۵ اشتباه رایج هنگام خرید SSD؛ چگونه از آن‌ ها اجتناب کنیم؟

تنوع بالای محصولات در دنیای امروز باعث شده تا کاربران هنگام خرید گجت یا قطعه مورد نیاز خود سردرگم شوند و مدلی اشتباه را انتخاب کنند. در این مطلب قصد داریم به ۵ اشتباه رایج در خرید هارد SSD بپردازیم و روش اجتناب از این اتفاق را نیز عنوان کنیم تا شما بتوانید خریدی دقیق‌تر داشته باشید.

۵ اشتباه رایج هنگام خرید SSD؛ چگونه از آن‌ ها اجتناب کنیم؟

نوع SSD

 

بسیاری از کاربران از این موضوع اطلاع ندارند که برای خرید هارد SSD گزینه‌های زیادی دارند چون در چندین نوع مختلف ساخته و روانه بازار می‌شود.

شما حتما باید از نوع حافظه لپ تاپ یا کامپیوتر خود اطلاع داشته باشید و بسته به آن SSD را انتخاب کنید. در واقع ممکن است لپ تاپ شما تنها از هارد SATA پشتیبانی کند ولی شما مدل‌های جدیدتر را برای آن خریداری کنید.

حافظه‌های SSD SATA از رابط SATA III استفاده می‌کنند و بیشتر در اندازه ۲٫۵ اینچی موجود هستند. این نوع حافظه یکی از متداول‌ترین انواع SSD‌ها هستند و بیشتر برای جایگزینی هارد HDD به کار می‌روند. حافظه M.2 SATA، M.2 NVMe، PCIe NVMe و U.2 SSD از انواع دیگر این حافظه هستند.

برای مشاهده نوع هارد خود می‌توانید مدل لپ تاپ را جستجو کرده و اطلاعات آن را مطالعه کنید و یا حتی از سایت‌های موجود برای این کار کمک بگیرید. برنامه‌هایی مثل CPU-Z نیز می‌توانند در این زمینه کمک کننده باشند. پس تا زمانی که نوع حافظه سیستم خود را نمی‌دانید به هیچ عنوان به خرید SSD اقدام نکنید.

سرعت SSD

بسته به نوع حافظه SSD که انتخاب می‌کنید سرعت خواندن و نوشتن آن بسیار متفاوت خواهد بود. برای نمونه سراعت SSD SATA حدود ۵۰۰ الی ۵۵۰ مگابایت بر ثانیه است در حالی که M.2 NVMe سرعتی حدود ۳۵۰۰ مگابایت بر ثانیه و PCIe NVMe سرعتی تا ۷۰۰۰ مگابایت بر ثانیه دارند.

هارد1

به غیر از این موضوع، در بین یک دسته بندی نیز سرعت حافظه SSD می‌تواند متفاوت باشد. برای نمونه سرعت حافظه SSD SATA می‌تواند بین ۱۵۰ الی ۵۰۰ مگابایت بر ثانیه متغیر باشد. پس حتما به سرعت خواندن و نوشتن حافظه SSD مورد نظر توجه داشته باشید تا پس از خرید با مشکل مواجه نشوید.

ظرفیت SSD

ظرفیت حافظه SSD را بر اساس نیاز خود انتخاب کنید و در صورتی به سراغ نسخه ۲۵۶ یا ۵۱۲ گیگابایت بروید که قرار نباشد با فایل‌های سنگین و حجیم کار کنید. البته که خوشبختانه امکان کمک گرفتن از هارد اکسترنال SSD وجود دارد و از این طریق می‌توانید حافظه سیستم را افزایش داهید.

در حالت کلی اگر قصد دارید فایل‌های زیاد و سنگینی را برای مدت طولانی‌ نگهداری کنید، پیشنهاد می‌کنیم که به سراغ هارد اکسترنال HDD بروید، محصولاتی که با قیمت کمتری و حافظه بالاتری در دسترس قرار می‌گیرند و می‌توانند تا ۲۰ یا حتی ۳۰ ترابایت دیتا را درون خود ذخیره کنند.

برند SSD

هارد2

در خرید هر محصولی بدون شک برند سازنده اهمیت بالایی دارد؛ چرا که این موضوع می‌تواند به شکل مستقیمی به روی عملکرد محصول و طول عمر آن تاثیر بگذارد. برندهایی مثل Samsung، Western Digital، Crucial، Kingston، Seagate، Corsair، Adata در ساخت SSDها شهرت زیادی دارند.

طول عمر SSD

طول عمر SSD‌ها به عوامل مختلفی بستگی دارد که قبل از خرید باید به آن توجه داشته باشید:

یک) تکنولوژی NAND Flash

SSD‌ها بر پایه حافظه‌های فلش NAND ساخته شده و به همین جهت به مرور زمان فرسوده می‌شوند. هر سلول حافظه NAND می‌تواند تعداد محدودی از عملیات نوشتن/حذف را انجام دهد که این تعداد با عنوان P/E Cycle یا Program/Erase Cycle شناخته می‌شود. حافظه‌های SSD از انواع مختلف NAND به شرح زیر استفاده می‌کنند.

  • SLC (Single-Level Cell): دارای طول عمر بیشتر (تا ۱۰۰ هزار چرخه P/E)
  • MLC (Multi-Level Cell): دارای طول عمر متوسط (تا ۱۰ هزار چرخه P/E)
  • TLC (Triple-Level Cell): دارای طول عمر کمتر (تا هزار چرخه P/E)
  • QLC (Quad-Level Cell): طول عمر کوتاه (حدود ۵۰۰ چرخه P/E) و به صرفه‌تر برای ذخیره‌سازی‌های با حجم بالا.

دو) میزان داده  نوشته شده یا TBW

یکی از معیارهای مهم برای ارزیابی طول عمر SSD، TBW یا Total Bytes Written است. TBW نشان می‌دهد که یک SSD در طول عمر خود تا چه میزان می‌تواند داده‌ها را بنویسد. برای مثال، اگر TBW یک SSD برابر با ۱۰۰ ترابایت باشد، یعنی این SSD می‌تواند تا ۱۵۰ ترابایت داده را در طول عمر خود بنویسد. هرچه TBW بالاتر باشد، طول عمر SSD نیز بیشتر خواهد بود.

سه) کنترلر SSD

کنترلر SSD نقش مهمی در افزایش طول عمر SSD ایفا می‌کند. این کنترلرها از الگوریتم‌هایی مانند Wear Leveling و Error Correction Code (ECC) استفاده می‌کنند تا فرسایش سلول‌ها متعادل شده و خطاهای احتمالی داده‌ها اصلاح گردد. این کار به افزایش طول عمر SSD کمک می‌کند.

جمع بندی

اگر قصد خرید SSD را داشته باشید، بهترین کار در ابتدا این است که با انواع این حافظه آشنا شوید تا بتوانید در ادامه انتخاب صحیحی داشته باشید و از رایج‌ترین اشتباهات اجتناب کنید. در این مطلب ۵ اشتباه رایج در انتخاب SSD را توضیح داده و اشاره کردیم که با دقت به چه مواردی می‌توانید از این اشتباهات اجتناب کنید.

 

 

 

 

رپورتاژ
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت تیتر کوتاه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار
    سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت تیتر کوتاه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    پیشنهاد سردبیر