راز جلوگیری از کمردرد و فتق دیسک + جزئیات

امروزه حدود ۸۰ درصد افراد گاهی در زندگی دچار کمر درد هستند. آمار ابتلا به بیماری های ستون فقرات از جمله فتق دیسک کمر حتی در میان جوانان رو به افزایش است. اما چرا و چگونه به کمر درد مبتلا می شویم و چطور می توانیم از آن جلوگیری کنیم؟

راز جلوگیری از کمردرد و فتق دیسک + جزئیات

برای درک علت کمردرد و دلیل ابتلا به فتق دیسک کمر در جوانی، نیاز است تا با آناتومی ستون فقرات و فشارهایی که به آن وارد می‌شود، بیشتر آشنا شویم.

ستون فقرات یک فرد بالغ به شکل حرف S است. این ساختار دارای فرورفتگی در ناحیه گردن و کمر و برجستگی در ناحیه پشت و لگن است. ستون فقرات در واقع ستون بدن است و وزن بدن را تحمل می‌کند.

انحنای طبیعی ستون فقرات باعث می‌شود که بتواند فشارهای وارد شده را تحمل کند. حفظ این انحنا در هر حالتی از بدن، از جمله نشستن، ایستادن و خوابیدن ضروری است؛ زیرا در این حالت، فشار به طور متوازن بر روی دیسک‌ها توزیع می‌شود و دیسک‌ها کمتر تحت فشار قرار می‌گیرند.

دیسک‌ها کیسه‌های ژله مانندی هستند که مانند ضربه‌گیر عمل کرده و فشار وارد بر ستون فقرات را جذب می‌کنند.

 تغییر انحنای ستون فقرات هنگام نشستن:

زمانی که از حالت ایستاده به حالت نشسته تغییر وضعیت می‌دهیم، ستون فقرات از شکل S خود خارج شده و گودی کمر صاف می‌شود. در این وضعیت، فشار زیادی به دیسک‌های ستون فقرات وارد می‌شود. نشستن طولانی مدت در این حالت باعث بروز کمردرد، گردن درد، فتق دیسک کمر و بیماری‌های ستون فقرات می‌شود.

تغییر انحنای ستون فقرات فشار نابرابری بر دیسک‌ها و مهره‌ها وارد می‌کند که منجر به کمردرد، دیسک کمر، قوز پشتی و دیگر بیماری‌های ستون فقرات می‌شود.

 نقش قرار گرفتن لگن در انحنای ستون فقرات هنگام نشستن:

چگونگی قرار گرفتن لگن انحنای ستون فقرات را در هنگام نشستن تعیین می‌کند. اگر هنگام نشستن لگن به جلو متمایل شود، انحنای طبیعی ستون فقرات بیشتر شده و گودی کمر افزایش می‌یابد. اما اگر لگن به عقب بچرخد، انحنای ستون فقرات کاهش یافته و گودی کمر صاف می‌شود. در این حالت، فرد به جلو خم شده و به جای نشستن روی استخوان‌های قوی نشیمنگاهی در لگن، روی استخوان ظریف و حساس دنبالچه می‌نشیند که موجب وارد شدن تمام وزن بدن بر روی این مهره‌های حساس می‌شود. این وضعیت باعث بروز درد و التهاب دنبالچه علاوه بر کمردرد و فتق دیسک کمر می‌شود.

اگر لگن به صورت صحیح قرار گیرد، وزن بدن بر روی استخوان‌های نشیمنگاهی که بهترین استخوان‌ها برای تحمل وزن هستند، قرار می‌گیرد و انحنای طبیعی ستون فقرات و گودی کمر حفظ می‌شود. بنابراین فشار متوازن بر روی دیسک‌ها اعمال می‌شود و از کمردرد و فتق دیسک جلوگیری می‌شود.

 استفاده از پشتی طبی برای جلوگیری از چرخش لگن:

برای جلوگیری از چرخش لگن هنگام نشستن باید از یک پشتی طبی ارگونومیک استفاده کنید. پشتی طبی مثل یک سد عمل کرده و مانع از چرخش لگن می‌شود؛ به گونه‌ای که می‌توان به صورت صحیح و درست نشست. پشتی طبی باید به اندازه‌ای سفت باشد تا مانع از گردش لگن شود و در عین حال به اندازه‌ای نرم باشد که کاربر احساس راحتی کند.

 نشستن صحیح بدون پشتی طبی دشوار است:

نشستن صحیح و حفظ انحنای درست ستون فقرات بدون استفاده از پشتی طبی دشوار است؛ چرا که مهره‌ها و ماهیچه‌های بزرگ کمر باید سخت کار کنند تا انحنای صحیح ستون فقرات حفظ شود. اما پشتی طبی به راحتی مانع از چرخش لگن شده و مهره‌ها و ماهیچه‌های کمر را از مسوولیت اضافی حفظ انحنای ستون فقرات معاف می‌کند.

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت تیتر کوتاه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار
    سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت تیتر کوتاه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد