ابزار اصلی بارتندرها: نگاهی به تاریخچه و انواع شیکرهای بارسرد

اگر به دنبال کسب و کارهای پر رونق و پر طرفدار فعلی ایران باشید، می توانید متوجه حضور روزافزون کافی شاپ ها در شهر خود شوید. افراد موفق، همواره به دنبال رقابت و ارائه بهترین منوی خود در کافه و یا رستوران خود هستند. در صورتی که به دنبال ارتقا منوی بارسرد خود هستید، به اکسسوری و تجهیزات بار سرد مهمی نیاز خواهید داشت که امروز، به معرفی یکی از کلیدی ترین این تجهیزات، یعنی شیکر بارتندر ها می پردازیم.

ابزار اصلی بارتندرها: نگاهی به تاریخچه و انواع شیکرهای بارسرد

مهارت های سرو نوشیدنی حرفه‌ای در کافی‌ شاپ‌ها و رستوران‌ها نقش بسزایی در جذب مشتری و رقابت میان کافه داران دارند. شیکرهایی که بارتندر و یا حتی باریستا برای تهیه نوشیدنی های جذاب استفاده می کنند، سبب نوشیدنی هایی با ترکیب های خلاقانه و طعم های بی نظیر می شود که به بهبود تجربه مشتریان کمک می کند.

آنچه در این مقاله خبری برای شما آورده ایم :

  • شیکر بارتندر چیست ؟
  • تاریخچه شیکر
  • معرفی انواع شیکر بارسرد
  • نحوه استفاده از شیکر

شیکر بارتندری چیست ؟

شیکر ها، ابزاری مهم و کاربردی در مخلوط سازی و تهیه نوشیدنی های ترکیبی هستند. این ابزار به عنوان یک ظرف درب‌دار به شما کمک می کنند تا مواد مختلف را به سرعت و به شکلی معجزه آسا با یکدیگر ترکیب کنید. در کنار ترکیب مواد مختلف با یکدیگر، شما قادر خواهید بود تا با اضافه کردن یخ، مواد درون را خنک کرده و یک نوشیدنی خنک به مشتریان خود ارائه دهید.

شیکر، علاوه بر ترکیب و خنک سازی، می تواند برای رقیق کردن نوشیدنی نیز مورد استفاده قرار گیرد. تکه های یخ داخل شیکر پس از مخلوط شدن با مواد دیگر، مقدار کمی آب به نوشیدنی اضافه می کنند که شما می توانید با متعادل کردن طعم های قوی، غلظت نوشیدنی خود را تنظیم کنید.

برای بهترین نتیجه، پیشنهاد می شود از تکه های بزرگ یخ برای نوشیدنی های غلیظ و از تکه های یخ کوچک برای نوشیدنی های رقیق استفاده کنید. تکه های یخ با کندی ذوب می شوند و تکه های خرد یا ریز، سریع تر ذوب می شوند که باعث رقیق تر شدن نوشیدنی می شود.

تاریخچه شیکر

برخلاف تصور، استفاده از شیکر ها قدمتی بالا دارد و استفاده از ابزارهای مشابه برای مخلوط کردن نوشیدنی ها به هزاران سال پیش باز می گردد. شکل کنونی و مدرن شیکر کوکتل که امروزه آن را می شناسیم، ریشه در اواسط قرن نوزدهم دارد. در آن زمان، میکسولوژیست ها برای آماده سازی نوشیدنی، آن ها را بین دو لیوان جابه جا می کردند. سپس برای جلوگیری از نشست و ایجاد نمایشی جذاب برای مشتریان، شیکرها اختراع و مورد استفاده قرار گرفتند.

امروزه، با پیشرفت علم و تکنولوژی، شیکرهای بارتندری متفاوتی عرضه می شوند که سبب ارائه نوشیدنی های خاص به همراه سرو نمایشی می‌شوند.

انواع شیکر بارسرد

 

برای افرادی که قصد دارند شیکر بارسرد را به مجموعه ابزارهای بار خود اضافه کنند، چهار نوع شیکر رایج وجود دارد که اغلب مورد استفاده قرار می‌گیرند و هرکدام ویژگی‌های خاص خود را دارند.

  • شیکر کوبلر(Cobbler)
  • شیکر بوستون (Boston)
  • شیکر فرنچ (French)
  • شیکر تین اند تین (tin-on-tin)

شیکر کوبلر (Cobbler)

شیکر کوبلر، گزینه ای مناسب برای تمامی بارتندرها به ویژه مبتدیان است، زیرا استفاده و کاربری راحتی دارد. در واقع، شیکر کوبلر یکی از با قدمت ترین شیکرهاست که در سال 1884 اختراع گردید.

این شیکر، از سه جز اصلی (دو مخزن و یک استرینر) بهره می برد. در کنار مزایای راحتی شیک کردن مواد و خوش دست بودن این شیکر، معایبی نیز قابل بررسی است. شیکر کوبلر اگر به درستی سفت نشود، مستعد نشت بوده و محکم کردن بیش از حد درب آن نیز، پس از شیک کردن با دشواری باز می شود.

مزایای شیکر کوبلر

  • مناسب افراد مبتدی
  • استفاده آسان
  • به همراه استرینر
  • مناسب مصارف کم (خانگی)

معایب شیکر کوبلر

  • سختی باز شدن درب در صورت محکم بستن
  • نظافت طولانی (به دلیل وجود استرینر)
  • حجم پایین

شیکر بوستون (Boston)

شیکر بوستون، انتخاب بارمن های حرفه ای است. این شیکر کلاسیک، از دو لیوان بزرگ و کوچک که درون آن قرار می گیرد تشکیل شده است. طراحی آرگونومیک این شیکر سبب می شود تا حرکات نمایشی در زمان تهیه و سرو در حضور مشتری انجام پذیرد.

مزایای شیکر بوستون

  • طراحی کاربردی و زیبا
  • مناسب بارتندرینگ و حرکات نمایشی
  • حجم مناسب
  • نظافت آسان

معایب شیکر بوستون

  • در صورت استفاده از درب شیشه ای، احتمال شکستن درب در صورت برخورد ضربه وجود دارد.
  • نیاز به صافی پس از شیک کردن مخلوط

شیکر فرنچ (French)

شیکر فرنچ (French)

شیکر فرنچ که با نام های شیکر فرانسوی، پاریسی، فرنچ و ... در بازار شناخته می شود، جایگاهی مابین شیکر بوستون و کوبلر دارد. این شیکر به شکل ایمن تری جفت و بسته می شود که احتمال نشتی کمتری دارد. همچنین، در مقایسه با شیکر بوستون، ظاهر ساده و کلاسیک تری دارد.

مزایای شیکر فرنچ

  • ظاهر شیک و کلاسیک
  • نظافت آسان
  • عدم نشتی
  • احتمال نشتی پایین
  • طول عمر بالا

معایب شیکر پاریسی

  • ظرفیت کم
  • سخت بازشدن در صورت محکم بستن محفظه فوقانی

شیکر تین اند تین (tin-on-tin)

شیکر تین اند تین (tin-on-tin)

این شیکر نیز عملکردی بسیار مشابه با شیکر بوستون ارائه می دهد که برای تهیه انواع نوشیدنی ها، کاربرد دارد. شیکر تین اند تین، قابل استفاده در محیط های تجاری مانند کافی شاپ، رستوران و حتی مصارف خانگی است.

نحوه استفاده از شیکر

اکنون، پس از آشنایی با انواع شیکر، به سوال مهم علاقمندان می پردازیم. چگونه از شیکر استفاده کنیم ؟ مراحل زیر را دنبال کنید.

1- شیکر را با مواد مورد نظر و یخ پر کنید

برای تهیه نوشیدنی خنک، ابتدا به یک سوم مواد را به همراه دو سوم یخ، درون شیکر بریزید. در نظر داشته باشید که شما با کمی تجربه و آزمون و خطا، می توانید به نسبت های مورد علاقه خود برسید. برای اندازه گیری حجم مایعات، می توانید از جیجر (جیگر) استفاده کنید.

2- شیکر را ببندید

اگر از شیکر بوستون یا تین اند تین استفاده می کنید، لیوان خالی را بر روی لیوان حاوی مواد قرار داده و سپس با اعمال یک ضربه، شیکر را سفت کنید.

3- شیکر را محکم گرفته و تکان دهید

اگر میخواهید حین کار کردن، کنترل شیکر از دستتان خارج نشود، بهتر است از هر دو دست خود برای تکان دادن شیکر استفاده کنید. اگر مبتدی هستید می توانید با یک‌دست، انتهای شیکر را گرفته و اگر کنترل بیشتری بر شیکر دارید، میان آن را با دو دست خود بگیرید. بهترین حالت، شیک کردن به صورت عمودی و اعمال نیرو از شانه خواهد بود.

4- درب شیکر را باز کنید

این مرحله، کمی نیاز به نیروی ماهیچه خواهد داشت. برای شیکرهای بوستون و فرنچ ممکن است قبل از اینکه بخواهید دو قطعه را از هم جدا کنید، یک ضربه خود در کناره زده تا درب راحت تر باز شود.

5- استفاده از استرینر

با توجه به مواد مخلوط شده درون شیکر، از صافی مناسب (توری ریز تا درشت) استفاده کرده تا نوشیدنی یک‌دست را در لیوان سرو ارائه دهید.

در صورتی که به دنبال استفاده حرفه ای از شیکر ها هستید، می توانید در دوره های بارتنینگ شرکت کرده و نوشیدنی های خود را به صورت حرفه ای تهیه و سرو کنید. در ادامه، مقاله ای از یک مجموعه آموزش دهنده در ایران (با مجوز فنی حرفه ای) آورده ایم که می توانید مطالعه کنید. 

اینجا بخوانید : فلیر بارتنینگ چیست؟ مزایای یادگیری بارتنینگ + آموزش هنر بارتنینگ

سخن پایانی

شیکرها، یکی از ابزارهای کلیدی بارتندر در تهیه نوشیدنی‌های حرفه‌ای به شمار می‌روند. تاریخچه شیکر به ما نشان می‌دهد که این وسیله با تکامل و تغییرات متعددی همراه بوده و به تدریج به یکی از ابزارهای اصلی در بار سرد تبدیل شده است.

این ابزار در کنار دیگر وسایل بار سرد، به هنرمندان این حرفه، این امکان را می‌دهد تا نوشیدنی‌هایی با طعم و بافت بی‌نظیر تهیه کنند. نحوه استفاده صحیح از شیکر نیز تأثیر مستقیمی بر کیفیت نوشیدنی دارد که با سرو نمایشی، می تواند برای مراجعه کنندگان، جذابیت بصری به همراه داشته باشد. برای خرید انواع شیکرهای حرفه‌ای و تجهیزات بارسرد، می‌توانید به فروشگاه های معتبر مانند کافه مال، مرجع تخصصی تجهیزات کافه و بار سرد، مراجعه کرده و از محصولات باکیفیت بهره‌مند شوید.

 

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت تیتر کوتاه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار
    سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت تیتر کوتاه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    پیشنهاد سردبیر