در آمریکا؛

تبلیغات بلاگرها، بلای جان مردم شد

اینفلوئنسرهای سلامتی در حال تبلیغ از مزایای شیر خام در تیک تاک هستند، اما کارشناسان می‌گویند این ادعاها بی‌اساس است و ممکن است نوشیدن شیر غیر پاستوریزه خطرناک باشد. در این گزارش بایدها و نبایدهای مصرف شیر خام را بررسی کرده‌ایم.

تبلیغات بلاگرها، بلای جان مردم شد

اخیرا اینفلوئنسرهای رسانه‌های اجتماعی که غالبا آمریکایی هستند، در مورد مزایای سلامتی شیر خام تبلیغاتی می‌کنند و همین موضوع باعث شده تا فروش آن در ماه‌های اخیر به طرز قابل توجهی افزایش پیدا کند. با این حال، مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها می‌گوید نوشیدن شیر خام یا غیرپاستوریزه خطرناک است و حتی می‌تواند کشنده باشد.

به گفته مقامات بهداشتی، محبوبیت فزاینده شیر خام همزمان با شیوع آنفولانزای پرندگان بر گاوها در ایالات متحده رخ می‌دهد. به گفته مقامات بهداشتی، اخیراً حداقل ۱۷۱ نفر از سالمونلا در شیر خام فروخته شده توسط Raw Farm در فرزنو، کالیفرنیا بیمار شدند.

ابی شارپ، متخصص تغذیه گفت: روند جدید تیک تاک در ترویج شیر خام می‌تواند بسیار خطرناک و پر از اطلاعات نادرست باشد. او برای رفع سردرگمی در مورد شیر خام در وب سایت و کانال یوتیوب خود مطالب زیادی را منتشر کرده است. مردم بیشتر به شیر خام علاقه مند می‌شوند زیرا آن را سالم تر از غذاهای فوق فرآوری شده می‌دانند. بسیاری معتقدند که در مقایسه با شیر پاستوریزه "طبیعی" تر است.

شیر خام چیست؟

شیر خام از گاو، گوسفند، بز یا سایر حیوانات به‌دست می‌آید و برای از بین بردن باکتری‌های مضر حرارت داده نشده است. شیر خام موضوع چندین جنبش است که هدفشان جلب توجه مصرف‌کنندگان و مقابله با سیاست‌هایی است که فروش شیر خام را ممنوع می‌کنند. یکی از این جنبش‌ها کمپینی به نام "شیر واقعی" است که پروژه‌ای از بنیاد وستون اِی. پرایس (Weston A. Price Foundation) است. این بنیاد گروهی است که مدت‌هاست مواضع بحث‌برانگیزی در مورد تغذیه دارد.

مؤسسه شیر خام گروه دیگری است که از مزایای بهداشتی احتمالی شیر خام حمایت می‌کند و کشاورزان را تشویق می‌کند که به شیر خام روی آورند. نوشیدن شیر خام توسط افراد مشهوری مانند گوئینت پالترو و کاندیدای مستقل ریاست جمهوری رابرت اف کندی جونیور نیز تبلیغ شده است، که می‌گوید به طور انحصاری شیر خام می‌نوشد و متعهد شده است که از حقوق کشاورزان برای فروش شیر خام محافظت کند. فشارهای زیادی برای قوانینی وجود دارد که به کشاورزان اجازه می‌دهد شیر خام را راحت‌تر بفروشند. به همین دلیل، فروش شیر خام نسبت به سال گذشته ۳۵ درصد افزایش یافته است.

آیا شیر خام بی‌خطر است؟

وستون هاچیسون، میکروبیولوژیست مستقر در یوتا، که چندین ویدئو را در تیک تاک ارسال کرده است، می‌گوید: حتی اگر کشاورزان پروتکل‌های ایمنی و آزمایش شیر خام خود را انجام دهند، باکتری‌های بیماری زا همچنان می‌توانند در شیر پنهان شوند. او می‌گوید: شیر خام بی‌خطر نیست، خطری بالاتر از آن چیزی دارد که فکرش را می‌کنید و هیچ مزیت تغذیه‌ای نیز ندارد.

باکتری‌های مضری که در شیر خام یافت می‌شوند عبارتند از:

  • سالمونلا
  • ای کولای
  • لیستریا
  • کمپیلوباکتر
  • استاف اورئوس
  • بروسلا

مصرف شیر خام ممکن است منجر به استفراغ، اسهال و درد شکم شود که از علائم شایع این نوع مسمومیت است. شیر خام همچنین با عوارض جدی از جمله سل و تب حصبه همراه با فلج، نارسایی کلیه، سکته مغزی و حتی مرگ مرتبط است.

سازمان غذا و دارو می‌گوید شیر خام می‌تواند به ویژه برای افراد زیر خطرناک باشد:

  • کودکان
  • افراد سالخورده
  • مادران باردار
  • افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند، مانند بیماران پیوندی و افراد مبتلا به ایدز، سرطان و دیابت

واقعیت‌های مربوط به شیر خام

در حالی که شیر خام درحال‌حاضر تنها ۱ درصد از کل فروش شیر را تشکیل می‌دهد، اگر مردم خطرات مصرف شیر خام را درک نکنند، این ارقام می‌تواند افزایش یابد. یک نظرسنجی ملی جدید نشان داد که کمتر از نیمی از بزرگسالان ایالات متحده می‌دانند که نوشیدن شیر خام کمتر از نوشیدن شیر پاستوریزه ایمن است. تقریباً یک چهارم امریکایی‌ها (۲۴٪) فکر می‌کردند شیر خام به همان اندازه ایمن یا ایمن تر از شیر پاستوریزه است و ۳۰٪ مطمئن نبودند. با این حال، تحقیقات CDC ( مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها در ایالات متحده) نشان می‌دهد که شیر خام و فرآورده‌های شیر خام ۸۴۰ برابر بیشتر از همتایان پاستوریزه خود احتمال دارد مصرف‌کنندگان را بیمار کنند.

تینا خرسند
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت تیتر کوتاه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار
    سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت تیتر کوتاه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد