کدام یک از دولتی ها می‌خواهند پا جای پای شهید رئیسی بگذارند؟

آخرین روز ثبت‌نام نامزدهای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری از ۸ صبح دوشنبه ۱۴ خرداد در ستاد انتخابات کشور آغاز شد.

کدام یک از دولتی ها می‌خواهند پا جای پای شهید رئیسی بگذارند؟

پنجمین و آخرین روز ثبت‌نام کاندیداهای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری از ۸ صبح دوشنبه ۱۴ خرداد در ستاد انتخابات کشور آغاز و راس ساعت ۱۸ به کار خود پایان داد.

در مجموع پنج روز انتخابات ریاست جمهوری، ۸۱ نفر ثبت نام کردند. ثبت نام کنندگان از وزرا، نمایندگان دوره های پیشین مجلس، برخی از استانداران سابق و سایر چهره های شاخص دولتی بوده اند. 

از میان ثبت نام کنندگان اسامی مختلفی به چشم میخورد اما برخی از این افراد کسانی هستند که در دولت سیزدهم مشغول به کار هستند و گویا قصد ارتقای جایگاه شغلی خود را دارند و ورود به عرصه انتخابات نشان از قدرت طلبی آن ها دارد. 

علیرضا زاکانی، شهردار فعلی تهران اولین شخص از دولت سیزدهم بود که در روز سوم برگزاری ثبت‌نام نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری با حضور در وزارت کشور اقدام به ثبت نام کرد. 

زاکانی طی سه دوره به عنوان نماینده مجلس شورای اسلامی انتخاب شد. وی در انتخابات هفتمین دوره مجلس در کسوت «آبادگران ایران اسلامی» به عنوان نماینده مردم تهران ری، شمیرانات و اسلامشهر انتخاب شد. 

زاکانی در انتخابات هشتمین دوره مجلس عضو شورای مرکزی «جبهه متحد اصولگرایان» کشور بود و بار دیگر به ‌عنوان نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر انتخاب شد. در این دوره او به کمیسیون اصل ۹۰ مجلس رفت. وی علاوه بر آن نایب ربیس کمیسیون، رییس کمیته اقتصادی آن و به مدت ۲.۵ سال نیز مسوول حوزه دولت و دستگاه های اجرایی در این کمیسیون شد.

در انتخابات مجلس نهم زاکانی بار دیگر که عضو شورای مرکزی «جبهه متحد اصولگرایان» کشور بود، به مجلس راه یافت. در این دوره به کمیسیون اجتماعی و شوراها رفت و ریاست کمیته احزاب آن را  برعهده گرفت. وی همچنین رییس فراکسیون سازمان های مردم نهاد شد و به عضویت کمیسیون ماده ۱۰ احزاب درآمد.

محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فعلی فرهنگ و ارشاد اسلامی دومین شخصی بود که از دولت فعلی و در روز چهارم ثبت نام کاندیداها در رینگ انتخابات ریاست جمهوری قدم گذاشت و ثبت نام خود را قطعی کرد. 

از جمله سوابق وزیر ارشاد می توان به معاون فرهنگی مرکز برررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری در دولت نهم، معاون پژوهشی مرکز اسناد انقلاب اسلامی، معاون استاندار اصفهان، عضو کارگروه تحول فرهنگی وزارت ارشاد در دولت نهم، مشاور فرهنگی تولیت آستان قدس رضوی، مشاور فرهنگی و اجتماعی رئیس قوه قضائیه، مدیرکل نظارت سیمای صدا و سیما و مدیرکل برنامه ریزی مرکز تحقیقات صدا و سیما اشاره کرد.

داوود منظور، رئیس سازمان برنامه و بودجه در روز پنجم وارد ستاد انتخاباتی وزارت کشور شد و در انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کرد. 

داوود منظور رییس سابق سازمان امور مالیاتی کشور قائم مقام مدیرعامل و معاون مالی و امور مجامع شرکت مادرتخصصی توانیر (۱۳۹۷-۱۳۹۳)، معاون وزیر نیرو در برنامه‌ریزی و امور اقتصادی (۱۳۹۰-۱۳۸۸)، معاون اقتصادی وزیر امور اقتصادی و دارایی (۱۳۹۲-۱۳۹۱)، معاون برنامه ریزی در معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور (۱۳۹۱-۱۳۹۰)، معاون برنامه‌ریزی در معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور ۱۳۹۱-۱۳۹۰)، مشاور اقتصادی وزیر نیرو (۱۳۹۳-۱۳۹۲)، دبیر کمیته ملی انرژی جمهوری اسلامی ایران و نماینده کشور در شورای جهانی انرژی از سال ۱۳۸۵ تاکنون و مشاور رییس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی (۱۳۹۳-۱۳۹۲) بوده است.

مهرداد بذرپاش، وزیر فعلی راه و شهرسازی دیگر فرد شاخص از دولت سیزدهم بود که پا به رقابت انتخابات گذاشت و برای ریاست جمهوری دولت چهاردهم ثبت نام کرد. 

در سال ۸۱ و پس از انتخاب احمدی‌نژاد به عنوان شهردار تهران، اقدام به تأسیس گروه مشاوران جوان شهردار تهران به عنوان حلقه رابط میان شهرداری تهران و جوانان نمود و از بذرپاش جهت ریاست این گروه دعوت به عمل آورد. پس از چندی، بذرپاش به عنوان مدیر فرهنگسرای خاوران نیز برگزیده شد.

بذر پاش با دختر علیرضا علی احمدی وزیر آموزش و پرورش دولت نهم ازدواج کرده‌است. در تاریخ یک مرداد ۱۳۹۹ و با رای نمایندگان مجلس یازدهم شورای اسلامی، مهرداد بذرپاش به عنوان رئیس دیوان محاسبات کشور انتخاب شد.  پیش از او عادل آذر در این مقام فعالیت می‌کرد. مهرداد بذرپاش پس از استعفای رستم قاسمی از سمت وزارت راه و شهرسازی در تاریخ شانزده آذر ۱۴۰۱ و با اکثریت آراء نمایندگان مجلس به عنوان وزیر راه و شهرسازی انتخاب شد. 

صولت مرتضوی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی آخرین شخص از دولت سیزدهم بود که در آخرین روز نام نویسی با حضور در ستاد انتخابات کشور برای انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری اعلام کاندیداتوری کرد.

وی در ابتدا در استان چهارمحال و بختیاری در سمت‌هایی مانند فرمانده بسیج باباحیدر، کارمند فرمانداری فارسان، بخشدار مرکزی فارسان و فرماندار لردگان مشغول به کار بود. مرتضوی در سال ۱۳۷۶ به عنوان فرماندار بیرجند انتخاب شد، در سال ۱۳۸۸ از سوی مصطفی محمد نجار به عنوان معاون سیاسی وزیر کشور و رئیس ستاد انتخابات کشور منصوب شد و تا پایان دورهٔ ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد در این سمت بود.

مرتضوی در مهر ۱۳۹۲، از سوی شورای اسلامی شهر مشهد، به عنوان شهردار انتخاب شد. او دارای درجه دکتری حقوق عمومی است.

در انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۹۶، مرتضوی ریاست ستادهای استانی سید ابراهیم رئیسی را بر عهده داشت. وی تا آبان ۱۳۹۸ مدیرعامل سازمان موقوفات آستان قدس رضوی بود. سید پرویز فتاح رئیس بنیاد مستضعفان در ۲۵ شهریور ۱۳۹۸، مرتضوی را به ریاست سازمان اموال و املاک این بنیاد منصوب کرد. با رسیدن سید ابراهیم رئیسی به ریاست جمهوری، مرتضوی به عنوان معاون اجرایی او منصوب شد. این سمت در سال ۱۳۹۶ حذف شده‌بود.

۲۷ مهر ۱۴۰۱  نمایندگان مجلس با ۱۷۶ رای موافق، ۶۴ رای مخالف، ۱۳ رای ممتنع و ۵ رای باطله از مجموع ۲۵۸ آرای ماخوذه به سیدصولت مرتضوی برای تصدی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعتماد کردند.

در پایان لازم به ذکر است؛ نتیجه نظرسنجی موسسه افکارسنجی ملت مرکز پژوهش های مجلس از سنجش مشارکت مردم در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، نشان می‌دهد میزان مشارکت در این دوره از انتخابات بالای ۵۳ درصد خواهد بود.

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها