اطلس بخریم یا نه؟ مزایا و معایب اطلس سایپا

اطلس به عنوان سومین عضو خانواده هاچ‌بک‌های پلت فرم X۲۰۰ سایپا بعد از تیبا ۲ و کوییک، در اواخر سال ۱۴۰۲ عرضه شد و به واسطه مشخصات رقابتی خود خیلی زود مورد توجه بازار قرار گرفت. به دلیل همین استقبال خوب، ما هم امروز تصمیم گرفتیم به مزایا و معایب اطلس سایپا بپردازیم تا بیش‌تر با نقاط قوت و ضعف این هاچ‌بک اقتصادی آشنا شویم.

اطلس بخریم یا نه؟ مزایا و معایب اطلس سایپا

 

اگر شما هم قصد خرید یک هاچ‌بک اقتصادی صفر کیلومتر را دارید، با بررسی مزایا و معایب اطلس سایپا همراه ما باشید تا بهتر بتوانید در مورد خرید یا عدم خرید این خودرو تصمیم بگیرید.

مزایای اطلس

در ابتدا به سراغ مزایای اطلس می‌رویم تا با مواردی که می‌تواند نظرات در مورد اطلس سایپا را مثبت کند، آشنا شویم.

مزیت اول: ظاهر قابل قبول

اطلس در واقع یک فیس‌لیفت اساسی از کوییک محسوب می‌شود و با توجه به قدیمی بودن پلت فرم، دست طراحان برای خلق یک چهره کاملاً به‌روز و متفاوت نسبت به کوییک چندان باز نبوده است. اما با این وجود، اطلس در نماهای جلو و عقب به خوبی خویشاوندی خود با کوییک و تیبا 2 را پنهان می‌کند و چهره‌ای اسپرت‌تر و جذاب‌تر نسبت به این خودروها را به نمایش می‌گذارد.

داشبورد اطلس هم به صورت دو رنگ طراحی شده است و نسبت به داشبورد کوییک حس بهتری را به سرنشینان منتقل می‌کند.

مزیت دوم: فضای منطقی کابین

اطلس خودرویی هاچ‌بک با ابعاد نه چندان بزرگ است اما با این وجود فضای کابین قابل قبولی دارد و می‌تواند برای 4 نفر سرنشین بزرگسال مناسب باشد. این فضای داخلی جادار می‌تواند در مقابل رقیبی مثل پژو 207 یک برگ برنده برای اطلس باشد.

مزیت سوم: آپشن‌های قابل قبول

خوشبختانه اطلس از همان ابتدا در نسخه فول آپشن (تیپ G) به بازار آمد. وجود آپشن‌هایی مثل مالتی مدیا، سانروف، دوربین دید عقب، روکش چرمی صندلی‌ها، سنسور نور، دی‌لایت، مه‌شکن جلو و عقب، تهویه مطبوع الکتریکی، آینه‌های جانبی تاشو برقی با گرم‌کن، سنسور پارک عقب، کنترل پایداری الکترونیکی (ESC)، کنترل کشش (TCS)، کنترل شروع حرکت در سربالایی (HSA)، 2 ایربگ و… نظرات در مورد اطلس جی را مثبت کرده و وضعیتی رقابتی به آن بخشیده است.

کابین اطلس

مزیت چهارم: پیشرانه ارتقا یافته

اطلس از نسخه ارتقا یافته پیشرانه M15 سایپا موسوم به M15i بهره می‌برد. این پیشرانه به لطف تغییراتی مثل اضافه شدن سیستم زمان‌بندی متغیر باز و بسته شدن سوپاپ‌ها (VVT)، اضافه شدن هدرز، ارتقا میل بادامک و… علاوه بر افزایش قدرت و گشتاور، کم مصرف‌تر و کم صداتر هم شده است.

بنابراین بهره‌مندی اطلس از این پیشرانه ارتقا یافته را باید جزو مزایای این خودرو بدانیم. اما این پیشرانه کماکان مشکلاتی هم دارد که در ادامه و در بخش معایب اطلس جی به آن خواهیم پرداخت.

معایب اطلس

در ادامه به سراغ معایب اطلس جی خواهیم رفت تا با نقاط ضعف این خودرو هم آشنا شویم.

عیب اول: پیشرانه 8 سوپاپ

همان‌طور که اشاره کردیم؛ ارتقا پیشرانه نسبت به قبل، یکی از مزایای اطلس محسوب می‌شود اما 8 سوپاپ بودن این پیشرانه یکی از ایرادات اطلس سایپا است. چراکه این روزها استفاده از پیشرانه‌های 8 سوپاپ چندان متداول نیست و بهتر بود سایپا در این خودرو هم مثل شاهین پلاس از یک موتور 16 سوپاپ استفاده می‌کرد.

عیب دوم: ایرادات مونتاژی

متأسفانه مشکلات اطلس سایپا در بحث مونتاژ کم نیستند و در این خودرو هم مثل اکثر محصولات تولید داخل، مشکلاتی مثل رگلاژ نبودن درب‌ها، تنظیم نبودن فواصل اجزای مختلف بدنه، به سروصدا افتادن زودهنگام داشبورد، نفوذ صدای باد به کابین و… دیده می‌شود.

البته شدت این مشکلات در نمونه‌های مختلف اطلس یکسان نیست و بستگی به شانس خریدار دارد! 

ایرادات اطلس سایپا

بالأخره اطلس بخریم یا نه؟

مزایا و معایب اطلس سایپا را باهم مرور کردیم و حالا وقت آن است که در مورد ارزش خرید نهایی این خودرو صحبت کنیم. با توجه به قیمت اطلس (https://www.hamrah-mechanic.com/carprice/saipa/atlas/) باید بگوییم که مزایای این خودرو به معایب آن می‌چربند و ارزش خرید آن نسبت به مبلغ پرداختی نسبتاً بالا است.

بنابراین اگر به دنبال یک هاچ‌بک اقتصادی چند منظوره برای استفاده‌های درون و برون شهری هستید که نسبت به مبلغ پرداختی چهره به‌روز و آپشن‌های قابل قبولی داشته باشد، می‌توانیم خرید اطلس را به شما توصیه کنیم.

منبع: سایت همراه مکانیک

 

تیترکوتاه مدیا

همه چیز در مورد سامانه های آنلاین طلا، بخریم یا نخریم؟

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

اخبار
پیشنهاد سردبیر