ماجراجویی در شیراز بهشت استان فارس

شیراز جاذبه‌های فراوانی دارد که گردشگران داخلی و خارجی را به خود جذب می‌کند. علاوه بر مکان‌های تاریخی، این شهر دارای مناظر طبیعی خیره‌کننده‌ای است، به همین دلیل است که سفر به شیراز باعث شکل‌گیری تجربه یک سفر کامل و خاطره‌انگیز می‌شود. با ما همراه باشید تا جاهای دیدنی این شهر را معرفی کنیم.

ماجراجویی در شیراز بهشت استان فارس

شیراز، شهری تاریخی و دیدنی در استان فارس، به آب‌وهوای مطبوع و عطر دلربای بهارنارنج شهرت دارد که فضایی بهشتی در آن ایجاد کرده است. گشت‌وگذار در باغ‌های تماشایی و جاذبه‌های تاریخی این منطقه، مهم‌ترین دلیل سفر ایرانیان به این شهر است. شیراز جاذبه‌های فراوانی دارد که گردشگران داخلی و خارجی را به خود جذب می‌کند. علاوه بر مکان‌های تاریخی، این شهر دارای مناظر طبیعی خیره‌کننده‌ای است، به همین دلیل است که سفر به شیراز باعث شکل‌گیری تجربه یک سفر کامل و خاطره‌انگیز می‌شود. با ما همراه باشید تا جاهای دیدنی این شهر را معرفی کنیم.

۱. مسجد نصیرالملک

مسجد نصیرالملک که به «مسجد صورتی» نیز معروف است، از نظر معماری یک گوهر مسحورکننده است که هر ساله بازدیدکنندگان بی‌شماری را به خود جذب می‌کند. این مسجد که در طراحی آن از شیشه‌های رنگی و کاشی‌های خوش‌نقش‌ونگار استفاده شده است، به‌عنوان یکی از متمایزترین مساجد ایران شناخته می‌شود. این مسجد که در محله قدیمی گود عربان قرار دارد دارای یک هشتی و راهرو منتهی به حیاط است. ویژگی برجسته مسجد نصیرالملک شبستان آن است که با شیشه‌های رنگارنگ، کاشی‌کاری و مقرنس‌کاری‌های زیبا مزین شده است. برای دیدن این مسجد تماشایی کافی است بلیط هواپیما تهران شیراز را تهیه کنید و به شیراز زیبا سفر کنید.

شیراز-مسجد-نصیرالملک

۲. حافظیه

حافظیه، آرامگاه حافظ شاعر پرآوازه ایرانی، مکان دیدنی مهمی برای بازدیدکنندگان است. مقبره حافظ معروف به لسان‌الغیب، در طول زمان دستخوش تغییرات و مرمت‌های مختلفی شده است و قدمت بنای فعلی آن به دوران پهلوی می‌رسد. این مقبره که توسط معمار و باستان‌شناس فرانسوی آندره گدار طراحی شده است، اهمیت فرهنگی زیادی دارد. مسلماً سفر به شیراز بدون مراجعه به حافظیه که یکی نمادهای شهر است، لطف چندانی ندارد.

۳. باغ نارنجستان قوام

باغ نارنجستان قوام، یکی از جاذبه‌های دیدنی در شیراز است که در خیابان لطف‌علی‌خان زند واقع شده است. شیراز شهری است که به خاطر باغ‌های بهشتی‌اش معروف است، باغ‌هایی که پناهگاه‌های رنگارنگ و خوش‌آب‌وهوایی برای مسافران هستند. باغ نارنجستان که قدمت آن به دوران قاجار بازمی‌گردد، جذابیت خاصی برای بازدیدکنندگان دارد. این باغ که با درختان کهنسال و گل‌های رنگارنگ آراسته شده است، هنر نفیس معماری ایرانی، از جمله گچ‌بری‌های پیچیده، آجرکاری و کاشی‌کاری‌های خاص دوره خود را به نمایش می‌گذارد.

۴. سعدیه؛ مقبره استاد سخن

شیراز شهری فرهنگی تاریخی است که مقبره شعرای نامداری از جمله سعدی استاد سخن را در خود جای داده است. بازدید از سعدیه، آرامگاه شاعر گرانقدر، سعدی، حس آرامش خاصی را در شیرازگردی به مسافران اعطا می‌کند. این مقبره مهم توسط محسن فروغی با الهام از معماری سنتی ایران طراحی شده است. یکی از مزیت‌های مراجعه به این مقبره، نزدیکی به باغ دلگشا است و شما می‌توانید پس از تماشای مقبره به این باغ زیبا بروید.

ساختمان بقعه دارای دو ایوان متقاطع و پلکانی در جلوی بنا است. گنبد فیروزه‌ای سعدیه چشم هر گردشگری را به خود خیره می‌کند و استفاده از سنگ مرمر در نمای داخلی بر زیبایی بنا می‌افزاید.

سعدیه-شیراز

۵. دروازه قرآن؛ ورودی شیراز

سفر به شیراز و گشت‌وگذار در این شهر با عبور از دروازه قرآن، بنای تاریخی در شمال شرقی شهر آغاز می‌شود. دروازه قرآن یکی از شش دروازه شیراز است که در زمان عضدالدوله دیلمی یکی از امیران آل بویه ساخته شده است. گفته می‌شود که در سر این دروازه قرآنی قرار داده شده بود تا اهالی و مسافران شهر در پناه خداوند به سلامت به مقصد خود برسند.

۶. باغ عفیف‌آباد

هنگام گشت‌وگذار در شیراز، بخصوص در فصل بهار، بازدید از باغ‌های ایرانی را در اولویت قرار دهید. باغ عفیف‌آباد مقصدی است که باید حتماً از آن دیدن کنید. این باغ شاهکاری در هنر گل‌آرایی باغ‌های ایرانی به شمار می‌رود. عفیف‌آباد یکی از قدیمی‌ترین باغ‌های شیراز است که در زمان ناصرالدین شاه قاجار ساخته شده است. در معماری عمارت دو طبقه این باغ، ترکیبی از سبک‌های هخامنشی، ساسانی و قاجاریه به کار رفته است.

۷. مسجد وکیل

مسجد وکیل یکی از بناهای تاریخی شیراز است که از زمان زندیه تا به امروز برجسته و مهم بوده است. دو بنای تاریخی دیگر نیز با نام وکیل در نزدیکی آن قرار دارند. بازار وکیل در شرق مسجد و حمام تاریخی وکیل در شمال آن قرار دارد. این مسجد دارای کاشی‌کاری‌های رنگارنگ، سقف طاق‌دار، 48 ستون سنگی و شبستان مارپیچ‌گونه است که آن را به ساختمانی منحصربه‌فرد و دیدنی تبدیل کرده است.

اگر در حال برنامه‌ریزی برای سفر به شیراز و رزرو هتل شیراز هستید، حتماً برنامه خود را طوری تنظیم کنید از مجموعه مسجد، بازار و حمام وکیل دیدن کنید، چراکه این مجموعه از مهم‌ترین و شاخص‌ترین مکان‌های دیدنی شیراز به شمار می‌روند.

۸. بازار وکیل

مجموعه وکیل با بازار وکیل در مرکز شهر شیراز و در مجاورت مسجد و حمام تکمیل شده است. این بازار نیز به دستور کریم‌خان ساخته شد و همچنان مرکز تجاری مهم شهر در بافت سنتی شیراز است. بازار وکیل یکی از پرطرف‌دارترین مکان‌های دیدنی شیراز برای علاقه‌مندان به خرید است.

۹. حمام وکیل

در میان بناهای دوره زندیه، حمام وکیل یکی از شاهکارهای معماری سنتی ایران است که به دستور کریم‌خان ساخته شده است. این بنای تاریخی در بین دیدنی‌های شیراز شهرت و محبوبیت ویژه‌ای دارد. بسیاری از بناهای تاریخی شیراز از جمله حمام وکیل در زمان کریم‌خان زند ساخته شد که سهم بسزایی در توسعه شهر داشت.

۱۰. ارگ کریم‌خان

ارگ کریم‌خان واقع در شیراز، به‌عنوان مقر خاندان سلطنتی زندیه دارای اهمیت تاریخی است. این بنای باشکوه که با دیوارها و برج‌های بلندش در شهر متمایز است، گواهی بر معماری زیبای دوران زندیه در شهر است. ارگ کریم‌خان اکنون در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. این مکان که در شمال شرقی میدان شهدا قرار دارد، تاریخ شیراز در دوره زندیه را به‌خوبی نشان می‌دهد.

۱۱. باغ ارم

یکی دیگر از مکان‌های دیدنی شیراز، باغ ارم است که دارای معماری منحصربه‌فرد باغ ایرانی است و در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. درختان سرسبز شیرازی و جذابیت معماری عمارت این باغ، فضایی جذاب را برای بازدیدکنندگان ایجاد می‌کند. با ورود به باغ ارم، وارد بهشتی رویایی و تماشایی خواهید شد.

باغ-ارم

۱۲. مقبره شاهچراغ (ع)

شاهچراغ (ع) یکی دیگر از مکان‌های دیدنی شیراز است. این مکان، به‌عنوان یکی از معروف‌ترین جاذبه‌های مذهبی ایران، گردشگرانی را که به دنبال آرامش و معنویت هستند، به سوی خود جذب می‌کند. شاهچراغ (ع) یکی از برادران امام هشتم شیعیان، امام رضا (ع) است، به همین دلیل است که اهمیت این حرم در بین مردم شیراز و مسافران بسیار زیاد است. با تماشای کاشی‌کاری‌ها و آینه‌کاری‌های شاهچراغ، معماری اصیل ایرانی و اسلامی را به خوبی درک خواهید کرد.

اگر بلیط هواپیما شیراز تهران را تهیه کردید و قصد بازگشت از شیراز را داشتید، توصیه می‌کنیم قبل از بازگشت حتما از شاهچراغ که یکی از شاهکارهای مذهبی شیراز است، دیدن کنید.

رپورتاژ
برچسب‌های خبر
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت تیتر کوتاه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار
    سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت تیتر کوتاه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    پیشنهاد سردبیر