همه‌چیز درباره‌ نمره منفی گواهینامه و روش‌‌های استعلام آن

با استعلام نمره منفی گواهینامه به‌صورت آنلاین، تازه متوجه می‌شوید چه خلافی‌هایی که در پرونده‌تان ثبت نشده است! اگر اهل رانندگی‌های پرخطر باشید که تکلیف‌تان مشخص است. اگر هم پایبند به قوانین و مقررات باشید، باز هم امکان دارد ندانسته مرتکب جرایمی شوید و آثار آن به‌صورت جریمه غیرنقدی در گواهی‌نامه‌تان ثبت شود.

همه‌چیز درباره‌ نمره منفی گواهینامه و روش‌‌های استعلام آن

با استعلام نمره منفی گواهینامه به‌صورت آنلاین، تازه متوجه می‌شوید چه خلافی‌هایی که در پرونده‌تان ثبت نشده است! اگر اهل رانندگی‌های پرخطر باشید که تکلیف‌تان مشخص است. اگر هم پایبند به قوانین و مقررات باشید، باز هم امکان دارد ندانسته مرتکب جرایمی شوید و آثار آن به‌صورت جریمه غیرنقدی در گواهی‌نامه‌تان ثبت شود.

 

استعلام نمره منفی گواهینامه به‌صورت آنلاین، در هر زمان و هر موقعیتی که باشید، شما را از خلافی‌های ثبت‌شده در سیستم سازمان راهنمایی‌ورانندگی آگاه می‌کند. بدون اینکه مجبور باشید به دفاتر پلیس مراجعه کنید، با گوشی موبایل‌تان استعلام بگیرید و جرایم‌تان را بشناسید.

نمره منفی گواهی‌نامه به چه کسی تعلق می‌گیرد؟

رانندگان متخلفی که قوانین رانندگی را زیر پا می‌گذارند و جریمه‌های نقدی چندان برایشان اهمیت ندارد، زمانی که به استعلام نمره منفی گواهینامه بصورت آنلاین بپردازند، خلافی‌هایی را می‌بینند که وجود آن‌ها به‌منزله اهرم فشار است تا رانندگان را به اصلاح عادت‌ها و رفتارهای پرخطرشان وادار کند.

از 172 مورد تخلفات رانندگی، 20 مورد آن‌ها به‌مراتب پرخطرتر هستند و مشمول دریافت امتیاز منفی خواهند بود. این قانون، برای همه رانندگان و ماشین‌های شخصی، سنگین و عمومی یکسان است.

برای استعلام نمره منفی گواهینامه به‌صورت آنلاین چه اطلاعاتی لازم است؟

اگر قرار بر استعلام آنلاین باشد و شما این وضعیت را در بستر سایت‌ها و اپلیکیشن‌ها انجام دهید، با دسترسی به کدملی، شماره گواهی‌نامه و شماره موبایل می‌توانید لیست خلافی‌های ثبت‌شده در سیستم سازمان راهنمایی‌ورانندگی را ببینید.

آیا می‌توان به نمره منفی گواهینامه اعتراض کرد؟

باتوجه به اهمیت موضوع نمره منفی، اگر عادت دارید که هرازگاهی با استعلام‌‌های دوره‌ای، وضعیت گواهی‌نامه‌تان را بررسی کنید، ممکن است به برخی نمرات منفی اعتراض داشته باشید. اگر ادعای شما مبنی‌بر انجام‌ندادن جرایمی باشد که منجر به امتیاز منفی شده‌اند، در این صورت، می‌توانید برای ثبت اعتراض خود، به یکی از مراکز اجرائیات تخلفات راهنمایی‌ورانندگی مراجعه کنید.

مدارک لازم برای اعتراض به نمره منفی گواهینامه

بعد از استعلام نمره منفی گواهینامه بصورت آنلاین، اگر به هر دلیلی اعتراض دارید، باید با مدارکی همچون اصل گواهی‌نامه، وکالت‌نامه یا قولنامه، کارت مالکیت خودرو و فرم درخواست اعتراض به نمره منفی، به واحدهای اجرایی تخلفات مراجعه کنید.

آیا نمره منفی گواهینامه بر تخفیف‌های بیمه تاثیرگذار است؟

افزایش و کاهش نمرات منفی گواهی‌نامه، درحال‌حاضر هیچ تاثیری بر تخفیف بیمه بدنه و بیمه شخص ثالث ندارد و همه رانندگان، ملزم به پرداخت هزینه‌ای یکسان بابت این بیمه‌ها هستند.

با چند نمره منفی، گواهینامه ابطال می‌شود؟

تجمع نمرات منفی، منجر به اعمال محدودیت‌هایی خواهد شد. این محدودیت‌ها به 3 سطح تقسیم می‌شوند. در سطح اولیه، اگر جمع نمرات به 30 برسد، گواهی‌نامه به‌مدت 3 ماه توقیف می‌شود. در محدودیت دوم، اگر امتیازات به 25 برسد، گواهی‌نامه به‌مدت 6 ماه توقیف خواهد شد و راننده حق نشستن پشت فرمان را ندارد.

در مرحله نهایی، اگر مجموع نمرات منفی به 20 برسد، گواهی‌نامه به‌مدت یک سال باطل می‌شود. بعد از پایان این دوره، فرد به‌جز واریز جریمه، باید به‌طور مجدد در کلاس‌های رانندگی شرکت کند تا بتواند مدارک جدید بگیرد.

چطور از صدور گواهینامه خود مطمئن شویم؟

به‌جز استعلام نمره منفی گواهینامه به‌صورت آنلاین، قابلیت دیگری که برای رانندگان فراهم شد، مرتبط با پیگیری وضعیت صدور گواهی‌نامه است. افراد بعد از چندین جلسه کلاس و شرکت در آزمون‌های تستی و عملی، نیازمند مجوزی هستند که به‌واسطه آن پشت فرمان بنشینند.

شما برای اطمینان از صدور گواهی‌نامه خود، می‌توانید از سرویس‌های پیامکی و تلفن گویا استفاده کنید. همچنین روش‌های دیگری مانند سامانه پیگیری گواهی‌نامه، سامانه رهگیری مرسولات و برخی سایت‌ها و اپلیکیشن‌های بانکی، به شما امکان استعلام را خواهند داد.

هزینه استعلام وضعیت گواهینامه چقدر است؟

پیگیری وضعیت گواهی‌نامه، چه با هدف آگاهی از نمرات منفی باشد و چه بررسی وضعیت صدور آن، شما برای مشاهده نتیجه استعلام، طبق نرخ مصوب ملزم به پرداخت هزینه 5200 تومان به‌عنوان کارمزد هستید.

آیا پیگیری وضعیت گواهینامه با کد ملی امکان‌پذیر است؟

استعلام وضعیت گواهینامه، با روش‌های مختلفی امکان‌پذیر است؛ استفاده از سامانه پیامکی، کدهای دستوری و رهگیری صدور گواهی‌نامه با کد ملی. اگر قرار باشد که با سامانه رهگیری مرسولات، سایت و اپلیکیشن‌های بانکی سروکار داشته باشید، برای احراز هویت، نیاز به کدملی خواهید داشت.

آیا سوابق استعلام وضعیت گواهینامه قابل رویت است؟

اگر در استعلام نمره منفی گواهینامه بصورت آنلاین یا پیگیری صدور مجوز، از کدملی استفاده کردید و فرایند احراز هویت را انجام دادید، می‌توانید سابقه استعلام را در برنامه ذخیره کنید تا دفعه‌های بعدی که سروکارتان با این نرم‌افزار و بررسی مجدد وضعیت می‌افتد، به کلیه اطلاعات قبلی دسترسی داشته باشید.

چرا در آزمون رانندگی قبول شده ‌ام اما گواهینامه‌م به دستم نرسیده است؟

صریح بگوییم، گواهی‌نامه از آن دست مدارکی است که به این راحتی‌ها صادر نمی‌شود؛ پس باید صبور باشید. این مجوز، ظرف 30 الی 40 روز به دست‌تان می‌رسد. اگر این‌ امر محقق نشد، می‌توانید از وضعیت آن استعلام بگیرید.

آیا امکان استعلام وضعیت گواهینامه دیگران هم وجود دارد؟

اگر در اطراف شما کسانی هستند که دانش و اطلاعات کافی در مورد نحوه چگونگی استعلام گواهی‌نامه ندارند، شما می‌توانید با دسترسی به اطلاعات شخصی آن فرد مانند شماره‌تلفن و کد ملی، او را در جریان وضعیت گواهی‌نامه‌اش قرار دهید.

برای استعلام وضعیت گواهینامه چه اطلاعاتی لازم است؟

شما صرفا با واردکردن شماره‌تلفن و کد ملی‌تان در فرم اطلاعاتی که سایت یا اپلیکیشن مد نظر از شما می‌خواهد، می‌توانید استعلام بگیرید و به وضعیت صدور گواهینامه یا امتیازهای منفی آن واقف شوید.

استعلام نمره منفی گواهینامه به‌صورت آنلاین یا اطلاع از زمان صدور آن با روش‌های غیرحضوری، زحمت مراجعه به دفاتر پلیس و واحدهای اجرایی کشور را از میان برداشت. اگر به خاطر داشته باشید، در گذشته برای پیگیری چنین اموری، تنها راهی که داشتید، مراجعه به مراکز مربوط بود. این مسئله، هم محدودیت داشت و هم روندی پیچیده بود که افراد را به‌شدت کلافه می‌کرد.

درحال‌حاضر، رانندگان جزء افرادی هستند که بیشترین منفعت را از پیشرفت‌های تکنولوژی دریافت می‌کنند. آن‌ها برای استعلام خلافی، پرداخت جریمه، استعلام و پرداخت عوارضی آگاه از نمرات منفی و بی‌نهایت امور مرتبط با خودرو، هیچ محدودیتی از لحاظ شرایط مکانی و زمانی ندارند.

رپورتاژ
برچسب‌های خبر
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت تیتر کوتاه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار
    سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت تیتر کوتاه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    پیشنهاد سردبیر