مسواک نرم و خمیردندان مناسب، کلید حفظ مینای دندان

باور عمومی این است که مسواک‌زدن تنها راه حفظ سلامت دندان‌هاست، اما عوامل دیگری همچون روش صحیح مسواک‌زدن، نرمی مسواک، نوع خمیردندان و حتی سبک زندگی نقش بسزایی در این امر دارند.

مسواک نرم و خمیردندان مناسب، کلید حفظ مینای دندان

بسیاری از مردم تنها به مسواک‌زدن به عنوان راهی برای حفظ سلامت دندان‌ها فکر می‌کنند، اما عوامل زیادی مانند روش مسواک‌زدن، نرمی یا زبری مسواک، نوع خمیردندان و حتی سبک زندگی می‌تواند بر سلامت دندان‌ها تأثیر بگذارد. در این زمینه با دکتر فاطمه طباطبایی اشکذری، دندانپزشک، گفت‌وگویی داشتیم که در ادامه به بخش دوم آن می‌پردازیم:

 چند بار در روز باید مسواک بزنیم؟

تعداد دفعات مسواک زدن در روز مهم نیست، بلکه کیفیت و روش صحیح مسواک‌زدن اهمیت دارد. یکی از عوامل تخریب دندان‌ها نوع مسواک است؛ مسواک باید نرم باشد. استفاده از مسواک‌های زبر و متوسط توصیه نمی‌شود زیرا ممکن است به مینای دندان آسیب برسانند. همچنین، مسواک‌زدن نباید به صورت خشن انجام شود و جهت حرکت مسواک باید گرد و چرخشی باشد تا آسیبی به لثه‌ها نرسد. خمیردندان‌های سفیدکننده، زغالی و انواعی که مواد ساینده زیادی دارند نیز می‌توانند به مینای دندان آسیب بزنند و در درازمدت باعث زرد شدن دندان‌ها شوند. استفاده از خمیردندان‌های معمولی و مسواک نرم بهترین انتخاب است.

 آیا خمیردندان خارجی بهتر است؟

نمی‌توان به طور قطع گفت که خمیردندان خارجی بهتر است. برای قضاوت باید شرایطی مشابه در نظر گرفته شود و تنها خمیردندان‌ها متفاوت باشند. یک خمیردندان استاندارد باید حاوی 1000 تا 1500 پی‌پی‌ام فلوراید باشد. توصیه می‌شود پس از استفاده از نخ دندان، مسواک بزنید و دهان را بلافاصله نشویید تا فلوراید موجود در خمیردندان بتواند اثر خود را بگذارد.

 نظر شما درباره دهان‌شویه‌ها چیست؟

دهان‌شویه‌ها کارآمد هستند و نمی‌توان استفاده از آن‌ها را نادیده گرفت. برخی از دهان‌شویه‌ها حاوی الکل هستند که باعث احساس خنکی در دهان می‌شود، اما این احساس کاذب است و الکل می‌تواند به مینای دندان آسیب بزند و حتی سرطان‌زا باشد.

 دندان‌درد در دوران بارداری

خانم‌ها باید پیش از بارداری به دندانپزشکی مراجعه کرده و مشکلات دندانی خود را برطرف کنند. تغییرات هورمونی در دوران بارداری می‌تواند باعث افزایش پوسیدگی دندان شود، بنابراین رعایت بهداشت دهان و دندان در این دوران بسیار مهم است.

 استفاده از نمک به جای خمیردندان

استفاده از نمک و جوش‌شیرین به جای خمیردندان توصیه نمی‌شود زیرا این مواد خاصیت سایندگی دارند و می‌توانند به مینای دندان و لثه آسیب برسانند.

 آیا خوردن سیب مانند مسواک‌زدن عمل می‌کند؟

خوردن سیب، هویج و کرفس به تمیزتر شدن دندان‌ها کمک می‌کند، اما نمی‌توانند جایگزین مسواک و نخ دندان شوند. در واقع، پوسیدگی دندان‌ها بیشتر در جوامع متمدن که از غذاهای نرم و پخته استفاده می‌کنند، رایج است. استفاده از مسواک و نخ دندان همچنان ضروری است.

 

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت تیتر کوتاه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار
    سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت تیتر کوتاه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد