۵۵۰ هزار ایرانی در آستانه بیکاری / طلب ۶۰ هزار میلیاردی قطعه‌سازان از دو خودروساز

نمایندگان شرکت‌های قطعه‌ساز خودرو گفتند: تعداد نیروی کار مستقیم در این صنعت رقمی نزدیک به ۵۵۰ هزار نفر است، در حالی که به دلیل مشکلات نقدینگی، بخشی از واحدهای قطعه‌سازی در آستانه تعطیلی و تعدیل نیروی کار قرار گرفته‌اند.

 ۵۵۰ هزار ایرانی در آستانه بیکاری / طلب ۶۰ هزار میلیاردی قطعه‌سازان از دو خودروساز

اعضای هیات مدیره انجمن سازندگان قطعات خودرو استان تهران در دیدار با رئیس اتاق تهران، به مشکلات و چالش‌های این صنعت پرداخته و از انباشت مطالبات خود از خودروسازان و رسیدن آن به مبلغ ۶۰ هزار میلیارد تومان اشاره و آن را نتیجه قیمت‌گذاری دستوری و سیاست‌های نادرست فروش عنوان کردند.

در دیدار اعضای هیات مدیره انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو استان تهران با رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران، کمبود نقدینگی شرکت‌های قطعه‌ساز، تاخیر طولانی‌مدت تخصیص ارز، قیمت‌گذاری دستوری خودرو و همچنین مطالبات معوق قطعه‌سازان از دو شرکت بزرگ خودروساز کشور به عنوان مهم‌ترین چالش‌های این روزهای قطعه‌سازان اعلام شد. در این دیدار که در اتاق تهران برگزار شد، نمایندگان شرکت‌های قطعه‌ساز خودرو در استان تهران در رابطه با مسائل و مشکلات واحدهای تولیدی این بخش و راهکارهای رفع آن، با محمود نجفی‌عرب، رئیس اتاق تهران، به بحث و تبادل‌نظر پرداختند.

محمودرضا نجفی‌منش، رئیس انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو استان تهران و رئیس کمیسیون بهبود محیط کسب‌وکار و رفع موانع تولید اتاق تهران، در این جلسه از طلب ۶۰ هزار میلیارد تومانی قطعه‌سازان کشور از دو شرکت ایران‌خودرو و سایپا خبر داد و با بیان اینکه عدم پرداخت مطالبات قطعه‌سازان، به کندی رشد و توسعه این صنعت و همچنین تهدید اشتغال‌زایی در این بخش انجامیده‌است، تصریح کرد که با سیاست قیمت‌گذاری دستوری خودروهای تولیدی در کشور، علاوه بر خودروسازان، قطعه‌سازان نیز دچار مشکل و تنگنای اقتصادی شده‌اند.

وی با تاکید بر اینکه طی سال‌های اخیر، خودروسازان با زیان و ضرر به تولید پرداخته‌اند، تصریح کرد که سیاست‌های دولت در فروش خودرو نیز ناکارآمدی خود را نشان داده و با ایجاد صف طولانی خرید خودرو، عملا مصرف‌کنندگان نیز دچار مضیقه شده‌اند.

نجفی‌منش آزادسازی قیمت خودرو را یکی از راهکارهای رفع مشکلات صنعت خودرو و قطعه‌سازی این بخش بیان کرد و یادآور شد که برای توسعه پایدار در این صنعت، باید شرکت‌های خودروسازی در ایران خصوصی شوند و واردات خودروهای دست‌اول خارجی به کشور نیز آزاد شود.

در این جلسه، دیگر اعضای انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو استان تهران نیز به طرح جدی‌ترین مشکلات واحدهای تولیدی این صنعت پرداختند و در این زمینه، تصریح کردند که قطعه‌سازان در حالی همچنان چشم‌انتظار دریافت مطالبات خود از خودروسازان هستند که امکان دریافت تسهیلات بانکی به دلیل سرفصل شدن اعتبار این شرکت‌ها نزد بانک به دلیل عدم تسویه چک‌های خودروسازان و نیز بالا بودن سود تسهیلات، مقدور نیست. همچنین به گفته قطعه‌سازان، زمان انتظار واحدهای قطعه‌ساز در صف تخصیص ارز به ۱۰۴ روز رسیده‌ است و بسیاری از واحدهای تولیدی این بخش به تالار دوم سوق داده ‌می‌شوند که تامین ارز از این محل نیز با مشکلاتی مواجه است.

همچنین به گفته نمایندگان شرکت‌های قطعه‌ساز خودرو، تعداد نیروی کار مستقیم در این صنعت رقمی نزدیک به ۵۵۰ هزار نفر است، در حالی که به دلیل مشکلات نقدینگی، بخشی از واحدهای قطعه‌سازی در آستانه تعطیلی و تعدیل نیروی کار قرار گرفته‌اند.

پس از طرح مسائل و مشکلات قطعه‌سازان، رئیس اتاق تهران نیز از آمادگی این اتاق برای رسیدگی فوری به مشکلات این واحدها و طرح آن در جلسات شورای گفت‌وگوی دولت و بخش‌خصوصی استان تهران با حضور مسئولان دولتی، خبر داد و با تاکید بر اینکه بخش عمده‌ای از مشکلات صنایع کشور ناشی از سیاست قیمت‌گذاری دستوری است، به اضافه شدن موضوع منع دولت در قیمت‌گذاری در برنامه هفتم توسعه اشاره کرد و یادآور شد که راهبرد اتاق تهران در دوره دهم هیات نمایندگان، حذف کامل قیمت‌گذاری دستوری از اقتصاد کشور است.

 

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

  • فرهنگ

    وقتی حقوق یک مدیر خودرویی که حتی اندازه خر هم حالی نیست ۲۰۰ میلیون می شه بایدفکر اینجا هم بود .

  • ناشناس

    اینم ترفند جدید جهت افزایش قیمت قطعات

  • ترابیان

    بهتر تا قطعات آشغال تحویل مردم ندهید

  • ناشناس

    این مشکلات کلان دولت هست ، که توان حل آن را ندارد. وگرنه این تولید کنندگان ده برابر قیمت هم بفروشند ، با این توان خرید که سفره ها هم دولت کوچک و کوچکتر می کند تاثیری به حال تولید کننده ندارد.

  • ناشناس

    تعارفات و زد و بندهای پشت پرده همشه مشکلات را دوچندان می کند وقتی حسابرسی در شرکت نباشد و یا حسابرس را با دادن یک و یا چند خودرو خریدن... همین خواهد شد بدهی پشت بدهی همه اینها بدلیل این هست که اقتصاد کشور نه دولتی هست نه سرمایه داری و همین مسیله در همه جای کشور وجود دارد و هیچکس هم بدنبال حل ان نیست مثلا در شرکت مخابرات شرکتهای برق توزیع و.....همه بدهکار و زیان ده هستند و یا کاری می کنند که خود را زیان ده نشان بدهند حال اگر در کشور دیگر بود البته در دنیا دو سیستم اقتصادی وجود دارد یا سوسیالیستی اداره می شود و یا سرمایه داری در روسیه کشور در بدترین شرایط تحریمی قرار گرفته اما مشکلات اقتصادیش را حل می کند چرا سیستم دولتی و سوسیالیستی هست در ایران این دو خودروساز خیالشان راحت است چون مدیرعامل انتصابی است از طرف دولت کار مدیریتی نمی کند بدنبال بر طرف کردن مشکلات شرکت نیست مدیر عامل کاره ای نیست فقط امضا می کند خیالش از آب و برق و....راحت است بدنبال صرفه جویی نیست شرکت چه زیان ده باشد کسی به او چیزی نمی گوید حال اگر شرکت با حساب سازی سودده شود سریعا همان پول را بین اعضای هیئت مدیره و...تقسیم می کنند یک شرکت به معنای قانون تجارت باید سود و زیان بعهده مدیر عامل باشد اعضای هیبت مدیره باید پاسخگو باشد ایا چنین است ؟؟ نه راحت جابجا می شود و مقام و پست ان بالا تر می رود

  • مهدی

    با این قیمتهای کذاف اگه خودروسازان ضرر میکنند و به قطعه سازان بدهکارند خوب مسئولین اجازه بدن مرزها باز بشه و به یک سوم قیمت آنها خودرو وارد بشه و به کسی ضرر نخوره و همه برن دنبال کار خودشون

  • هادی

    اینهمه بیکار .اینا هم روش.تخته کنین این فرعون ساز هارو.
    دیگه نمی خواد اینهمه ضرر کنن.راضی هم نیستیم اینهمه ضرر کنن.هرجا هم جلوی ضرر گرفته شه منفعته

اخبار
اخبار
پیشنهاد سردبیر