واکنش های جهانی به انتقام شدید ایران از اسرائیل؛

تحلیلگر جهان عرب: پاسخ به اسرائیل نشان داد رهبری ایران به حرف خود عمل می‌کند + فیلم

با اعلام خبر حمله هوایی ایران به اسرائیل در شب گذشته، موجی از واکنش ها در خبرگزاری های خارجی به راه افتاد .همچنین این حملات واکنش سیاستمداران و نظامیان کشورهای جهان را در پی داشت.

تحلیلگر جهان عرب: پاسخ به اسرائیل نشان داد رهبری ایران به حرف خود عمل می‌کند + فیلم

در پی حمله هوایی ایران با بیش از ۳۰۰ پهباد و موشک به اسرائیل در شب گذشته، موجی از واکنش‌ها در رسانه‌های داخلی و خارجی به راه افتاد. این حمله که نخستین پاسخ ایران به تهاجم مرگبار اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق بود، منجر به نگرانی شدید رژیم صهیونیستی و واکنش گسترده کشورهای جهان شده است.

در ادامه آخرین واکنش برخی خبرگزاری‌ها و سیاستمداران جهان را به حمله ایران به اسرائیل را مشاهده می‌کنید:

خبرگزاری نیویورک تایمز: ایران شنبه شب یک حمله هوایی گسترده به اسرائیل انجام داد و بیش از ۳۰۰ پهپاد و موشک را در انتقام حمله مرگبار اسرائیل به سوریه در دو هفته پیش پرتاب کرد.

وال استریت ژورنال : حملات ایران به اسرائیل تمام شده، همچنین ایران به سازمان ملل اطلاع داده که این حملات صرفا جهت انتقام بود و بیشتر ازین ادامه نخواهد داشت.

خبرگزاری رویترز: ایران اواخر روز شنبه در نخستین حمله مستقیم خود به خاک اسرائیل، هواپیماهای بدون سرنشین انفجاری و موشک‌هایی را به سوی اسرائیل شلیک کرد، حمله تلافی‌جویانه‌ای که تهدید یک درگیری منطقه‌ای گسترده‌تر را افزایش داد. آژیرها فعال شده بودند و خبرنگاران رویترز در اسرائیل صدای تپش‌ها و کوبش‌های شدیدی را شنیدند که رسانه‌های محلی آن را رهگیری هوایی پهپادهای انفجاری می‌خواندند. مقامات گفتند که یک دختر ۷ ساله به شدت مجروح شده است.

روزنامه گاردین: حمله نظامی ایران به اسرائیل که شنبه شب آغاز شد، این ظرفیت را دارد که بحران غزه را به یک جنگ تمام عیار خاورمیانه تبدیل کند که ایالات متحده و سایر کشورها از جمله بریتانیا را درگیر می‌کند. این سناریویی است که دولت‌های غربی و عربی از زمان حملات ۷ اکتبر به اسرائیل توسط حماس، متحد نزدیک ایران، از آن وحشت داشتند. اکنون که بدترین اتفاق رخ داده است، هیچ کس نمی‌تواند بداند کجا و چگونه پایان خواهد یافت. این رویارویی بی‌سابقه بین اسرائیل و ایران باید قبل از اینکه کاملاً از کنترل خارج شود، خنثی شود.

روزنامه اکونومیک تایمز: آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، "تشدید شدید تنش" ناشی از حمله گسترده ایران به اسرائیل را به شدت محکوم کرد و هشدار داد که نه منطقه و نه جهان نمی‌توانند جنگ دیگری را تحمل کنند. دبیرکل سازمان ملل متحد از همه طرف‌ها خواست تا حداکثر خویشتنداری را برای اجتناب از هرگونه اقدامی که می‌تواند منجر به درگیری‌های نظامی بزرگ در چندین جبهه در خاورمیانه شود، اعمال کنند.

وزارت خارجه ژاپن در واکنش با حملۀ تنبیهی ایران علیه رژیم صهیونیستی مدعی شد که «این حمله اقدامی است که بیش از گذشته، وضعیت جاری خاورمیانه را وخیم می‌کند. ما به شدت نگران هستیم و قاطعانه این نوع تشدید تنش را محکوم می‌کنیم».

کارشناس بی‌بی‌سی فارسی: طراحی این عملیات فراتر از تصورات و انتظارات بود و قواعد بازی را تغییر داد. این بزرگ‌ترین عملیات پهپادی و موشکی تاریخ بود.

ریچارد کمپ، فرمانده و افسر بازنشسته انگلیسی: فکر می‌کنم هدف این بود که پدافند موشکی اسرائیل را از کار بیندازند و این اتفاق افتاده چون من خودم از برخوردهای مستقیم خبر دارم و احتمالا بیشتر هم هستند و هنوز اطلاع نداریم.

نیویورک‌تایمز به نقل از مقام‌های اسرائیلی: انتظار می‌رود پایگاه‌هایی در جولان و پایگاه هوایی در صحرای نقب هدف حملات ایران باشد.

فرمانده کل سپاه: رژیم صهیونیستی از هر نقطه به منافع و شخصیت‌ها و شهروندان ما حمله کند ما آنها را مورد تهاجم متقابل قرار خواهیم داد.

«یوآو گالانت» وزیر جنگ اسرائیل با اشاره به حملات گسترده ایران به اهدافی در سرزمین‌های اشغالی گفت: رویارویی هنوز تمام نشده و باید هوشیار باشیم. برای هر سناریویی آماده هستیم.

«جان بولتون» مشاور سابق امنیت ملی امریکا، حمله تلافی‌جویانه ایران به سرزمین‌های اشغالی را شکست سنگین توان بازدارندگی رژیم صهیونیستی و ایالات متحده ارزیابی کرد و خواهان واکنش به مراتب شدیدتر تل‌آویو شد.

وزیر خارجه ایالات متحده امریکا: ظرف ساعات و روزهای آینده، با متحدان و شرکا در منطقه و سراسر جهان رایزنی» خواهد کرد.

ایمن الصفدی، وزیر امور خارجه اردن اعلام کرد که توقف تجاوزات رژیم صهیونیستی در غزه و پایان دادن به اشغالگری تنها راه توقف تشدید‌ها در منطقه است.

«عبدالباری عطوان» تحلیلگر جهان عرب نوشت که عملیات بی سابقه شب گذشته در عمق سرزمین های اشغالی نشان داد که رهبری ایران به حرف خود عمل و بدون تردید با دشمن مقابله می کند.

سردبیر روزنامه القدس العربی افزود:دیگر «تل آویو» تصمیم گیر نخواهد بود و آمریکا با ارعاب سایرین نمی‌تواند حامی مزدورانش باشد.

گلوبال تایمز: وی دونگ‌سو، سردبیر یک برنامه نظامی به گلوبال تایمز گفت که پهپادهای انتحاری ایران برد بسیار زیادی دارند و به صدها یا حتی هزاران کیلومتر می‌رسند.  پهپادها در مناطق کم ارتفاع پرواز می‌کنند و از تاکتیک‌های گروهی برای غلبه بر سیستم دفاع هوایی دشمن استفاده می‌کنند و امکان «حملات اشباع» به اهداف در منطقه را فراهم می‌ کنند. برای اسرائیل، حتی اگر سامانه دفاعی «گنبد آهنین» آن بتواند پهپادهای انتحاری را رهگیری کند، در صورت وجود تعداد زیادی پهپاد در مدت کوتاهی، سامانه پدافند هوایی اسرائیل با فشار قابل توجهی مواجه خواهد شد.

ترجمه: تینا خرسند
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها