جزئیات احداث تراموا در تهران

رئیس کمیته بودجه شورای شهر تهران درخصوص پیشنهاد محل استقرار خطوط تراموا در پایتخت توضیح داد.

جزئیات احداث تراموا در تهران

میثم مظفر؛ رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران در خصوص جزییات جلسه اعضای شورای شهر با مهندسین مشاور حوزه حمل‌ونقل پایتخت اعلام کرد: در طرح بازنگری جامع حمل‌ونقل و ترافیک شهر تهران، موضوع تکمیل پوشش حمل‌ونقل ریلی، توجه به سیستم‌های یکپارچه حمل‌ونقلی و تکمیل شبکه معابر مدنظر قرار دارد که در جلسه مذکور مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

وی با توجه به اینکه تکمیل شبکه معابر، طرح جامع حمل‌ونقل پاک و توسعه آن در کنار مدیریت تقاضای سفر، شاخصه‌ بازنگری در وضعیت حمل‌ونقل و ترافیک پایتخت بوده، عنوان کرد: این مطالعات نشان می‌دهد، از سال ۱۳۸۷ تراموا به عنوان یکی از موضوعات حمل‌ونقلی پیش‌بینی شده و در سال ۱۳۹۸ هم ۴ خط تراموا در مطالعات طرح جامعه حمل‌ونقل و ترافیک شهر تهران پیش‌بینی شده است؛ البته مورد تصویب در وزارت کشور قرار نگرفت.

رئیس کمیته بودجه شورای شهر تهران با اشاره به اینکه مدهای فعلی حمل‌ونقلی شهر تهران پاسخگوی نیاز ۱۷ کریدور پر تقاضای شهر تهران نیست، افزود: بر اساس استانداردهای جهانی، باید در بازه‌های زمانی مختلف تقاضای سفر از مدهای مختلف حمل‌ونقلی استفاده شود. بناست ترن‌ها، اتوبوس‌ها و تراموا برای ظرفیت جابه‌جایی ۱۰ الی ۱۲ هزار مسافر مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

وی درباره محل پیشنهادی استقرار ۳ خط تراموا اظهار کرد: این ۳ خط بر اساس مطالعات انجام شده که پیشینه بیش از ۱۵ سال دارد، برای تراموا قابل بررسی است. خط اول مسیر لویزان تا جنت‌آباد، خط دوم پایانه شرق تا تهرانسر و خط سوم از دانشگاه علوم تحقیقات تا خاوران پیشنهاد شده است و اعضا در جلسه شورا خواستار تحویل جزییات و اطلاعات طرح تراموا برای بررسی توسط خودشان و مشاورین تخصصی شدند.

مظفر ادامه داد: کار مطالعات توسط مجموعه مهندسین مشاور اندیش‌کار، مهندس مشاور پژوهش و مهندس مشاور هفتم انجام شده که سابقه بسیار درخشانی در کشور دارند. اطلاعات مربوط به مدهای حمل‌ونقل از جمله تراموا، برآیند تحقیقات ۳ گروه مشاور خبره حمل‌ونقلی تهران بود که در جلسه ارائه دادند.

رئیس کمیته بودجه شورای شهر تهران در خصوص نگرانی‌های اعضای شورا درباره اجرای طرح تراموا بیان کرد: اعضای شورا دو نگرانی عمده در خصوص اجرای طرح تراموا در پایتخت دارند. یکی بحث آلودگی‌های بصری و ایجاد عارضه‌های بصری است. اگر دغدغه بهم ریختن منظره شهر حل شود، این طرح قابلیت بررسی بیشتری دارد. نکته دوم این است که تراموا چه خلائی را پوشش می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه در نقاطی مانند منطقه ۲۲ و سایر نقاطی که مدهای حمل‌ونقلی عمومی وجود ندارد، تراموا به جبران خلاء و فقدان شبکه حمل‌ونقل کمک می‌کند، گفت: طبق نظرات کارشناسان این مناطق توسط مسیر تراموا پوشش داده می‌شود و بعضی دیگر نیز توسط شبکه اتوبوسرانی و تاکسیرانی به‌ویژه ون‌ها به عنوان مکمل به شبکه حمل‌ونقل متصل خواهند شد.

مظفر در پاسخ به میزان اعتبار نظرات کارشناسان حوزه حمل‌ونقل تصریح کرد: غنای علمی مباحث مطرح شده خوب است. اعضای شورا به این اطمینان رسیدند که کار در مدار تخصصی خودش مورد مطالعه قرار می‌گیرد؛ البته در چنین بحث‌‎هایی نظرات مختلف وجود دارد. بناست یک جلسه همگانی با حضور کارشناسان خبره حمل‌ونقل و ترافیک داشته و یافته‌های شرکت مهندس مشاور در آن جلسه ارائه شود.

وی خاطرنشان کرد: نظرات و مطالعات در جلسه همگانی مورد بحث و بررسی و چالش قرار می‌گیرد. در مجموع تبادل‌نظر خوبی جهت همفکری، کار پژوهشی و بررسی در زمینه تراموا آغاز شد. امیدواریم این جلسات ادامه داشته باشد و اگر شورا در زمینه احداث تراموا اغنا شود، می‌تواند کمک کند. در تلاشیم تراموا به یک مد ماندگار در شبکه حمل‌ونقل پایتخت تبدیل شود.

منبع: تسنیم
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

اخبار
اخبار
پیشنهاد سردبیر