رازهایی که شرکت‌های زیبایی از شما پنهان می‌کنند: حقیقت پشت روغن ارگان

فرقی نمی‌کند بالم لب بخواهید یا یک مرطوب‌کننده، به‌جای خرید محصولات مختلف و گران‌قیمت، می‌توانید با خرید روغن آرگان، همه آن فواید را به دست بیاورید.

رازهایی که شرکت‌های زیبایی از شما پنهان می‌کنند: حقیقت پشت روغن ارگان

تا به حال در مورد روغن آرگان چیزی شنیده‌اید؟ به احتمال زیاد می‌دانید اغلب از این روغن به‌عنوان روغن معجزه‌آسایی یاد می‌شود که می‌تواند برای هرکاری استفاده شود؛ از مرطوب‌کردن پوست گرفته تا ریزش مو. اما آیا تا به‌حال به این فکر کرده‌اید که چرا محصولات گران‌قیمتی که حاوی روغن آرگان هستند را می‌خرید، اما خود این روغن را نمی‌خرید؟!

واقعیت این است شرکت‌های زیبایی این روغن را در غالب محصولات خود پنهان می‌کنند و با هزینه‌ای بسیار بیشتر به شما می‌فروشند. اگر ماده موثر یک محصول مراقبت از مو و پوست روغن آرگان است؛ چرا خود روغن را نخرید؟!

ما در این مقاله به شما راز معجزات محصولات شرکت‌های زیبایی را معرفی می‌کنیم: 

آرگان

روغن آرگان چیست ؟

روغن آرگان یک روغن گیاهی است که از هسته درخت آرگان (Argania spinosa) که بومی مراکش است، استخراج می‌شود. درختان آرگان می‌توانند تا 10 متر رشد و 200 سال عمر کنند.

استخراج روغن آرگان یک فرآیند بسیار تخصصی است. میوه گرد و کوچک درختان آرگان حاوی یک هسته با پوسته سخت است که این روغن گران‌بها در آن قرار دارد. میوه آرگان از درختان می‌افتد و توسط کارگران برای استخراج روغن جمع‌آوری می‌شود.

جداکردن هسته‌ها کار ساده‌ای نیست و فقط با دست انجام می‌شود. کارگران ماهر میوه را می‌شکافند و سپس مغزها را آسیاب می‌کنند و فشار می‌دهند تا روغن تولید شود.به دلیل رنگ کهربایی پررنگ و فواید بالقوه بی‌شماری که خرید روغن آرگان برای پوست، مو و ناخن دارد، به آن «طلای مایع» می‌گویند.

چه ترکیباتی در روغن آرگان وجود دارد که آن را معجزه‌آسا می‌کند؟

ترکیبات بسیار زیادی در روغن آرگان هست که هر کدام از آن‌ها مسئول برخی از اثرات این روغن می‌باشد. اجزای اصلی این روغن تک فاز عبارتند از:

  • اسیدهای چرب: روغن آرگان سرشار از اسیدهای چرب از جمله اسید اولئیک (امگا-9) و اسید لینولئیک (امگا-6) است. این اسیدهای چرب ضروری برای حفظ عملکرد پوست، ارتقاء هیدراتاسیون و حمایت از سلامت کلی پوست، بسیار مهم هستند. اسید اولئیک 43 تا 49 درصد از اسیدهای چرب موجود در روغن آرگان را تشکیل می‌دهد و به دلیل فواید قلبی آن شناخته شده است.
  • توکوفرول‌ها (ویتامین E): ویتامین E یک آنتی‌اکسیدان قوی است که به محافظت از پوست در برابر استرس اکسیداتیو و آسیب‌های محیطی کمک می‌کند. روغن آرگان حاوی مقادیر قابل توجهی توکوفرول است که خواص ضد‌پیری آن را زیاد می‌کند.
  • پلی فنول‌ها: این‌ها ترکیبات آنتی‌اکسیدانی هستند که می‌توانند با رادیکال‌های آزاد که سبب پیری زودرس می‌شوند، مبارزه کنند. پلی فنول‌های موجود در روغن آرگان می‌توانند اثرات ضد التهابی و محافظتی بر روی پوست داشته باشند.
  • اسکوالن: اسکوالن به مرطوب‌شدن پوست و جلوگیری از تبخیر آب کمک می‌کند. همچنین، به‌ دلیل خاصیت نرم‌کنندگی شناخته شده است.

کافئیک اسید، اولئوروپئین، اسید وانیلیک، تیروزول و کاتکول برخی دیگر از مواد سازنده روغن آرگان هستند که منبع خوبی برای این ماده مغذی است. علاوه‌بر ویتامین E، سایر ترکیبات موجود در این روغن مانند CoQ10، ملاتونین و استرول‌های گیاهی هم فعالیت آنتی اکسیدانی دارند.

برگ‌های آرگان همچنین، حاوی پروتئین‌ها، پپتیدها، ساپونین‌ها و سایر مواد شیمیایی هستند که در لوازم آرایشی و بهداشتی استفاده می‌شوند.

روغن-آرگان

آیا روغن آرگان به تازگی شناخته شده است؟

در دنیای پر از تبلیغ شرکت‌های آرایشی و بهداشتی، هر روز محصول جدیدی روی کار می‌آید و از فواید آن تعریف و تمجید می‌شود. اما روغن آرگان یکی از آن محصولات نیست. اگرچه خرید روغن آرگان چند سالی است که مد شده، اما استفاده از آن به هزاران سال قبل برمی‌گردد.

یکی از اولین استفاده‌های گزارش‌شده از روغن آرگان توسط فنیقی‌ها (1500-300 قبل از میلاد) برای سوخت چراغ‌های روشنایی بوده است. گفته می‌شود بعدها مردم بربر فواید آرایشی و تغذیه‌ای این روغن را کشف کردند و شروع به استفاده از آن در زندگی روزمره کردند؛ به‌عنوان مثال، از آن به‌عنوان محافظ پوست در برابر آب و هوای خشک استفاده می‌کردند.

قابل توجه است که محبوبیت و تقاضا برای خرید روغن آرگان در دهه 1990 افزایش یافت. به این ترتیب، در سال 1999، سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) درخت آرگان را به‌عنوان یک میراث جهانی به رسمیت شناخت.

با توجه به خواص فوق‌العاده روغن آرگان، در حال حاضر روز‌به‌روز خرید روغن آرگان در جهان بیشتر می‌شود.

روش‌های استفاده از روغن آرگان

برخلاف بسیاری از روغن‌های دیگر، روغن آرگان بسیار سبک است و سریع جذب می‌شود. بنابراین پس از خرید روغن آرگان پوست یا موی شما در اثر استفاده از آن احساس چربی نمی‌کند. حتی اگر پوست خیلی چربی داشته باشید، باز هم آرگان منافذ پوست را نمی‌بندد و برای افرادی که پوست حساسی دارند، مناسب است.

به یاد داشته باشید که مقدار بسیار کمی روغن آرگان برای هربار مصرف کافی است، بنابراین فقط باید از چند قطره روغن استفاده کنید.

با خرید روغن آرگان می‌توانید از آن به روش‌های زیر استفاده کنید:

  • حالت‌دهنده در حمام: پس از شامپو‌کردن، مقدار کمی از روغن آرگان را بردارید و با تمرکز روی نوک موهای خود ماساژ دهید. بگذارید حدود ده تا پانزده دقیقه بماند و سپس آن را بشویید. همچنین، می‌توانید چند قطره روغن را به نرم‌کننده معمولی خود یا ماسک موی مورد علاقه خود اضافه کنید.
  • حالت‌دهنده پس از حمام: خرید روغن آرگان می‌تواند به ترمیم موهای آسیب‌دیده کمک کند. می‌توانید مقدار کمی از آن را روی موهای مرطوب خود بمالید و با یک برس گرد آن را شانه کنید. با این روش موهای شما ترمیم شده و علاوه بر این خوش‌حالت می‌شود.
  • محافظ حرارت: می‌توانید روغن آرگان را قبل از استفاده از اتوی صاف یا بیگودی استفاده کنید تا از موهای خود در برابر آسیب گرما محافظت نمایید. برای این‌کار کافی است که مقدار کمی از آن را روی موهای خشک خود بزنید و ماساژ دهید.
  • محافظت از لب‌ها: روغن آرگان فوق‌العاده سریع جذب می‌شود، به این معنی که اگر لب‌هایتان خشک یا ترک‌خورده است، به‌خصوص در ماه‌های سرد، می‌توانید از آن به‌عنوان بالم لب استفاده کنید.
  • مرطوب‌کننده شب: مقدار کمی روغن آرگان را بردارید و آن را روی صورت خود ماساژ دهید تا شبیه یک کرم شب عمل کند. همچنین، می‌توانید چند قطره به کرم معمولی شب خود اضافه کنید تا پوستتان را تقویت کند.
  • به‌عنوان تونر: اضافه‌کردن چند قطره روغن ارگان به تونر معمولی، به پاکسازی و آبرسانی کامل پوست کمک می‌کند. با خرید روغن آرگان می‌توانید تونر خود را غنی کنید.
  • به‌عنوان کرم دست و ناخن: می‌توانید پس از خرید روغن آرگان، آن را روی دست‌ها و کوتیکول‌های ناخن بمالید، ترجیحاً به‌عنوان بخشی از روتین شبانه‌. این روغن به صاف‌کردن ناخن‌ها کمک کرده و پوست را نرم‌تر و شفاف‌تر می‌کند.

مصرف-روغن-آرگان

مصرف روغن آرگان

سایر استفاده‌های روغن آرگان

استفاده از این روغن شگفت‌آور فقط به موارد فوق محدود نمی‌شود. با خرید روغن آرگان، می‌توانید از آن برای مصارف زیر هم استفاده کنید.

  • از خرید روغن آرگان برای تهیه کره بادام-آرگان استفاده می‌شود. برای تهیه این کره، روغن آرگان را با عسل و بادام خمیر‌شده، مخلوط می‌کنند.
  • روغن آرگان همچنین، در پخت‌و‌پز و سرخ‌کردن به دلیل طعم غلیظ و آجیلی، از آن استفاده می‌شود.
  • همچنین، می‌توانید پس از خرید روغن آرگان از آن برای طعم‌دادن به سس سالاد استفاده کنید.
  • روغن آرگان خوراکی است، پس می‌توانید از آن به مقدار کم برای خوردن نیز استفاده کنید.
  • روغن آرگان به‌عنوان روغن حمام، اسپا و ماساژ نیز قابل استفاده است.

روغن آرگان در چه محصولات آرایشی بهداشتی و به چه منظور استفاده می‌شود؟

اعجاز روغن آرگان سبب شده است که بسیاری از شرکت‌های زیبایی از این روغن در فرمولاسیون محصولات خود استفاده کنند. برخی از محصولات آرایشی بهداشتی که از روغن آرگان برای اثرگذاری بیشتر استفاده می‌کنند، شامل موارد زیر هستند:

مرطوب‌کننده‌ها و لوسیون‌ها

روغن آرگان به‌ دلیل محتوای غنی اسیدهای چرب و آنتی اکسیدان‌ها، یک مرطوب‌کننده عالی است. به‌همین دلیل هم در مرطوب‌کننده‌ها و لوسیون‌ها استفاده می‌شود. اما شما می‌توانید به‌جای خرید لوسیون‌های گران‌قیمت، ماده موثر آن، یعنی روغن آرگان را از روزیبا بخرید.

نرم‌کننده‌های مو

روغن آرگان به‌ دلیل توانایی آن در تغذیه و آبرسانی مو مشهور است و اغلب در نرم‌کننده‌ها، ماسک‌ها و سرم‌ها برای درخشندگی، کاهش موخوره و بهبود سلامت کلی مو، استفاده می‌شود. این روغن می‌تواند به ساقه مو نفوذ کرده و هیدراتاسیون عمیقی را فراهم کند.

شامپوها

روغن آرگان در شامپوها گنجانده می‌شود تا به تمیز‌کردن موها کمک کند و درعین‌حال رطوبت مورد نیاز ساقه مو را تامین کند. لازم به ذکر است که با خرید روغن آرگان، شما می‌توانید تنها چند قطره از آن را به شامپوی مورد علاقه خود اضافه کنید تا همان نتیجه را بگیرید.

سرم‌ها و روغن‌های صورت

روغن آرگان به‌ دلیل خواص آنتی اکسیدانی و وجود ویتامین E، اغلب در سرم‌ها و روغن‌های صورت گنجانده می‌شود تا خطوط و چین و چروک‌های ظریف را کاهش داده و چهره را جوان کند.

کرم‌های ضدپیری

اسیدهای چرب و آنتی‌اکسیدان‌های موجود در روغن آرگان، آن را به یک عنصر محبوب در کرم‌های ضد‌پیری تبدیل می‌کند. اعتقاد بر این است که این روغن به بهبود خاصیت ارتجاعی، استحکام و بافت کلی پوست کمک می‌کند.

روغن‌های ناخن

روغن آرگان در روغن‌های ناخن و کوتیکول برای مرطوب کردن و حالت‌دادن به ناخن‌ها و پوست اطراف استفاده می‌شود.

بالم لب

خواص مرطوب‌کنندگی روغن آرگان آن را به یک ماده مفید در بالم لب تبدیل کرده است.

همان‌طور که می‌بینید، روغن آرگان دارای خواص همه محصولاتی که با آن فرموله می‌شود، هست. فرقی نمی‌کند بالم لب بخواهید یا یک مرطوب‌کننده، به‌جای خرید محصولات مختلف و گران‌قیمت، می‌توانید با خرید روغن آرگان، همه آن فواید را به دست آورید.

رپورتاژ
برچسب‌های خبر
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت تیتر کوتاه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار
    سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت تیتر کوتاه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    پیشنهاد سردبیر