قیمت بلیت هواپیما | بنزین معمولی | سازمان هواپیمایی کشوری

خیال مردم بابت قیمت بلیت هواپیما راحت شد

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با بیان اینکه برنامه‌ای برای افزایش قیمت بلیت هواپیما تا پایان سال نداریم، گفت: ما در شورای‌عالی هواپیمایی کاملاً موافقیم نرخ سوخت واقعی شود. اما نظام و کشور باید بپذیرد که در آن صورت قیمت تمام‌شده بلیت نمی‌تواند تابع نرخ‌گذاری مشخص‌شده باشد.

خیال مردم بابت قیمت بلیت هواپیما راحت شد

تعیین قیمت بلیت هواپیما بستگی به چندین عامل دارد از جمله مقصد و مدت زمان سفر، فصل سفر، تاریخ خرید بلیت، سطح راحتی و کلاس پروازی که انتخاب می‌شود. همچنین شرکت‌های هواپیمایی نیز قدرت تعیین قیمت خود را دارند. برخی از ارائه دهندگان خدمات مسافرتی توجه به تخفیف‌ها و پیشنهادهای ویژه نیز دارند که ممکن است قیمت نهایی بلیت را تحت تاثیر قرار دهد.

محمد محمدی‌بخش درباره یارانه سوخت هواپیما بیان کرد: نرخ سوخت باید واقعی شود و این درخواست دولت و حتی شرکت‌های هواپیمایی است؛ اما درحال‌حاضر تنها مزیت رقابتی شرکت‌های هواپیمایی ایرانی، در جنگ نابرابر حوزه هوانوردی، همین یارانه سوخت است، زیرا همه دنیا به شرکت‌های هواپیمایی کمک می‌کنند. این تعریف یا کمک نقدی است یا به روش‌های دیگر.

وی ادامه داد: ما در یک جدول نرخ تمام‌شده قیمت هواپیما را تعیین کردیم، همچنین نرخ حساسیت قیمت سوخت به نرخ بلیت هواپیما را مشخص کردیم؛ یعنی اگر قیمت سوخت ۶۰۰ تومان با بیشتر باشد، خروجی آن مشخص است. ما در شورای‌عالی هواپیمایی کاملاً موافقیم که این نرخ واقعی شود. اما نظام و کشور باید بپذیرد که قیمت تمام‌شده بلیت نمی‌تواند تابع نرخ‌گذاری مشخص‌شده باشد، یعنی نسبت نرخ حساسیت سوخت به نرخ بلیت باید رعایت شود.

محمدی‌بخش با بیان اینکه کلیه تولید ما در سوخت هوایی کمتر از پنج میلیون لیتر در روز است، گفت: بنزین هوایی با بنزین معمولی متفاوت است. مشتقاتی از نفت سفید با افزودنی‌هایی ترکیب شده و سوخت هوایی را تشکیل می‌دهد و فرآیند آن با تولید بنزین معمولی متفاوت است. در نتیجه به موضوع ناترازی سوخت ارتباطی ندارد؛ همچنین میزان مصرف پروازهای داخلی و خارجی شرکت‌های داخلی، ایرلاین‌های خارجی، نیروهای مسلح، شرکت‌های هلی‌کوپتری است.

وی با بیان اینکه شرکت‌های هواپیمایی مجاز به افزایش قیمت بلیت نیستند، گفت: سازمان هواپیمایی، تعزیرات و قوه قضاییه به موضوع افزایش قیمت بلیت ورود کرده و جریمه‌های سنگینی وضع کردند. ما البته حرف شرکت‌های هواپیمایی را هم می‌شنویم. درحال‌حاضر به‌عنوان‌ دولت برای‌ رأی دیوان برای آزادسازی بلیت هواپیما درخواست اعمال ماده ۹۱ کردیم و این رأی موقوف‌الاجرا شده است.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری ادامه داد: البته رأی دیوان عدالت باید در آینده نزدیک مشخص شود. اگر این رأی تعیین تکلیف شود، تکلیف نرخ‌گذاری هم معلوم خواهد شد. ضمن اینکه در شورای‌عالی هواپیمایی هم برای واقعی کردن نرخ تلاش می‌کنیم؛ تا پایان سال برنامه‌ای برای افزایش نرخ نداریم و بعد از آن مصوبه شورای‌عالی هواپیمایی مبنای عمل است.

محمدی‌بخش درباره اعطای مجوز به ایرلاین‌های خارجی‌ برای انجام بخشی از پروازهای داخلی توضیح داد: این یک کار مرسوم در دنیاست و جزو اختیارات خاص سازمان هواپیمایی کشوری محسوب می‌شود که از دولت برای اعمال آزادی‌های پنجم تا نهم مجوز بگیرد و بنا به اختیار خودش این آزادی را در اختیار شرکت‌های خارجی ثالث قرار دهد.

 وی‌ ادامه داد: این اتفاق در برخی موارد هم رخ داده است و ۲۷ پرچم در ایران پرواز می‌کنند و برخی از اینها آزادی پنجم دارند. ما باید از این ظرفیت استفاده کرده تا بخشی از فاصله ۳۰۰ فروند کمبود ناوگان را جبران کنیم؛ مشروط به اینکه ملاحظات زیرساختی از جمله امنیتی، سیاسی و اقتصادی را هم در نظر بگیریم. نیاز واقعی ما ۵۰۰ فروند هواپیما است.

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

اخبار
اخبار
پیشنهاد سردبیر