چطور عمر موتور خودرو را افزایش دهیم؟

موتور، قلب تپنده خودرو شماست. مادامی که موتور به‌درستی کار می‌کند، می‌توانید بدون مشکل خاصی از خودرو سواری بگیرید. خراب شدن بخش‌های مختلف موتور خودرو، نتایج گوناگونی را به‌دنبال دارد. نکته جالب توجه آن است که اجزای موتور خودرو نوعی پیوستگی به هم دارند. به‌طوری‌که خرابی یکی از قطعات به مرور زمان باعث مشکل پیدا کردن سایر بخش‌ها می‌شود. به‌همین دلیل است که تعمیرکاران توصیه می‌کنند نسبت به علائم خرابی موتور حساس باشید.

چطور عمر موتور خودرو را افزایش دهیم؟

اما قبل از هر چیز بهتر است جلوی بروز مشکل را تا جای ممکن بگیرید. در این صورت هم می‌توانید عمر موتور خودرو را افزایش دهید و هم هزینه جاری نگهداری ماشین را کاهش دهید. در این مطلب قصد داریم تعدادی از مهم‌ترین راهکارهای افزایش عمر مفید موتور ماشین را بررسی کنیم.

 

طول عمر موتور ماشین چقدر است؟

قبل از بررسی راه‌های افزایش عمر موتور ماشین، بد نیست که به یک موضوع مهم اشاره کنیم. استانداردهای جهانی نشان می‌دهند که طول عمر موتور خودرو چیزی حدود 11 تا 12 سال (حدود 300 هزار کیلومتر) است. البته این عدد مربوط به کمپانی‌های معتبر خودروسازی در جهان است. موتورهایی که توسط تولیدکنندگان درجه دو و سه ساخته می‌شوند، عمر مفید زیر 10 سال (حدود 200 هزار کیلومتر) دارند.

راهکارهای افزایش عمر موتور خودرو

هر چند کیفیت ساخت و استانداردهای طراحی، فاکتور کلیدی در طول عمر موتور ماشین است؛ اما شما هم به‌عنوان مالک خودرو می‌توانید اقداماتی را برای کمک به‌افزایش عمر موتور خودروتان انجام دهید. در اینجا به‌تعدادی از مهم‌ترین نکات در این زمینه می‌پردازیم.

1. استفاده از روغن موتور باکیفیت و استاندارد

روغن موتور برای روانکاری قطعات نقش بسیار مهمی دارد. اگر به‌هر دلیل کیفیت روانکاری قطعات داخلی موتور مطلوب نباشد، سایش و اصطکاک بین آن‌ها خیلی زود موتور را با مشکل روبه‌رو می‌کند. دفترچه راهنمای هر خودرو بهترین مرجع برای خرید روغن موتور است. گرید روغن موتور مناسب هر خودرو در دفترچه راهنمای آن درج می‌شود. مشورت گرفتن از تعمیرگاه‌های تعویض روغن معتبر در انتخاب محصول با کیفیت بین برندهای مختلف به‌شما کمک می‌کند.

Shape2

2. تعویض به‌موقع قطعات مصرفی خودرو

یکی از مهم‌ترین راه‌های افزایش عمر موتور خودرو، تعویض به‌موقع قطعات مصرفی است. از روغن موتور گرفته تا انواع فیلتر ماشین و بسیاری دیگر از قطعات تشکیل دهنده موتور، عمر مفید مشخصی دارند. پیشنهاد می‌کنیم حتما در دفترچه یادداشت تلفن همراه خود زمان تعویض قطعات مختلف را یادداشت کنید و به‌هیچ وجه نسبت به آن‌ها بی‌تفاوت نباشید.

در اینجا زمان تقریبی تعویض برخی از قطعات مهم خودرو را مشاهده می‌کنید:

  • روغن موتور و فیلتر روغن: 5000 کیلومتر یا 6 ماه

  • فیلتر هوا: 5000 کیلومتر یا 6 ماه

  • فیلتر سوخت: 10000 تا 20000 کیلومتر یا 24 ماه

  • شمع موتور: 50000 کیلومتر

  • تسمه تایم: 60000 کیلومتر

3. سیستم برق استاندارد و سالم ماشین

اشتباه است اگر فکر کنید که تنها کیفیت سوخت روی عملکرد موتور تاثیرگذار است. بسیاری از بخش‌های موتور مانند شمع‌ها و سنسورهایی که با کامپیوتر ماشین در تماس هستند، نیاز به برق دارند. جریان برق پایدار با آمپر و ولتاژ استاندارد در عملکرد صحیح این قطعات نقش حیاتی دارد. به‌همین دلیل باید حتما از سالم بودن سیم‌کشی برق خودرو مطمئن باشید.

در کنار این موارد سلامت باتری و دینام به‌عنوان قطعات تامین کننده برق در خودرو را هم از یاد نبرید. همچنین توصیه می‌کنیم اگر سیستم‌ صوتی قوی روی خودرو نصب می‌کنید، منبع برق جداگانه‌ای هم برای آن در نظر بگیرید تا به باتری و دینام فشار اضافه وارد نشود. نکته دیگر آنکه یا قید موتورشویی خودرو را بزنید یا این کار با کارواش‌های تخصصی بسپارید که از روش‌های مطمئن برای موتورشویی استفاده می‌کنند.

Shape3

4. اطمینان از عملکرد صحیح سیستم خنک کننده موتور

داغ شدن موتور یکی از اتفاقاتی است که معمولات تبعات جدی به‌دنبال دارد. مهم‌ترین راه برای جلوگیری از بروز این اتفاق، اطمینان از عملکرد سالم سیستم خنک کننده موتور است. حتما به‌صورت دوره‌ای رادیاتور، پمپ آب، ترموستات و فن سیستم خنک کننده را چک کنید تا از سلامت آن‌ها مطمئن شوید. جایگزین کردن مایع خنک کننده موتور به‌ازای هر 30 هزار کیلومتر یکبار هم ضرورت است. البته این مربوط به شرایطی است که سیستم خنک کننده نشتی نداشته باشد.

5. استفاده از سوخت باکیفیت

کیفیت سوخت یکی از مهم‌ترین فاکتورها در افزایش عمر موتور ماشین است. هرچه اکتان سوخت بالاتر باشد، کیفیت آن افزایش پیدا می‌کند. تجربه نشان می‌دهد که کیفیت سوخت جایگاه‌های مختلف در کشور ما تقریبا یکسان است. به‌همین دلیل بد نیست که هر از گاهی به‌سراغ بنزین سوپر بروید که کیفیت بالاتری دارد.

در خودروهای گازسوز هم باید به یک نکته مهم توجه داشته باشید. معمولا دمای احتراق موتور با استفاده از سوخت گاز CNG بالاتر است. ضمن اینکه این سوخت مانند بنزین چرب نیست. به‌همین دلیل باعث می‌شود که فشار بالایی به موتور وارد شود. کارشناسان پیشنهاد می‌کنند به‌ازای هر دو بار که با سوخت گاز رانندگی می‌کنید، یکبار به‌سراغ بنزین بروید.

6. رعایت اصول رانندگی صحیح

رانندگی صحیح و اصولی در کمک به افزایش عمر موتور خودرو نقش بسیار زیادی دارد. سعی کنید از افزایش یا کاهش ناگهانی دور موتور خودرو بپرهیزید. برای این منظور باید از فشار دادن شدید پدال‌های گاز و ترمز جلوگیری کنید. از حمل بارهای غیرمتعارف با خودرو بپرهیزید. خاموش و روشن کردن خودرو در فواصل کوتاه می‌تواند به موتور آسیب بزند.

حتما در فصل زمستان بعد از استارت زدن، مدتی صبر کنید تا موتور گرم شود و سپس به حرکت ادامه دهید. فکر نکنید که روشن نکردن طولانی مدت خودرو، هیچ تهدیدی برای موتور به‌شمار نمی‌رود. از طرفی دیگر تا جای ممکن از پارک کردن طولانی مدت ماشین در شرایط آب و هوایی خیلی سرد و گرم پرهیز کنید.

هیچ وقت اجازه ندهید که چراغ بنزین خودرو روشن شود و حتما قبل از آن برای سوخت‌گیری اقدام کنید. حتما ماهانه یکبار بدنه موتور را با یک دستمال تمیز کنید. آب و روغن ماشین را هم هر هفته یکبار چک کنید. در طول رانندگی هم بی‌تفاوت از کنار روشن شدن چراغ‌های هشدار ماشین عبور نکنید.

Shape4

7. سرویس دوره‌ای موتور خودرو

کمتر پیش می‌آید که رانندگان سرویس دوره‌ای خودرو را جدی بگیرند. عمدتا افراد تصور می‌کنند که این کار هزینه غیرضروری است. اما آن دسته از راننده‌هایی که هزینه‌های سنگین تعمیر موتور را پرداخت کرده‌اند، به‌خوبی می‌دانند که سرویس دوره‌ای چه موهبت بزرگی است. پیشنهاد می‌کنیم هر سال حداقل یکبار برای سرویس دوره‌ای ماشین زمان بگذارید.

کلام پایانی

در این مطلب به‌بررسی مجموعه راهکارهای افزایش عمر موتور خودرو پرداختیم. قبل از پایان لازم است به چند نکته مهم اشاره کنیم. حتما برای تعمیر موتور به‌سراغ تعمیرکاران حرفه‌ای بروید. در کنار آن قطعات یدکی موتور را هم از مراکز معتبر تهیه کنید. همچنین اگر دغدغه عمر مفید موتور ماشین را دارید، خیلی به‌فکر تقویت موتور خودرو نباشید. این دست کارها شاید جذابیت رانندگی را برای مدتی افزایش دهند؛ اما بدون تردید طول عمر موتور ماشین را کم می‌کنند.

برگرفته از https://www.hamrah-mechanic.com/mag/increasing-life-span-of-the-car-engine/  

 

 

 

برچسب ها : عمر موتور,فنی خودرو,خودرو

 

رپورتاژ
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت تیتر کوتاه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار
    سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت تیتر کوتاه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    پیشنهاد سردبیر