چرا آیفون ۱۳ پرو مکس هم قیمت پراید شد؟

تعرفه‌های جدید واردات گوشی تغییرات بزرگی در قیمت گوشی‌های بالای ۶۰۰ دلار ایجاد کرده است. به‌طور مثال، حقوق گمرکی واردات آیفون به روش مسافری به ۱۹۶ درصد رسیده است و بر این اساس آیفون ۱۳ پرو مکس با ظرفیت یک ترابایت در برخی فروشگاه‌های آنلاین با قیمت ۱۵۰ میلیون تومان عرضه می‌شود.

چرا آیفون ۱۳ پرو مکس هم قیمت پراید شد؟

قیمت آیفون ۱۱ نسخه ۶۴ گیگابایت، به‌عنوان ارزان‌ترین مدل اپل در ایران، به ۲۹ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان رسیده است. همچنین، آیفون ۱۳ پرو مکس با ظرفیت یک ترابایت در برخی فروشگاه‌های آنلاین با قیمت ۱۵۰ میلیون تومان عرضه می‌شود.

آیفون ۱۳ پرو CH با ظرفیت ۲۵۶ گیگابایت تا حدود ۱۲۵ میلیون تومان قیمت‌گذاری شده و آیفون SE مدل ۲۰۲۲ تقریباً با همان قیمت آیفون ۱۱ به فروش می‌رسد.

برخی فروشندگان بازار موبایل می‌گویند که تفاوت زیاد بین قیمت‌های جهانی و گوشی‌های رجیستر شده باعث شده تا روش‌های نرم‌افزاری برای دور زدن رجیستری رواج پیدا کند. با توجه به احتمال افزایش قیمت گوشی‌های اندرویدی، ممکن است این روش‌ها در آینده برای این گوشی‌ها نیز به‌کار گرفته شود.

تعرفه‌های جدید واردات موبایل تغییرات بزرگی در قیمت گوشی‌های بالای ۶۰۰ دلار ایجاد کرده است. به‌طور مثال، حقوق گمرکی واردات آیفون به روش مسافری به ۱۹۶ درصد رسیده است. طبق اصلاحیه جدید هیئت وزیران، واردات آیفون ۱۴ و مدل‌های بعدی ممنوع شده و واردات آیفون ۱۳ و مدل‌های قبل با تعرفه ۹۶ درصد برای روش تجاری ممکن است. بر این اساس، اگر کسی بخواهد یک آیفون ۱۳ پرو با ظرفیت ۲۵۶ گیگابایت را به روش مسافری وارد کند، هزینه تمام‌شده آن ۳۵۴۹ دلار (حدود ۲۰۹ میلیون تومان) خواهد بود، در حالی که قیمت جهانی این گوشی ۱۱۹۹ دلار است.

این تغییرات تعرفه‌ای فقط شامل گوشی‌های اپل نمی‌شود و گوشی‌های اندرویدی بالای ۶۰۰ دلار نیز به روش مسافری با ۶۰ درصد حقوق گمرکی وارد خواهند شد. به‌عنوان مثال، گوشی گلکسی زد فولد ۵ که قیمت جهانی آن ۱۷۰۰ دلار است، با تعرفه ۶۰ درصدی برای مسافران ایرانی ۲۸۷۸ دلار یا حدود ۱۷۰ میلیون تومان هزینه خواهد داشت.

افزایش تعرفه‌ها و ممنوعیت واردات آیفون‌های ۱۴ و ۱۵ در ماه‌های اخیر باعث نشده تا تقاضای آیفون از بازار حذف شود و کاربران به‌جای آن به استفاده از روش‌های نرم‌افزاری برای دور زدن رجیستری روی آورده‌اند.

منبع: فرارو
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها