کارنامه نامزدهای انتخاباتی زیر ذره بین تیتر کوتاه؛

بیوگرافی کامل علی لاریجانی + سوابق کاری

علی لاریجانی در روز اول انتخابات رسما کاندید انتخابات ریاست جمهوری شد.

بیوگرافی کامل علی لاریجانی + سوابق کاری

علی لاریجانی یکی از افراد شاخص در حوزه سیاست است و اکثرا وی را با دوره فعالیت او در سمت ریاست مجلس شورای اسلامی می شناسند.

علی لاریجانی در روز اول انتخابات با ورود به ستاد انتخاباتی وزارت کشور و ثبت نام، رسما کاندید انتخابات ریاست جمهوری شد.

علی لاریجانی متولد ۱۳۳۶ در نجف اشرف فرزند مرحوم میرزا هاشم آملی از مراجع عظام تقلید است.

تحصیلات علی لاریجانی

عنوان دکتر که با نام او همراه می‌شود نشان دهنده آخرین درجه تحصیلات علی لاریجانی است و وی دارای مدرک دکترا در رشته فلسفه از دانشگاه تهران هستند و چندین کتاب در رابطه با فلسفه به تالیف رساندند ولی اگر بخواهیم تحصیلات لاریجانی را با جزییات دقیق‌تر برایتان بگوییم اینطور می‌توان گفت که لاریجانی دوران ابتدایی و متوسطه تحصیلات خود را تا مقطع دیپلم در شهر قم سپری کرده است و پس از پذیرش در آزمون کنکور سراسری در سال ۱۳۵۴ برای تحصیل در مقطع کارشناسی رشته علوم رایانه وارد دانشگاه شریف تهران شد.

سال ۱۳۵۷ پس از دریافت مدرک کارشناسی رایانه، در رشته فلسفه ادامه تحصیل داد و مدرک کارشناسی ارشد و دکترای این رشته را از دانشگاه تهران اخذ نمود.

روزهای اول انقلاب اسلامی

لاریجانی در روز‌های نخست پیروزی انقلاب اسلامی، بدلیل حساسیت سازمان صدا و سیما، با رایزنی شهید مطهری به آن سازمان وارد شد و یک دوره از فعالیت را در آن سازمان آغاز کرد. در آن ایام، لاریجانی در مقابل تحرکات ضد انقلابی بنی صدر و منافقین با همکاری و همفکری نزدیک شهید بهشتی، در جهت روشنگری افکار عمومی اهتمام خاص داشت. در دوران دفاع مقدس و از سال ۱۳۶۱ به سپاه پاسداران پیوست و در سمت معاونت سپاه و جانشین ستاد کل سپاه پاسداران تا سال ۷۱ خدمت کرد.

لاریجانی در سال ۱۳۷۱ و با نظر رهبر انقلاب، مسئولیت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را پذیرفت و در سال ۱۳۷۱ با حکم ایشان رئیس سازمان صدا و سیما شد.

سوابق کاری علی لاریجانی

اکثر ما، لاریجانی را در سال‌هایی که رئیس مجلس شورای اسلامی بودند بیشتر شناختیم ولی دوران فعالیت سیاسی او به سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی باز می‌گردد که با فعالیت در سازمان صدا و سیما آغاز شد.

در سال ۱۳۶۱ به عضویت سپاه پاسداران درآمد و طولی نکشید که به درجه معاونت سپاه و جانشینی ستاد کل سپاه منصوب شد و تا سال ۱۳۷۱ در این جایگاه به خدمت خود ادامه داد.

۲۰ مرداد ۱۳۷۱ تا بهمن ماه ۱۳۷۲ علی لاریجانی مسئولیت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را بر عهده داشت.

او از سال ۷۲ تا ۱۳۸۳ با حکم رهبری به عنوان رئیس سازمان صدا و سیما فعالیت کرد.

وی در سال ۱۳۸۴ با حکم رئیس‌جمهوری به عنوان دبیر شورای‌عالی امنیت ملی منصوب شد.

پس از آن به عنوان یکی از نمایندگان مردم وارد مجلس شورای اسلامی شد.

علی لاریجانی در دوره‌های هشتم، نهم و دهم در مجلس شورای اسلامی حضور داشت که در این سه دوره به مدت ۱۲ سال در جایگاه ریاست مجلس به کارش ادامه داد.

پس از پایان دوره فعالیت لاریجانی در مجلس در خرداد ۱۳۹۹ عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و مشاور مقام معظم رهبری شد.

لاریجانی در انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۶ شرکت کرد و در بین ۷ نامزد، نفر ششم شد. یکی از ثبت نام‌کنندگان به عنوان کاندیداهای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری که سید ابراهیم رئیسی منتخب آن بود، دکتر علی لاریجانی بود که در سال ۱۴۰۰ نامش را وارد لیست ثبت نام‌کنندگان کرد اما صلاحیت او احراز نشد.

یکی از افرادی که برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳ و تعیین جانشین برای شهید رئیسی داوطلب شده است دکتر علی لاریجانی است.

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها