهها را در برنامههای سالانه خود دنبال میکند.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت یادآور شد: سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران در سالهای اخیر برنامه آمادهسازی بنگاهها برای ورود به صنعت و تحول دیجیتال با هدف ارتقای بهرهوری در بنگاههای کوچک و متوسط در برنامههای جاری خود قرار داده است و در نظر دارد از تجارب کشورهای موفق در این زمینه بهرهگیری نماید.
رسولیان با بیان اینکه سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران در راستای توسعه فناوری و نوآوری در صنایع کوچک و متوسط در حوزه های مختلف ورود داشته است، گفت: ایجاد و توسعه شهرکهای فناوری، مراکز خدمات فناوری و کسب وکار، توسعه مراکز مبادله فناوری و فن بازارهای منطقه ای، توسعه استارتآپهای ارائه خدمات به صنایع، حمایت از شرکتهای دانشبنیان جهت استقرار در شهرکها و نواحی صنعتی، ایجاد و توسعه مراکز نوآوری ذیل برنامه خوشه های کسب وکار و آماده سازی بنگاهها برای ورود به صنعت از جمله این برنامههاست.
وی، از جمله چشم اندازهای این سازمان را نگاه راهبردی به توسعه صنایع کوچک، رفع موانع سرمایه گذاری در شهرکهای صنعتی، توجه ویژه به شرکتهای دانشبنیان و مشارکت ذینفعان در تصمیمگیری اعلام و تصریح کرد: در ایران از 579 شهرک صنعتی مصوب 511 شهرک صنعتی درمرحله بهره برداری و از 478 ناحیه صنعتی مصوب نیز 347 ناحیه صنعتی در مرحله بهره برداری قراردارد. جمعا 1057 شهرک و ناحیه مصوب و 858 شهرک و ناحیه در حال بهره برداری داریم.
رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران با اشاره به بخشی از مهمترین اقدامات نرمافزاری، حمایتی و توسعه صنایع کوچک توسط این سازمان گفت: شناسایی 505 خوشه صنعتی، خاتمه128 پروژه خوشه صنعتی و 54 پروژه در دست اجراء، بهره برداری از 40مرکز خدمات فناوری و کسب و کار به منظور ایجاد امکانات مناسب جهت استقرار ارائه کنندگان خدمات کسب و کار در زمینه های مختلف نظیر فنی و مهندسی، فناوری، مدیریتی،مالی و حقوقی،بازاریابی، آموزشی و ... و استقرار 652 مشاور با اشتغال 1311نفر در مراکز، بهره برداری از 6 شهرک فناوری با هدف ایجاد زیر ساخت مناسب شامل امکانات فیزیکی و خدمات نرم افزاری به منظور توسعه فناوری و ارتقا توان رقابت پذیری واحدهای صنعتی و همچنین حمایت از واحدهای فناور و دانش بنیان، ایجاد و توسعه فن بازارهای منطقهای و مراکز مبادله فناوری در راستای تأمین نیازهای فناوری صنایع، نفوذ فناوری های نوین در آنها، بهبود فرآیند مبادلات فناوری و ارتقای خدمات در این حوزه، شناسایی 2013 نیاز و رفع 549 نیاز فناورانه، شناسایی1672 واحد صنعتی مستعد و کمک به دانش بنیان شدن 808 واحد صنعتی وایجاد 19 فن بازار منطقه ای از مهمترین اقدامات انجام شده است.
انتهای پیام/
نظر شما