قیمت گوشت قرمز | ماه رمضان | قیمت امروز گوشت

تیر خلاص به بازار گوشت / علت اصلی افزایش قیمت گوشت چیست؟

مدیرعامل اتحادیه مرکزی دام سبک گفت: سال ۱۳۹۸ وزارت جهاد کشاورزی سامانه بازارگاه را راه‌اندازی کرد که برای تولید گوشت سهمیه نهاده دامی با ارز ۴۲۰۰ تومانی در نظر گرفته نشد.

تیر خلاص به بازار گوشت / علت اصلی افزایش قیمت گوشت چیست؟

قیمت گوشت به عنوان یکی از مهمترین مواد غذایی در بازار، تحت تاثیر عوامل مختلفی قرار می‌گیرد. این عوامل شامل عوامل داخلی و خارجی هستند. عوامل داخلی شامل تقاضا و عرضه در بازار داخلی، هزینه‌های تولید و نگهداری دام، هزینه‌های حمل و نقل و هزینه‌های بسته‌بندی محصولات گوشتی هستند. عوامل خارجی شامل تقاضا و عرضه در بازار جهانی، تغییرات ارزش ارز، تغییرات قوانین و مقررات صادرات و واردات، شرایط آب و هوایی و بیماری‌های دامی در سطح جهانی هستند. بنابراین، قیمت گوشت تحت تاثیر مستقیم این عوامل قرار می‌گیرد و تغییرات در هر یک از این عوامل می‌تواند تاثیر قابل توجهی بر قیمت گوشت داشته باشد.

افشین صدر دادرس، مدیرعامل اتحادیه مرکزی دام سبک کشور درباره افزایش قیمت‌ها در بازار گوشت قرمز به مهر گفت: اتفاقی که در اواخر سال ۱۴۰۱ رخ داد و در واقع باید گفت در نیمه دوم سال گذشته خودش را نشان داد و در سال ۱۴۰۲ هم بر شدت و حدت آن افزوده شد در واقع ریشه آن از سال ۱۳۹۸ آغاز شده است.

وی افزود: سال ۱۳۹۸ وزارت جهاد کشاورزی سامانه بازارگاه را راه‌اندازی کرد. در این سامانه برای تولید گوشت، سهمیه نهاده دامی با ارز ۴۲۰۰ تومانی در نظر گرفته نشد.

وی ادامه داد: بر اساس گزارش ۱۷ فروردین ۱۴۰۱ مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، در این سال‌ها، کمتر از ۱۰ درصد نهاده مورد نیاز دام سبک از محل ارز ۴۲۰۰ تومانی تأمین شد. برای پروار بندها هم اصلاً سهمیه نهاده در نظر گرفته نشد.

وی توضیح داد: قیمت تمام شده گوشت از سال ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۱ بالا بود زیرا دامدار باید نهاده مورد نیاز خود را از بازار آزاد تأمین می‌کرد. افزایش قیمت هم روزانه رخ می‌داد. در مقابل برای برخورد، قیمت دستوری اعمال می‌شد.

صدر دادرس تصریح کرد: در این دوره تولید دام زیاد بود و بازار تقاضا هم تغییری نداشت از این رو قیمت تمام شده خودش را نشان نمی‌داد. نرخ دام زنده ۸۰ تا ۸۵ هزار تومان بود.

افزایش قیمت گوشت کجا رقم خورد؟

مدیرعامل اتحادیه مرکزی دام سبک کشور در ادامه سخنان خود گفت: در نیمه اول سال ۱۴۰۱ دو تا اتفاق افتاد؛ نخست صادرات بی موقع بود که وزارت جهاد کشاورزی مجوز آن را صادر کرد و تعدادی دام از کشور خارج شد. دوم، جمعیت زیادی دام را شرکت پشتیبانی امور دام خریداری کرد و قرار بود دو ماه بعد پول آن را بپردازد که این پول تا ۱۰ یا ۱۱ ماه به تأخیر افتاد.

این فعال بازار گوشت قرمز اظهار کرد: در ادامه این روند، تعداد دام کاهش پیدا کرد و دیگر اینکه این رسمی است بین دامدارها که دام شأن را در اواخر تابستان به فروش می‌رسانند و درآمد آن را صرف تولید، پروار و نگهداری دام برای بازار شب عید و اگر مصادف با ماه رمضان باشد برای آن زمان، برنامه‌ریزی می‌کنند؛ تأخیر در پرداخت پول دام، مشکل تولید را حادتر کرد.

وی عنوان کرد: دامدارانی که باقی مانده بودند یعنی از سال ۱۳۹۸ توانسته بودند خود را نگه دارند و تا سال ۱۴۰۱ حذف نشده بودند، در این مقطع زمانی یک ضربه کاری خوردند و بخش زیادی از دامداران از چرخه تولید خارج شدند.

تیر خلاص

مدیرعامل اتحادیه مرکزی دام سبک کشور ادامه داد: از سال ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۱ کرارا هشدار می‌دادیم که دامداران در حال خارج شدن از چرخه تولید هستند. دام مولد کشتار می‌شود؛ اما متأسفانه توجهی به این هشدارها و اعلام خطری که فعالان این حوزه می‌دادند، نشد.

صدر دادرس افزود: در ادامه به مقطع حذف ارز ترجیحی رسیدیم. در این زمان دیگر تیر خلاص زده شد. نهاده‌های دامی با حذف ارز ترجیحی بیش از ۶ برابر شدند. نتیجه این شد که تعداد بیشتری از دامدارانی که می‌توانستند سرمایه در گردش خود را تأمین کنند نیز حذف شدند. به این ترتیب تمام این عوامل سبب شد عرضه زیادی که قیمت تمام شده را در سال‌های ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۱ خودش را نشان نمی‌داد، با کاهش جمعیت دامی امسال نمود پیدا کرد.

منبع: مهر
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

  • ناشناس

    6ماه می شهر گوشت نخوردیم

  • ناشناس

    خداوند متعال بهانه باران را هم از تحلیل شما برداشت تا ببینیم دوباره چه حرف دیگر از بیسوادی شما پیدا می‌شود.

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها