زعفران | قیمت زعفران | جهاد کشاورزی

پیش بینی قیمت زعفران در سال جدید

مجری طرح گیاهان دارویی با اشاره به کاهش عملکرد زعفران در ۱۴۰۲ گفت: پیش بینی می کنیم قیمت زعفران تا اواسط شهریور امسال ۳۰درصد افزایش پیدا کند که عمدتا به دلیل کمبود زعفران است که در سال گذشته رقم خورد.

پیش بینی قیمت زعفران در سال جدید

زعفران به عنوان یکی از محصولات اصلی کشاورزی ایران، شهرت جهانی دارد. زعفران یک محصول بسیار ارزشمند است که از گل های بنفش و قرمز زعفران به دست می آید. ایران با شرایط آب و هوایی و خاکی مناسب، بهترین محیط را برای تولید زعفران فراهم کرده است. اصلی ترین شهرهای تولید کننده زعفران در ایران، مشهد و تربت حیدریه است. این کشور در سال های اخیر نشان دهنده یکی از بزرگترین تولیدکنندگان زعفران جهان بوده است. زعفران ایران به دلیل کیفیت بالا و طعم و عطر خاص خود، در صنایع غذایی، طب سنتی و صنعتی استفاده می شود. همچنین ارزش اقتصادی بالای زعفران، آن را مورد علاقه کشاورزان و تجار قرار داده است. در کل، زعفران ایران با کیفیت خاص و شرایط طبیعی منحصر به فرد، یکی از برترین محصولات صادراتی این کشور است.

 در شرایطی که طی سال های اخیر وزارت جهاد کشاورزی تمرکز بسیاری روی حوزه توسعه کشت گیاهان دارویی به خصوص در اراضی دیم کشور دارد، در راستای بهره مندی بیشتر کشاورزان این بخش از منافع حاصل از این حوزه اقدام به احداث یکسری پالایشگاه ها نیز کرده است. در واقع یکی از اصلی ترین دغدغه ها در خصوص محصولات کشاورزی از جمله گیاهان دارویی اجتناب کردن از خام فروشی است. به این ترتیب این وزارت خانه تلاش دارد از طریق فرآوری کردن انواع گیاهان دارویی تولیدات با ارزش آفرینی برای تولیدات حوزه کشاورزان را بیشتر منتفع سازد. با این وجود در سالی که گذشت تولیدات برخی از گیاهان دارویی ایران به دلایل مختلف با کاهش تولید مواجه شد که این امر می تواند بر گرانی آنها دامن بزند.

    مشاور وزیر و مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی: پیش بینی ما این است که در مورد گیاه زعفران قیمت زعفران تا اواسط سال (تا اواسط شهریور ماه) ۳۰ درصد افزایش پیدا کند که به طور قابل ملاحظه ای به دلیل کمبود زعفران که وجود دارد افزایش قیمت را در این حوزه خواهیم داشت

حسین زینلی مشاور وزیر و مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی در خصوص چشم انداز گیاهان دارویی در سال ۱۴۰۳ در گفتگو با خبرنگار بازار گفت: پیش بینی ما این است که در مورد گیاه زعفران قیمت زعفران تا اواسط سال (تا اواسط شهریور ماه) بسیار افزایش پیدا کند و به طور قابل ملاحظه ای به دلیل کمبود زعفران که وجود دارد افزایش قیمت را در این حوزه خواهیم داشت.

زینلی افزود: این افزایش قیمت در بازار داخل و همچنین بازارهای بین المللی رقم خواهد خورد. به نحوی که پیش بینی ما این است که قیمت زعفران تا ۳۰درصد افزایش پیدا کند و البته امیدواریم کشاورزان بتوانند از این موضوع منتفع شوند.

پیش بینی افزایش ۳۰ درصدی تولید زعفران در سال جدید

وی برای سال جدید نیز گفت: پیش بینی این است اگر مشکلات دیگری به وجود نیاید تولید گیاه زعفران در سال ۱۴۰۳ به طور مناسب خواهد بود و با توجه به اینکه انبارهای زعفران هم در حال خالی شدن هستند احتمال دارد در شرایط خوب بودن تولید در ادامه قیمت زعفران مناسب تر شود. به عبارت ساده تر امیدواریم در سال جدید تولید زعفران به دلیل بارندگی هایی که داشتیم و تولید به طور مناسب تر باشد و تا ۳۰ درصد افزایش تولید را هم در سال جدید داشته باشیم.

کاهش ۵۰ درصدی عملکرد زعفران در سال ۱۴۰۲

مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی در پاسخ به این سوال که کاهش تولید زعفران در سالی که گذشته چه میزان بود گفت: سال قبل حدود ۵۰ درصد کاهش عملکرد داشتیم که عمدتا به دلیل سرمازدگی و خشکسالی بود. اما در پایان سال به دلیل بارندگی هایی که رخ داد و عدم سرمازدگی ها ما را امیدوار کرده تا در سال جدید افزایش ۳۰ درصدی تولید را داشته باشیم.

بر اساس این گزارش تولیدات گیاهان دارویی با ارزش افزوده بالای کشور تنها منحصر به زعفران نیست و طی سال های اخیر وزارت خانه روی توسعه کشت و افزایش بهره وری گیاهان دارویی دیگری از جمله گل محمدی، شیرین بیان و زیره اقداماتی انجام داده است و در این میان نیز تسهیلات ویژه ای به کشاورزان داده است. به این ترتیب در خصوص گیاهان دارویی دیگر نیز موفقیت هایی رقم خورده است به طوری که صادرات در بخش های دیگر نیز قابل توجه بوده است.

مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی در مورد شرایط تولید و بازار دیگر گیاهان دارویی نیز در سالی که گذشت و در سال جدید می گوید: در حوزه گل محمدی پیش بینی می کنیم مثل سال گذشته هم تولید بهتر باشد هم عملکرد، به نحوی که اگر هم حادثه غیر مترقبه ای رخ ندهد فکر می کنیم که در حوزه گیاهان دارویی یک تولید مناسب و یک بازار بدون دردسر و همچنین خوبی را داشته باشیم و صادرات گیاهان دارویی از جمله در مورد گل محمدی افزایش یابد.

    مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی: در سال جدید عمده کار را روی ایجاد باراندازها، ساماندهی تولید و در ایجاد بازارهای جدید و تشکیل کنفدارسیون ها خواهیم کرد

زینلی همچنین در خصوص آنچه در حوزه بازارهای صادراتی گیاهان دارویی در سال ۱۴۰۳ اندیشیده شده است گفت: ما در سال جدید عمده کار را روی ایجاد باراندازها، ساماندهی تولید و در ایجاد بازارهای جدید و تشکیل کنفدارسیون ها خواهیم کرد. در حقیقت ما می خواهیم که کنفدراسیون هایی را تشکیل بدهیم که آن فدراسیون ها قیمت گیاهان دارویی را بر اساس استانداردهایی که طراحی خواهیم کرد اجرایی کنند؛ به این معنا که قرار است این فدراسیون ها با بازارهای جهانی صحبت کنند و تک تک کشاورزان یا صادر کننده ها قیمت گذاری نکنند امیدواریم این کار را در سال جدید بتوانیم آغاز کنیم.

راه اندازی پالایشگاه اصفهان و آذربایجان در سال جدید

مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: نکته دیگری که در نظر داریم این است که قرار است ظرفیت پالایشگاه های گیاهان دارویی را امسال بالاتر ببریم و حمایت کنیم که این پالایشگاه های با ظرفیت بالاتری کار کنند و آنها هم بتوانند ارز آوری خوبی را برای کشور داشته باشند.

گفتنی است در حال حاضر دو پالایشگاه گیاهان دارویی در مشهد در حال فعالیت است و دو پالایشگاه دیگر هم در حال مقدمات راه اندازی هستند و در سال ۱۴۰۳ در استان اصفهان و آذربایجان به بهره برداری می رسد.

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

  • حمید

    دروغ می گویند جهاد کشاورزی دارد زعفران را گران می کند صادرات بی رویه زعفران ویک مشت دلال داخل جهاد کشاورزی دارنند پول پارو می کنند کاری کردهانند که ملت ایرات توان خرید زعفران را نداشته باشند با قیمت صادراتی باید بخرنند زعفران خیلی هم زیاد است اما در دست یک گروه خاصت است

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها