مهد کودک رفتن بچه‌ها خوبه یا نه؟

یکی از چالش‌هایی که والدین در سنین پیش از مدرسه با آن رو به رو هستند، این است که آیا فرستادن فرزندشان به مهد کودک خوب است یا خیر.

بسیاری از افراد تصور می‌کنند که اگر امکان نگه‌داری از کودک در خانه فراهم باشد، دیگر نیازی به سپردن کودک به مهدکودک نیست. اگر مهد کودک را با مراکز نگهداری کودک یکی بدانیم، این تصور، تصور کاملا اشتباهی نیست اما واقعیت این است که مهدکودک‌ها فراتر از مراکز صرف نگهداری کودکان هستند و می‌توانند تجربیات ارزشمندی برای کودکان رقم بزنند. البته این تجربیات ارزشمند در گرو این است که والدین در انتخاب مهدکودک دقت کافی داشته باشند، چرا که بسیاری از مراکز حتی از پس نگه‌داری کودک نیز برنمی‌آیند.

در ادامه مقاله قصد داریم مفصل‌تر به این مساله بپردازیم که چرا باید کودکمان را به مهدکودک ببریم و اگر تصمیم گرفتیم فرزندمان را به مهدکودک ببریم به چه نکاتی باید توجه کنیم.

مهد-کودک

چرا باید کودکمان را به مهد کودک ببریم؟

در مهدکودک، کودک این امکان را دارد که در کنار بقیه دوستان خود و تعامل با آن‌ها، مهارت‌های اجتماعی و عاطفی را یاد بگیرد. بچه‌ها در مهدکودک استقلال را تمرین می‌کنند و با قرار گرفتن در موقعیت‌های مختلف، با نیازهای جدید مواجه می‌شوند و به مرور یاد می‌گیرند چطور احساسات خودشان را بشناسند و ابراز کنند. کودک در مهدکودک فرصت این را دارد که با انجام فعالیت‌های مختلف با علایق خود بیشتر آشنا شود و در حین انجام فعالیت‌ها توانمندی‌اش نیز افزایش پیدا کند. اگر مهدکودک‌ها فضای آزاد و مناسبی برای بچه‌ها داشته باشند، امکان ارتباط با طبیعت و بازی آزاد نیز برای آن‌ها فراهم می‌شود؛ چیزی که در سبک زندگی امروزی بچه‌ها از آن محروم هستند.

حال که با هم بررسی کردیم چرا باید کودک را به مهد کودک ببریم، می‌خواهیم نکات مهمی که باید در انتخاب مهدکودک به آن‌ها توجه کنیم را با هم بررسی کنیم.

  • ایمن بودن

در بررسی یک مهدکودک، ایمن بودن را اولین و مهم‌ترین ویژگی بدانید. مهم‌ترین چیزی که خانواده‌ها وقتی می‌خواهند کودک خود را به یک جای جدید بسپارند این است که امنیت جسمی و روانی کودک در آن محیط تامین شود.

  • مربیان و تسهیلگران

مربیان و تسهیلگران در ارتباط مستقیم با بچه‌ها هستند و نحوه عملکرد آن‌ها بی واسطه بر کودک اثر می‌گذارد بنابراین، یک مربی و تسهیلگر خوب، با دانش و تجربه کافی، باید بتواند با همه کودکان ارتباط برقرار کرده و به منحصر به فرد بودن هر کودک احترام ‌بگذارد. کودکان را ترغیب به گفت و گو کند و شرایطی را در راستای تجربیات متنوع و توانمندسازی کودکان فراهم سازد.

  • برنامه آموزشی

اگر به دنبال رشد همه‌جانبه کودک خود باشید، باید بدانید آن دسته از فعالیت‌هایی که خود کودک انتخاب کرده و هیجانات و عواطف او را درگیر می‌کنند، موجب رشد همه‌جانبه کودک می‌شود و برنامه آموزشی یک مهدکودک خوب صرفا برنامه‌ای نیست که با کلاس‌های آموزشی پر شده و منتهی به یادگیری یک فعالیت موضوعی شود. نگاه مهدکودک‌ خوب به برنامه‌های آموزشی باید مهیا کردن بستر فعالیت‌های متنوع باشد که کودک با انتخاب خود، فعالیت‌های دلخواهش را انجام دهد.

  • بهبود ارتباط با والدین

شاید شما هم جزو گروه پدر و مادرهای شاغل باشید و یا مهارت و تجربه کافی در ارتباط با فرزند خود نداشته باشید، اینجا یک مهدکودک خوب به کمک شما خواهد آمد. یک مهد کودک اگر از نظر دانش فرزندپروری و والدپروری در جایگاه خوبی باشد و خلاقیت طراحی و ارائه فعالیت مشترک مانند کارگاه های مادر و کودک را داشته باشد می‌تواند این ارتباط را بهبود بخشیده و ارتقا دهد.

  • محیط و فضا

کودک شما قرار است مدت زمان زیادی را در مهدکودک سپری کند و این فضا به نوعی خانه دوم کودک به شمار می‌رود، بچه‌ها باید حس کنند که در این فضا، به نیازها و احساساتشان در فضاهای تفکیک‌شده و اختصاصی رسیدگی می‌شود. علاوه بر این، مهدکودکی که اهمیت طبیعت و نیاز کودک به آن را درک کرده باشد و به یکی از اساسی‌ترین نیازهای رشدی کودک که حضور در فضای باز است، پاسخ دهد، از بهترین مهد کودک‌ها محسوب می‌شود.

منبع: مهدکودک پرچین

رپورتاژ
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها