در گفت و گوی تیتر کوتاه با رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی تهران مطرح شد؛

شوک مراسم اربعین به بازار میوه ایران

اسدالله کارگر گفت: خوشبختانه فراوانی میوه در ایران به قدری است که حتی مراسم هایی مانند اربعین هم تاثیر چندانی بر ایجاد محدودیت در بازار ندارد. مراسم چند روزه اربعین نمی‌تواند کمبودی جدی در بازار میوه و تره بار داخلی ایران به وجود آورد، اما کاملا بی‌تاثیر هم نیست.

شوک مراسم اربعین به بازار میوه ایران

در ایام اربعین حسینی، بازار میوه و تره‌بار ایران به دلیل افزایش تقاضا برای محصولات خوراکی و میوه‌ها در مراسم و نذری‌ها، معمولاً با نوساناتی همراه است. تقاضای بالا برای برخی میوه‌ها به‌ویژه در مناطق مرزی و شهرهایی که پذیرای زائران هستند، منجر به افزایش قیمت‌ها می‌شود. از سوی دیگر، صادرات برخی محصولات به عراق نیز می‌تواند بر عرضه داخلی تأثیر بگذارد. این شرایط باعث می‌شود تا بازار میوه و تره‌بار در این ایام نیازمند مدیریت دقیق‌تر برای تأمین نیازهای داخلی و جلوگیری از افزایش شدید قیمت‌ها باشد.

در همین راستا به گفت‌وگو با اسدااله کارگر رئیس اتحادیه صنف فروشندگان میوه و سبزی تهران پرداختیم.

کارگر در رابطه با تاثیر مراسم اربعین بر موجودی میوه در بازار داخل توضیح داد: خوشبختانه فراوانی میوه در ایران به قدری است که حتی مراسم هایی مانند اربعین هم تاثیر چندانی بر ایجاد محدودیت در بازار ندارد. به این معنا که با وجود افزایش مصرف میوه و برخی از انواع صیفی جات در مراسم اربعین، چالشی در روند کلی بازار میوه و تره بار داخل ایجاد نمی‌شود. به علاوه، با توجه به شرایط کنونی آب و هوا در کشور، تمامی میوه‌ها در بیشتر نقاط به رشد کافی رسیده و به سرعت قابل برداشت هستند. نکته قابل توجه دیگر این است که امکان دپو شدن این میوه‌ها نیز وجود ندارد. مراسم چند روزه اربعین نمی‌تواند کمبودی جدی در بازار میوه و تره بار داخلی ایران به وجود آورد، اما کاملا بی‌تاثیر هم نیست، زیرا به هر حال در این ایام میزان قابل توجهی میوه برای پذیرایی از زائران اربعین استفاده می‌شود.

اسدالله-کارگر

وی در پاسخ به سوال خبرنگار تیتر کوتاه مبنی بر علت افزایش قیمت برخی از انواع میوه و سبزی و کمبود نسبی آنها در بازار داخلی در ایام اربعین و ارتباط این مسئله با موضوع صادرات گفت: بحث صادرات میوه و صیفی جات، مقوله‌ای کاملا جدا از تخصیص آنها به مراسم پیاده روی اربعین است، اما به این دلیل که میزان زیادی میوه برای این مراسم به صورت یکجا ارسال می‌شود، در مرکز توجه مردم قرار گرفته و تاثیری جزئی بر بازار داخلی نیز دارد. بنابراین اگر کمبودی در برخی از انواع میوه و سبزیجات هم باشد نمی‌تواند ادعا کرد که به دلیل مراسم اربعین است. صادرات میوه و سبزیجات تاثیر بیشتری بر این مسئله دارد.

رئیس اتحادیه صنف میوه و سبزی تهران در پایان یادآور شد: درحال‌حاضر به دلیل ماه صفر و عدم برگزاری مجالس شادی، میزان تقاضای میوه کاهش پیدا کرده است، بنابراین در شرایط کنونی میزان عرضه میوه بالا و تقاضا اندک است، در نتیجه کمبودی در بازار وجود نداشته و افزایش قیمتی هم لحاظ نمی‌شود.

تینا خرسند
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت تیتر کوتاه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار
    سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت تیتر کوتاه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    پیشنهاد سردبیر