تفاوت هواساز هایژنیک و معمولی در چیست؟ کدام بهتر است

هواساز یک نمونه از دستگاه‌های تهویه مطبوع یا HVAC است که برای تامین و جابه‌جایی هوا در محیط‌های مختلف استفاده می‌شود.

تفاوت هواساز هایژنیک و معمولی در چیست؟ کدام بهتر است

هواساز یک نمونه از دستگاه‌های تهویه مطبوع یا HVAC است که برای تامین و جابه‌جایی هوا در محیط‌های مختلف استفاده می‌شود. وظیفه این دستگاه کنترل دما، رطوبت، فشار و ذرات موجود در هواست که متناسب با کاربری محیط‌ انجام می‌شود. انواع مختلف هواساز وجود دارد که معمولا در نوع کاربری، میزان هوای خروجی، فن دمنده، کنترل شرایط محیطی و ... تفاوت دارند، اما معمولا تفاوت هواساز هایژنیک و معمولی به نحوه فیلتراسیون هوای محیط برمی‌گردد.

گاهی دو دستگاه چیلر و فن کویل، شبیه به انواع هواساز فرض می‌شود، اما اینگونه نیست؛ زیرا هواساز به توزیع، هدایت، کنترل و فیلتر هوای ساختمان می‌پردازد. اما چیلر، دستگاه برودتی تولید کننده آب سرد است و فن کویل به منظور گردش هوا استفاده می‌شود. نکته مهم اینکه هواسازهای معمولی و هایژنیک از سیستم چیلر و بویلر کمک می‌گیرند تا شرایط هوای محیط را به کمک فیلترها کنترل کنند. برای درک بهتر تفاوت‌های هواساز هایژنیک و معمولی، می‌توانید این مطلب را تا انتها مطالعه فرمایید.

هواساز

انواع دستگاه تهویه مطبوع

منظور از تهویه مطبوع چیست و انواع دستگاه تهویه مطبوع کدامند؟ تهویه مطبوع در واقع فرآیندی است که طی آن هوای درون فضای بسته ساختمان یا سازه توسط دستگاه تهویه مطبوع یا همان هواساز، با هوای تازه بیرون ترکیب می‌شود؛ سپس دما، رطوبت، فشار و ذرات موجود در آن هوا پایش می‌شود و نتیجه به صورت یک هوای معتدل با سرعت و در جهت دلخواه به درون فضا دمیده می‌شود.

در این صورت هوا با رطوبت، کیفیت و دمای مناسب در محیط مورد نظر به گردش در می‌آید. دستگاه هواساز برای انجام فرآیند تهویه از لوله‌های آب سرد و گرم کمک می‌گیرد.

آب سرد و گرم مورد نیاز هواساز، توسط دستگاه چیلر و بویلر (گاهی به صورت dx و گاهی به کمک سیستم GHD  و یا سیستم VRF) تامین می‌شود و سپس به هواساز ارسال می‌گردد تا تهویه مطبوع انجام شود. فرآیند تهویه توسط انوع مختلف هواساز انجام می‌شود که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت و تفاوت هواساز هایژنیک و معمولی را از این منظر بررسی خواهیم کرد.

تفاوت هواساز هایژنیک و معمولی: هواساز معمولی

هواساز معمولی به منظور انجام تهویه هوا در محیط‌های صنعتی، تجاری و حتی برخی ساختمان‌های مسکونی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دستگاه را می‌توان بر روی بام و حتی در اطراف ساختمان نیز نصب کرد. در محیط‌های تجاری اغلب از همین نوع هواساز برای نگه‌داشتن هوا در شرایط مطلوب استفاده می‌شود.

کاربرد هواساز معمولی را می‌توان تولید هوا با شرایط مناسب و گردش آن در محیط مورد نظر دانست، اما در نظر داشته باشید که این دستگاه فرآیند استریلازاسیون هوا را انجام نمی‌دهد. اجزای اصلی آن شامل فن، فیلترها، مجراهای خروجی و ورودی، رطوبت زن، الکتروموتور، استراکچر، دمپر، چیلر و بویلر است.    

هواساز هایژنیک

عملکرد هواساز هایژنیک شبیه به هواساز معمولی است با این تفاوت که می‌تواند هوای کاملا استریل شده و بدون ذرات معلق و آلاینده را در محیط‌های بیمارستانی، آزمایشگاه‌های ابزار دقیق و اتاق‌های تمیز ایجاد کند. مراکزی مانند بیمارستان‌ها برای ادامه فعالیت و عدم بروز مشکل در خدمات‌ رسانی‌شان به هوای تمیز و بدون آلودگی نیاز دارند.

این دستگاه تا 99/99 درصد قابلیت تصفیه هوا را دارد. از جمله مهم‌ترین کاربرد هواساز هایژنیک می‌توان به استفاده آن در صنایع غذایی، صنایع دارویی، بیمارستان‌ها و اتاق تمیز اشاره کرد.

در واقع مهم‌ترین بخش این دستگاه قسمت فیلتراسیون آن است که در دستگاه هواساز معمولی وجود ندارد. هر چقدر که تعداد فیلترهای بکار رفته در هواساز هایژنیک بیشتر باشد، عمل تصفیه هوا بهتر و تمیزتر انجام خواهد شد. عمل فیلتراسیون طی سه مرحله انجام می‌شود، که بخش اصلی و عمده تفاوت هواساز هایژنیک و معمولی نیز همین است، در ابتدا فیلتری مشبک از جنس فلز قرار دارد که هوا از آن عبور می‌کند و قسمتی از ناخالصی هوا تصفیه می‌شود؛ سپس این هوا وارد فاز دوم تصفیه شده و 95 درصد از آلایندگی آن توسط فیلترهای کیسه‌ای برطرف می‌شود.

درنهایت، فیلترهای هپا و اولپا قرار دارند و تا 99/99 درصد هوا را از ذرات و آلاینده‌ها پاک می‌کنند. البته در هواساز هایژنیک علاوه بر این فیلترها، از فیلترهای دیگری نیز بهره گرفته می‌شود که از جمله می‌توان به فیلتر آلومینیومی، پلیتد، کربن اکتیو و ایپا اشاره کرد.

هواساز سقفی توکار

این هواساز نیز یکی از دستگاه‌هایی است که کار تهویه مطبوع هوای محیط را انجام می‌دهد و قابلیت تولید به صورت هایژنیک نیز دارد. این دستگاه مصرف انرژی پایینی دارد، اما بازدهی آن زیاد است و در همه فصول برای تهویه، سرمایش و گرمایش محیط قابل استفاده است. هواساز سقفی انواع گوناگونی دارد که متناسب با متراژ مکان مورد نظر، دستگاه انتخاب می‌شود و سپس با کانال‌کشی، فرآیند تهویه در محیط به کمک آن  صورت می‌گیرد.

تهویه-هوا

مزایای استفاده از دستگاه هواساز معمولی

وقتی در یک روز گرم تابستان وارد یک محیط سرپوشیده می‌شوید حالا چه تجاری باشد و یا مسکونی،  احساس می‌کنید دیگر از آن گرما و خشکی بیرون خبری نیست، شاید با خود فکر کنید که کدام سیستم این امکان را فراهم کرده است که هوای محیط در تمام نقاط آن مجتمع دارای دما و رطوبت یکسانی شده است؟

هواساز، دستگاهی است که می‌تواند این شرایط استاندارد را به راحتی فراهم کند. البته ایجاد این شرایط استاندارد در زمستان نیز برقرار است. در ادامه بیشتر به مزایای هواساز معمولی و تفاوت هواساز هایژنیک و معمولی خواهیم پرداخت.

 بزرگ‌ترین مزیت دستگاه هواساز معمولی کنترل شرایط، دمایی، رطوبت و فشار محیط است. هواسازها مانند سایر وسایل، برای راحتی زندگی مردم ساخته شده‌اند، اما این دستگاه‌ها علاوه بر ایجاد حس راحتی، کیفیت زندگی را نیز تحت‌الشعاع قرار می‌دهند.

این دستگاه با انجام تهویه مطبوع محیط، نیاز افراد و مجتمع‌ها را به باز کردن پنجره‌ها از بین می‌برد، در نتیجه در کنار افزایش ایمنی، از ورود حشرات موذی به مجتمع نیز جلوگیری می‌شود و آلودگی صوتی نیز کاهش می‌یابد.

به علاوه وجود هواساز باعث می‌شود که کیفیت خواب افراد بهبود یابد، افرادی که مشکل تنگی نفس دارند بتوانند هوای خوب و پاکیزه تنفس کنند و به دلیل کنترل دما و رطوبت، عملکرد سایر دستگاه‌های برقی نیز بهبود یابد.  

مزایای استفاده از دستگاه هواساز هایژنیک

هواساز هایژنیک از سه بخش جعبه فن، قسمت کویل و جعبه فیلتر تشکیل شده است. تمامی قسمت‌های داخلی این دستگاه از جنس استیل ساخته شده است تا ذرات و آلودگی‌ها نتوانند درون آن رسوب کنند. این دستگاه هوای تصفیه شده را با توجه به نیاز دمایی محیط داخل، به صورت گرم یا سرد ایجاد کرده و با سرعت مناسب به محیط درون پرتاب می‌کند.

 اگر دبی هوا و میزان تصفیه آن، مقدار دما و رطوبت محیط برای شما اهمیت دارد، موقع خرید حتما به تنظیمات و طراحی این هواساز دقت نمایید. در ادامه به سایر مزایای هواساز هایژنیک اشاره خواهیم کرد.

1- پالایش هوا در محیط‌های عفونی و خاص که نیاز مبرم به ضدعفونی شدن دارند.

2- پالایش کامل هوا قبل از ورود به محیط درون

3- قدرت مناسب دستگاه در پالایش و تصفیه هوای محیط

تفاوت هواساز هایژنیک و معمولی: نحوه کارکرد دستگاه هواساز

همانطور که قبلا در بحث تفاوت هواساز هایژنیک و معمولی بیان شد، هوا وارد دستگاه هواساز می‌شود و میزان رطوبت، فشار، دما و ذرات موجود در آن مورد پایش و کنترل قرار می‌گیرد. در ادامه با کارکرد این دستگاه و نحوه استفاده از هواساز بهتر آشنا خواهیم شد.

هواساز-فیلتر

کارکرد دستگاه از نظر تامین هوا

تامین هوا می‌تواند نحوه کارکرد دستگاه را تعیین نماید. از آنجا که هواسازها اغلب در بیرون از ساختمان قرار دارند، با توجه به نوع کاربری دستگاه، تامین هوا به سه شکل انجام می‌شود.

  1. تامین هوا به صورت فول فرش و دمیدن آن به محیط درون، در این حالت هوای تازه به صورت صددرصدی وارد فضای درونی می‌شود.
  2. تامین هوا به صورت سیرکوله و عدم تامین آن از محیط بیرون
  3. تامین هوا به صورتی که بخشی از آن از محیط بیرون و قسمتی از هوا از محیط داخل تامین شود تا در محفظه اختلاط با هم مخلوط شوند.

کارکرد دستگاه از نظر تامین رطوبت

در فصول گرم که هواساز در حالت سرمایش قرار دارد، بعد از آنکه هوا به درون دستگاه کشیده شد، این هوا در برخورد با سطوح سرد، رطوبت خود را در اثر فرآیند میعان تا حد زیادی از دست می‌دهد و به صورت مایع از دستگاه خارج می‌شود. در صورتی که نیاز باشد رطوبت محیط افزایش یابد، باید در مسیر عبور هوا، رطوبت را از طریق وسایلی مانند افشانک‌های آب به درون هوا تزریق کرد.

کارکرد دستگاه از لحاظ تصفیه هوا

تصفیه هوا در دستگاه هواساز به تعداد و نوع فیلترهای بکار رفته در آن بستگی دارد. استاندارد این دستگاه آن است که فیلترهای آلومینیومی که قابلیت شست‌وشو دارند، در آن بکار برده شود، مزیت استفاده از این فیلترها آن است که می‌توان سایر فیلترها مانند هپا را روی آن سوار کرد. تفاوت هواساز هایژنیک و معمولی نیز در استفاده از این فیلترها نهفته است. البته فیلترهای گران قیمت مانند هپا و اولپا فقط در شرایط خیلی خاص مانند شرایطی که باید محیط کاملا بهداشتی و استریل باشد، استفاده می‌شوند.

تفاوت هواساز هایژنیک و معمولی: قیمت دستگاه هواساز

قیمت هواساز متاثر از فاکتورهای متعددی است که از جمله این فاکتورها می‌توان به ظرفیت دستگاه، جنس و تعداد قطعات بکار رفته در سیستم هواساز و نوع کاربری آن اشاره کرد. البته تاثیر عوامل محیطی مانند قیمت دلار و مقدار تورم نیز در قیمت نهایی دستگاه را نباید نادیده گرفت.

از طرفی هم نوع هواساز تفاوت قیمتی ایجاد می‌کند. در این میان تفاوت هواسازهای هایژنیک و معمولی از لحاظ قیمت بسیار حائز اهمیت است، زیرا هواسازهای هایژنیک از سیستم فیلتراسیون قوی، موتور قدرتمند، کیفیت بهتر قطعات داخلی و قابلیت تنظیم دقیق‌تر دما، رطوبت و فشار برخوردار هستند.

جمع‌بندی

در این مطلب سعی شد که عملکرد هواساز به خوبی برای شما مشخص گردد تا با انواع آن نیز آشنا شوید. تفاوت‌های هواساز معمولی با هواساز بیمارستانی یا همان هایژنیک بر شمرده شد و از مزیت‌های آن صحبت به میان آمد. در صورت تمایل به خرید این دستگاه، حتما با کارشناسان در این زمینه مشورت کنید تا بهترین نتیجه را دریافت نمایید.

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها