با قطار به کدام شهرها می‌توان سفر کرد؟ راهنمای جامع گردشگری ریلی در ایران

اگر هنوز نمی‌دانید با قطار می‌توان به کدام‌یک از شهرهای ایران سفر کنید این مقاله را تا انتها بخوانید.

با قطار به کدام شهرها می‌توان سفر کرد؟ راهنمای جامع گردشگری ریلی در ایران

اگر می‌خواهید در هزینه‌های سفر خود صرفه‌جویی کنید و مدتی را در کوپه در کنار دوستان و خانواده‌تان به خوشی بگذرانید و از امکانات و خدمات خوب قطارهای سیستم حمل‌ونقل ریلی کشور استفاده کنید تا به مقصد برسید، به سراغ خرید بلیط قطار بروید. اگر هنوز نمی‌دانید با قطار می‌توان به کدام‌یک از شهرهای ایران سفر کنید این مقاله را تا انتها بخوانید تا ما با مسیرهای ریلی اصلی ایران و مقاصد پرطرف‌دار سفر با قطار آشنا شوید و در آخر مقاله اطلاعات کاربردی درباره پیدا کردن بلیط ارزان‌قیمت و بهترین روش برای خرید بلیط قطار آشنا شوید.

 

سفر به شهرهای خارجی با قطار

تا پیش از شیوع ویروس کرونا شما می‌توانستید با خرید بلیت قطارهای بین‌المللی شرکت رجا به دو شهر وان و آنکارا در کشور ترکیه سفر کنید. مدت‌زمان سفر از شهر تهران به شهر وان ترکیه حدود ۲۴ ساعت طول می‌کشید. برای سفر از تهران تا آنکارا نیز حدود ۶۰ ساعت زمان لازم بود. در حال حاضر هنوز قطارهای بین‌المللی رجا فعال نشده‌اند.

سفر به شهرهای داخلی با قطار

خطوط راه‌آهن ایران تقریباً در تمام نقاط کشور، از شمال تا جنوب از شرق تا غرب کشیده شده است. از ۳۱ استان تنها ۱۱ استان خطوط ریلی ندارد و به ۲۰ استان دیگر را می‌توانید با خرید بلیط قطار سفر کنید. ازجمله این استان‌ها می‌توان به نام‌های زیر اشاره کرد:

  • تهران
  • مشهد
  • یزد
  • اصفهان
  • بندرعباس
  • تبریز
  • گرگان
  • ساری

برای‌آنکه یک دید کلی نسبت به مسیرهای ریلی داخلی داشته باشید، این مسیرها را به ۳ محور زیر تقسیم‌بندی می­کنیم. در ادامه این محورها را مشاهده می‌کنید:

محور شمالی و خراسان: در این محور اصلی‌ترین خطوط ریلی کشور قرار دارد. چراکه مسیرهای شهرهای شمالی و شهر مشهد در این محور قرار گرفته است و سالانه تعداد زیادی مسافر برای سفر به این شهرها از قطارهای این محور استفاده می‌کنند. این محور در شهرهای مختلفی نظیر گرمسار، سمنان، کاشمر، نیشابور، دامغان و شاه‌رود ایستگاه دارد.

سفر

محور آذربایجان: اگر قصد سفر به شهرهایی نظیر قزوین، زنجان، مراغه یا تبریز را دارید، باید بلیت قطارهای این محور را خریداری کنید. تعداد مسافران این محور کم‌تر از محورهای دیگر است.

محور جنوب، غرب و شرق: این محور نیز یکی از پرترددترین محورهای ریلی ایران به‌حساب می‌آید. مبدأ آن شهر تهران است و قطارهای آن به شهرهای مختلفی نظیر یزد، شیراز، اصفهان و بندرعباس سفر می­کنند.

بهترین مقاصد ریلی در ایران

با خرید بلیط قطار شما می‌توانید به اکثر شهرهای مهم و توریستی ایران سفر کنید. در ادامه نام برخی از این شهرها را مشاهده می‌کنید:

شهر مشهد

یکی از مذهبی‌ترین شهرهای ایران شهر مشهد است. همه ساله تعداد زیادی از عاشقان حرم امام رضا (ع) به قصد زیارت حرم ایشان راهی شهر مشهد می‌شوند. در مسیر ریلی منتهی به شهر مشهد انواعی از قطارهای ۳ ستاره، چهارستاره و پنج‌ستاره شرکت‌های ریلی مختلف قرار دارد.

شما می‌توانید از شهرهای مختلفی نظیر تهران، قم، اصفهان، تبریز، کرج، اهواز، رشت، بندرعباس، شیراز، زنجان، کرمان و خرمشهر بلیط قطار مشهد را خریداری کنید و به این شهر بروید. با خرید بلیط قطار بندرعباس به مشهد حدود ۱۷ ساعت را در راه می‌مانید.

شهر رشت

یکی از شهرهای جذاب شمالی شهر رشت است. اگر می‌خواهید در بازارهای محلی شمالی به گشت‌وگذار بپردازید یا در رستوران‌های آن غذاهای خوش‌مزه گیلانی را امتحان کنید، شهر رشت مقصد مناسبی برای شما است. با خرید بلیط قطار تهران رشت حدوداً 6 ساعت را در راه خواهید ماند.

ریل-قطار

شهر تهران

یکی از جذاب‌ترین شهرهای ایران شهر تهران است. می‌توانید از شهرهای مختلفی نظیر شیراز راهی شهر تهران شوید و از جاذبه‌های دیدنی آن بازدید کنید. با خرید بلیط قطار شیراز تهران باید حدود ۱۰ الی ۱۶ ساعت را در قطار بمانید تا به پایتخت برسید.

از دیگر شهرهای جذابی که می‌توانید با قطار به آن سفر کنید می‌توان به نام‌های زیر اشاره کرد:

  • شهر شیراز
  • شهر اصفهان
  • جزیره کیش
  • جزیره قشم
  • شهر تبریز

چگونه بلیط ارزان‌قیمت قطار را پیدا کنیم؟

برای‌آنکه بتوانید بلیط ارزان‌قیمت قطار را از میان انواع بلیط­های مختلف پیدا کنید، لازم است که با عوامل تأثیرگذار بر قیمت نهایی بلیت قطار آشنا شوید. در ادامه این عوامل را مشاهده می‌کنید:

شرکت ریلی: همان‌طور که می‌دانید انواعی از شرکت‌های ریلی در مسیرهای مختلف به جابه‌جایی مسافر و حتی بار می‌پردازند. ازجمله این شرکت‌ها می‌توان به نام‌های زیر اشاره کرد:

  • جوپار
  • بن ریل
  • پارس­لاریم
  • فدک
  • نور الرضا
  • رجا

اگر بتوانید بلیط قطار انواع شرکت‌های ریلی را در یک صفحه یک‌جا ببینید، متوجه تفاوت قیمت اندک میان آن‌ها می‌شوید. در ادامه دو عامل مهم و تأثیرگذارتر بر روی قیمت نهایی بلیت قطار را معرفی می‌کنیم.

نوع سالن: قطارها را از نظر نوع سالن می‌توان به ۳ دسته قطارهای اتوبوسی، کوپه چهارنفره و کوپة شش‌نفره طبقه‌بندی کرد. قیمت بلیط قطار اتوبوسی از نوع کوپه­ای ارزان‌تر است. در میان قطارهای کوپه‌ای، قطار کوپه‌ای شش‌نفره ارزان‌قیمت‌تر است.

تعداد ستاره‌های قطار: یکی از مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار بر روی قیمت نهایی بلیت تعداد ستاره‌های قطار است. اگر فقط می‌خواهید یک عامل را در ذهن خود داشته باشید تا بتوانید بلیط ارزان‌قیمت‌تری را پیدا کنید، تعداد ستاره‌های قطار عامل مناسبی است. قطارها را از این منظر می‌توان به ۳ دسته زیر طبقه‌بندی کرد:

  • قطارهای ۵ ستاره لوکس
  • قطارهای ۴ ستاره
  • قطارهای ۳ ستاره

هرچه تعداد ستاره‌های قطار کم‌تر شود، امکانات و خدمات کمتری به مسافران ارائه می‌گردد و قیمت بلیط نهایی آن نیز کم‌تر می‌شود.

بهترین روش برای خرید بلیط قطار

اگر به دنبال شیوه مناسبی برای پیداکردن بلیط قطار هستید، به شما پیشنهاد می‌کنیم که به بازار آنلاین خدمات سفر (سفرمارکت) مراجعه کنید. برای این کار می‌توانید به وب‌سایت آن بروید یا اپلیکیشن آن را بر روی گوشی هوشمند خود نصب کنید. در بخش بلیط قطار می‌توانید لیستی جامع از بلیط قطار انواع شرکت‌های ریلی را در یک صفحه مشاهده کنید. همچنین در بخش تقویم قیمتی امکان مشاهده ارزان‌ترین روز برای خرید بلیط قطار موردنظرتان وجود دارد.

با مراجعه به بخش فیلترها می‌توانید انواعی از ویژگی‌های موردنظرتان نظیر تعداد توقف، شرکت ریلی، نوع سالن، وب‌سایت عرضه‌کننده، ساعت شروع، مدت‌زمان سفر را مشخص کنید تا تنها قطارهایی به شما نمایش داده شود که متناسب با اطلاعات ورودی شماست. با استفاده از این بخش در سریع‌ترین زمان ممکن می‌توانید مناسب‌ترین بلیط قطار را پیدا کنید.

جمع­بندی

قطار یکی از راحت‌ترین و ارزان‌ترین وسایل حمل‌ونقل برای سفر کردن است. با قطار به 21 استان کشور می‌توانید سفر کنید. اگر قصد بازدید از شهرهای مهم و توریستی ایران را دارید، به‌راحتی می‌توانید با قطار به آن‌ها سفر کنید. ازجمله این شهرها می‌توان به تهران، رشت، مشهد، بندرعباس، اصفهان و شیراز و همچنین جزایر جذاب جنوبی نظیر جزیره کیش و قشم اشاره کرد. با رعایت نکاتی که در انتهای مقاله اشاره کردیم نیز می‌توانید سفری ارزان را در پیش داشته باشید.

رپورتاژ
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها