کاندیدای انتخابات در اولین مناظره چه گفتند؟

اولین مناظره نامزدهای انتخابات با حضور ۶ کاندیدای این دوره از انتخابات برگزار شد.

کاندیدای انتخابات در اولین مناظره چه گفتند؟

اولین مناظره‌ نامزدهای چهاردهمین دوره ریاست جمهوری از ساعاتی قبل آغاز و از شبکه‌ های یک، سلامت و جام جم سیما به صورت زنده پخش می‌ شود.

این مناظره نامزدهای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری درباره موضوعات «اقتصادی» است.

در ادامه گزارش لحظه ای مناظره‌های نامزدهای چهاردهمین دوره ریاست جمهوری را به صورت لحظه ای مطالعه خواهید کرد.

۰۰:۴۰ -  پایان اولین مناظره نامزدهای ریاست جمهوری

اولین مناظره نامزدهای ریاست جمهوری  پایان یافت.

۰۰:۳۸ -  مشارکت بالا منجر به اقتدار ملی ما است 

پورمحمدی نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در اولین مناظره انتخاباتی:جامعه ما به این گفتگو‌ها نیاز دارد. از صدا و سیما برای این جلسه تشکر می‌کنم و همچنین از مردم که تا این ساعت ما را همراهی کردند. اهداف اصلی دولت آینده باید قابل سنجش مردم و نظارت و پاسخگویی باشد. فرار ما در دولت قرار شفاف بودن با مردم است. زیر ساخت‌های اصلی کشور باید توسعه پیدا کند و ارزان شود.

۰۰:۳۳ -  اگر بخواهیم به دهه نود برگردیم مردم سکته می کنند

زاکانی نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در اولین مناظره انتخاباتی گفت: مردم ما الان سکته می‌کنند اگر بخواهیم به دهه برگردند. به بهترین نحو باید خط آن شهید را حفظ کرد.

۰۰:۳۰ -  توضیحات زاکانی درباره قرارداد با چین

زاکانی گفت:درباره قرارداد چین که آقای پزشکیان به آن اشاره کردند ما ۱۳میلیارد یورو تفاهم نامه نوشتیم، ۲۰درصد آن نیز مربوط به اموال بلوکه شده بود. همچنین ما بقی را با۴.۷ سه ساله گرفتیم.

 

۰۰-۲۱:  رئیس جمهور باید فراتر از راه حل مشکلات برنامه‌ای داشته باشد 

جلیلی نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در اولین مناظره انتخاباتی گفت: در چهارسال آینده رئیس جمهور نباید دچار روزمرگی باشد و باید کشور را پیشرفت و جهش دهد. لازمه جهش کشور این است که رئیس جمهور باید اولویتش مشخص باشد. اگر رئیس جمهور این اولویت را سرلوحه خود قرار ندهد دچار روزمرگی خواهد شد.

وی افزود: عدالت این است که همه را پای کار بیاوریم و این نیست که عده‌ای رانت داشته باشند. در اقتصاد کشور باید انضباط جدی وجود داشته باشد. پیشرفت فقط با چند پروژه انجام نمی‌شود بلکه با مشارکت همه مردم انجام می‌شود. امروز در یک موقعیت کم نظیر تاریخی هستیم و فرصت‌های تاریخی در سیاست خارجی و همکاری گسترده با جهان می‌توانیم داشته باشیم. برای کوتاه مدت هم باید حل مشکلات معیشتی داشته و ما طرح سفر، طرح سبد معیشتی و طرح وان را در نظر گرفته ایم.

۰۰:۱۲ -  زاکانی قرارداد با چین را شفاف کند

پزشکیان نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در اولین مناظره انتخاباتی گفت: برادرمان آقای زاکانی لطف کنند قرارداد با چین را شفاف کنند و بگویند پول آن از محل بانک مرکزی ایران در چین است یا از منابع کشور چین است یا اگر از فایننس چینی است با چه نرخی است. من هیج وقت نمی گویم مشکل شهرداری از شماست ولی تخلفات شکل می گیرد؛ بهتر است وارد بعضی مسائل نشویم همان چیزهایی که هست را بگوییم.

وی افزود:  مردم باید بد انند پول دولت کجا خرج می‌شود. خزانه دولت را در یک اتاق تمام شیشه ای قرار می‌دهم. من اساسا پدیده شبه دولتی را قبول ندارم. دولت چهاردهم با هر رئیس‌جمهوری ناگزیر به تصمیمات مهم خواهد بود. 

پزشکیان با بیان اینکه من هیچ ربطی به دولت روحانی ندارم، گفت: ما قادریم هر کاری بکنیم ولی لازمه آن حذف اختلافات است. بنده از هر دولتی را خواستم نقد کردم یا دفاع کردم. هر دولتی عیب و مزایایی داشته است. نظام با همین دولت‌ها به اینجا رسیده است. همه ما عیب های داریم، چرا وادار می کنید با هم در بیفتیم؟

۰۰:۰۶ - دست و پای دولت باید از حوزه اقتصاد کوتاه شود

قالیباف نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در اولین مناظره انتخاباتی گفت:  اولین جایی که اساس تحول است، مردم  و نقش مردم در اقتصاد است. دستورالعمل ها و قاعده گذاری های خلق الساعه باعث فرار نخبگان و خروج سرمایه  می شود.  تحولات در کشور، ریشه در توجه به جوانان و نخبگان دارد. دانشمندان و نخبگان می توانند تحول ایجاد کنند و دولت باید اجازه دهد که آن ها برای دولت تصمیم سازی کنند.  معتقدم حتما باید رفع تحریم را دنبال کنیم. رفع تحریم با رویکرد اقدام در برابر اقدام باید در دستور کار دولت آینده  قرار بگیرد.

وی افزود: مردم عزیز ایران، امروز شما هستید که با فرصت انتخاب، تصمیم گیری کنید که در ۴ سال آینده بتواند آینده درخشانی را برای شما ترسیم کند مردم عزیز ایران، امروز شما هستید که با فرصت انتخاب، تصمیم گیری کنید که در ۴ سال آینده بتواند آینده درخشانی را برای شما ترسیم کند.

 

۰۰:۰۳ - کنایه قاضی‌زاده هاشمی به پزشکیان 

قاضی‌زاده هاشمی نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در اولین مناظره انتخاباتی گفت: ما برجسته ترین کارشناسان را در سطح جهان داریم. بعضی ها طوری حرف می زنند انگار ما کارشناس نداریم و باید کارشناس هم وارد کنیم مثل زمانی که می گفتند باید مدیر وارد کنیم. ظلم زیر سوال بردن دستاوردهای جمهوری اسلامی از ظلم به شهید رئیسی هم بالاتر است.

۰۰:۰۱ -  مشورت کردن با کشورهای مذهبی جای دوری نمی‌رود

پزشکیان نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در اولین مناظره انتخاباتی گفت: آنقدر مدیر با تجربه نداریم که مدیران را تغییر دهیم می توانیم مشورت بگیریم. مشورت کردن با کشورهای مذهبی جای دوری نمی‌رود.

۲۳:۵۹ - ۸ اصل اولویت‌ دولت پورمحمدی در اقتصاد

پورمحمدی ۸اصل اولویت‌ دولت خود در اقتصاد را به شرح زیر تشریح کرد:

۱-رقابت

۲-قبول اقتصاد بازار

۳-مالکیت فکری

۴-انظباط مالی در بخش‌های افتصادی به خصوص دولت

۵-مشارکت آحاد جامعه در اقتصاد

چراکه مردم ابتکار و سرمایه زیادی دارند.

۶-اجرای اصل ۴۴

۷-بورس و سهام عدالت

۸-اقتصاد مقاومتی

۲۳:۵۴ - کنایه سنگین زاکانی به پزشکیان

زاکانی نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در اولین مناظره انتخاباتی گفت: سال ۹۹ موضوع بورس که پیش امد ۲ هزار همت ارزش کل بورس بود، ۱۰۰ همت با ناشی گری وارد شد و در نهایت مردم را به خاک سیاه نشاند. اقای پزشکیان میگوید باید افراد ناکارامد را محاکمه کرد، بله جزو مسؤولان بودند امروز هم در ستاد ایشان هستند.  برخی کسانی که می‌گویند باید محاکمه شوند الان در ستاد آقای پزشکیان هستند!  واگذاری کار به کارشناس و بی دقتی در امورات آن کارشناس میتواند فاجعه به بار بیاورد.

وی افزود: افزایش قیمت بنزین یادمان نرفته است. در کرونا روزی ۸۰۰ نفر را از دست میدادیم. تقلب کنکور سال ۸۲ ، یک عده ای رفتند سوال خریدند، حق پزشکان را تضییع کردند و جان مردم را به خطر میخواستند بیاندازند، که مجلس جلوی آن را گرفت.

۲۳:۴۳-   ۳۰۰-۴۰۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه داریم

پزشکیان نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در اولین مناظره انتخاباتی گفت: ما هوای داخل را نداریم و گروه خاصی را مدیر می دانیم. آدم بدون تجربه را مدیر کل یا رئیس بنگاه می کنیم و مشکل ساز می شود. عامل اصلی ایجاد تورم دولت ها هستند فرقی نمی کند این دولت یا دولت دیگر.

وی افزود:  دولت باید بودجه بدون کسری به مجلس بیاورد. همین الان ۳۰۰-۴۰۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه داریم. عامل اصلی تورم چاپ پول است. بانک باید از بنگاه داری خارج شود. بر بانک های کلان باید نظارت شود.

۲۳:۳۹-  تولید که رونق نداشته باشد، مالیات پرداخت نمی شود

قالیباف نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در اولین مناظره انتخاباتی گفت:  در تورم اولین نکته ای که باید به آن توجه کنیم، اصلاح ساختار بودجه است. بودجه، بودجه دولت نیست بلکه بودجه زندگی مردم است. خلق پول، از سفره مردم تامین می شود. 

وی افزود:  ما بانک مرکزی اقتدار داده ایم اما هنوز استقلال به آن نداده ایم. دولت باید مقتدرانه در برابر نقاط تورم زا بایستد.

این موضوع نیازمند تقویت فرهنگ تولید است که لازمه آن وجود رئیس جمهور قوی است. تصمیم سازی در دولت باید به نخبگان و بزرگان جامعه داده شود. اینکه به صورت خلع الساعه قیمت ارز را به ۴۲۰۰ می رسانیم، هیچ پشتوانه کارشناسی ندارد.

۲۳:۳۸ -  نرخ ارز را تا حدی توانستیم کنترل کنیم

قاضی زاده هاشمی گفت: به خاطر ارتقای بهره‌وری در دنیا نمونه شدیم و در دولت شهید رئیسی جایزه گرفتیم. با وجود تنش سیاسی با همسایگان و و با اینکه با دشمن تا دندان مسلح درگیر شدیم توانستیم نرخ ارز را تا حدی کنترل کنیم. بانک ها و سهامداران آنها را باید پاسخگو کنیم.  باید جلوی دخالت اشخاص غیرمسئول و تسهیلات سفارشی را بگیریم. بانک‌های قرض الحسنه را باید توسعه بدهیم.  در دولت مردم هم قسم با مجلس جدید باید یک بودجه در تراز و بدون ایجاد تورم ایجاد کنیم.

۲۳:۳۳ -  ما نیازمند مدیر قوی در هرکاری هستیم

پورمحمدی گفت: نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در اولین مناظره انتخاباتی گفت: با کنترل نقدینگی می‌شود تورم را کاهش داد. ابزار و عوامل اقتدار برای بانک مرکزی را فراهم نکردیم. بانک مرکزی برای بالا نرفتن دلار تمام تسهیلات را متوقف می‌کند. بانک مرکزی بهره را به ۲۹ درصد رسانده که این‌ها خود تورم زای شدید هستند. رئیس جمهور در همه موارد باید آشنا باشد و قدرت تحلیل و جمع بندی و اعتماد سازی اجتماعی داشته باشد. رئیس جمهور باید امنیت آفرین باشد و امنیت در مسائل مختلف لازمه یک‌ مدیر کلان است.

۲۳:۲۸-  تشریح طرح اعتبار «طلا» توسط زاکانی

زاکانی نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در اولین مناظره انتخاباتی گفت: انتظار من این است که موضوعات سیاسی را برای میزگرد سیاسی بگذاریم. ناظر به ترکیه صحبت کردم، ترکیه ۶۰۰ درصد کاهش ارزش پول و تورم ۷۰ درصد را تجربه می‌کند. بانک‌ها و دولت عامل اصلی تورم هستند. سال ۹۲ دولت وقت ۲۰۵ همت بدهی داشت، در دولت روحانی ۱۲۹۹ همت بدهی به بانک ها و صندوق های بازنشستگی بوجود آمد. اگر میخواهیم مردم مشارکت اقتصادی داشته باشند، مردم را باید در اقتصاد شریک کنیم

وی افزود: اعتبار طلا را باید به عنوان یارانه به مردم بدهیم، انرژی مانند طلا است. برای شریک شدم مردم باید اعتبار طلا را بجای یارانه به مردم داد. معادل طلا روز در حساب سرپرست خانواده به اندازه سهم خانواده از انرژی ماهانه شارژ میشود، و این اعتبار به دور از تورم است. حفظ ارزش ان با طلا است و دور از تورم است. امکان اعتبار شدن برای وام و وثیقه وجود دارد، همینطور هم دلارزدایی را دنبال میکند.

۲۳:۲۵-  تورم مثل کرونا نیست که شناخته شده نباشد

جلیلی نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در اولین مناظره انتخاباتی گفت: امکان کنترل تورم وجود دارد. اولین بحث برای تورم حاکمیت ریال است و دولت مقتدر باید بتواند در ریال حاکمیت داشته باشد. برای حاکمیت ریال باید سامانه‌های مودیان، تجارت، رفاه ایرانیان با هم ارتباط داشتند.

وی افزود: بانک‌هایی که خلق پول می‌کنند از جیب مردم است و باید بدانیم در چه جهتی است. ناترازی بانک‌ها و بودجه باید حل شود. منابع اولا اتلاف نباید نشود و روز به روز افزایش پیدا کند. یک دلیل تورم ناشی از شوک ارزی است.

۲۳:۱۹-  یک معلم چرا باید اسنپ کار کند؟

پزشکیان نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در اولین مناظره انتخاباتی گفت: عامل اصلی تورم دولت ها هستند یا به خاطر کسری بودجه یا چاپ پول. تورم یعنی جیب مردم را خالی کردن.یک معلم چرا باید اسنپ کار کند؟  من نگفتم بورس حل نمی‌شود بلکه سه روه حل نمی‌شود حتی یک ساله هم حل نخواهد شد. اگر در داخل اختلاف داشته باشیم مرزها را هم باز کنیم مشکلات حل نخواهد شد.

 

۲۳:۱۲ -  بانک ها موجب خلق پول شده اند

قالیباف نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در اولین مناظره انتخاباتی گفت: ریشه تورم در وهله اول، به اصلاح نظام بانکی بر می گردد. یکی از اقداماتی که در مجلس یازدهم انجام شد، برگرداندن اقتدار به بانک مرکزی در قانون اصلاح نظام بانکی بود. بحث تورم از موضوعات حیاتی و جدی ماست، تورم طولانی را تجربه کرده ایم.  باید در حوزه تورم برای مردم، سپر حمایتی بگذاریم

وی افزود: معتقدم که ما نیازمند یک مدیر قوی برای حل مسئله تورم هستیم.  بخش قابل توجهی از مشکلات تورمی، ریشه در بی تدبیری دارد. دولت پیشرفت و خدمت، سپر دفاعی در برابر تورم خواهد گذاشت.

۲۳:۰۸ - پاسخ قاضی‌زاده هاشمی به انتقادات بورسی پزشکیان از او

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در اولین مناظره انتخاباتی گفت: اگر کار دست ما باشد بهتر و سریع تر می توانیم مشکل بورس را حل کنیم. باید بتوانیم اعتماد عمومی مردم را حفظ کنیم. باید ببینیم چه کسانی یک شبه بورس را به خاک سیاه نشاندند. مردم نباید احساس کنند کسانی پشت پستو هستند و اطلاعات دارند.

وی افزود: احتمالا دوستان نهضت بزرگ جاده‌سازی در زمان احمدی‌نژاد را فراموش کردند. ۲.۶ میلیون مسکن در حال ساخت است نه ۳۰۰ هزار تا؛ اطلاع دقیق بدهیم.

۲۳:۰۵- شوخی نامزدها قبل از آغاز مرحلهٔ سوم مناظره

۲۳:۰۰ - آغاز دور سوم از مناظره اول

زمانبندی صحبت هر کدام از مناظرات به شرح جدول زیر است: 

زمان-بندی-مناظره

۲۲:۳۵- آغاز زمان استراحت

کاندیداها به استراحت ۱۵ دقیقه‌ای رفتند و پس از آن دور بعدی مناظرات آغاز خواهد شد.

۲۲:۳۰ - حکم شهرداری  قالیباف را امضا کردم 

پورمحمدی گفت: در زمان شهرداری آقای قالیباف حکم ایشان را امضا کردم با این که مخالفت شد. من نگاه کلان داخلی و خارجی دارم. باید رویکرد سیاسی و فرهنگی خودمان را اصلاح کنیم.

۲۲:۲۵- دیپلماسی التماسی جواب نداد

زاکانی نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در اولین مناظره انتخاباتی گفت: ما هم به کارشناسان احترام میگذاریم. صحبت های اقای پزشکیان اینگونه است که سلامت چیز خوبی است؛ پس پیشگیری و مواجه با بیماری چه میشود؟

وی در ادامه گفت: فرمودند که میگوییم اله میکنیم، ما اله کردیم! ما در هفته اول در شهرداری حساب ها را شفاف کردیم. ما توانستیم میزان درامد را به قدری بالا ببریم که غیر قابل تصور است. جناب اقای پزشکیان و اقای پورمحمدی اگر مردم به ما اعتماد کنند پای کار ما می‌آیند.

وی خاطرنشان کرد: ما باید راه را برای مردم باز کنیم، شفافیت و نظارت مردم را بپذیریم. یکسری کار دولت شهید رئیسی انجام شد، تسهیل مجوزها بود. میتوانیم مردم را در کوتاه مدت در امور مشارکت دهیم. نکته اخر ناظر به سیاست خارجی است، اگر دستمان را روی پای خود نگیریم مشکل را نمی‌توانیم حل کنیم. دیپلماسی زمانی موفق شد که میدان فعال و موفق شد.  ما دیپلماسی التماسی را تجربه کردیم و به نتیجه نرسیدیم.

۲۲:۲۱ - دولت نباید مردم را مثل قلک نگاه کند

جلیلی نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در اولین مناظره انتخاباتی گفت: ۴۰ هزار روستا بالای ۲۰ خانوار داریم که هر روستا می‌تواند سلول جهش باشد. وقتی از مردمی سازی صحبت می‌کنیم و مردم را نباید قلک در نظر بگیریم. در سال ۹۹ آن مشکلات در بورس پیش آمد به خاطر تصمیمات خلق الساعه‌ای بود. یک بانک خصوصی ۶/۷ درصد خلق تورم می‌کند.

۲۲:۱۸- مگر نمی‌گفتند سه روزه مشکل بورس را حل می‌کنم؟

پزشکیان نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در اولین مناظره انتخاباتی گفت: آقای دکتر مگر نمی‌گفت سه روزه مشکل بورس را حل می‌کنم! همه یک جا بودند پس چرا حل نکردند؟

۲۲:۱۴ -  یکی از مهم ترین موضوعات در تورم انضباط مالی در دولت است

قالیباف نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در اولین مناظره انتخاباتی گفت: تنها ال سی که بدون پیش پرداخت از سوی چین انجام شد، در دوره ما در شهرداری انجام شد. دولت دوازدهم مصوبات مجلس را به درستی اجرا نمی کرد.

وی افزود: بین ۱۸ تا ۲۲ میلیارد دلار ارز در کشورهایی وجود دارد که می توانیم از ظرفیت آن استفاده کنیم. ما از حضور در پیمان شانگهای و قرار دادهایی که با روسیه و چین امضا کرده ایم، به درستی استفاده نکرده ایم.

۲۲:۰۹- چرا کاندید شده‌اید؟

قاضی‌زاده هاشمی نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در اولین مناظره انتخاباتی گفت: بعضی‌ ها می‌گویند نمی‌شود به اهداف قانون برنامه هفتم دست یافت. پس چرا کاندید شده‌اید؟ این نوع حرف‌زدن ها گول زدن مردم است.

۲۲:۰۸- باید نگاه به فرصت‌های بین‌المللی را تغییر دهیم

پورمحمدی نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در اولین مناظره انتخاباتی گفت: بدون برنامه ریزی نمی‌شود بگوییم رشد اقتصاد ۸درصدی را انجام می‌دهیم. با کدام کارشناس نرخ بهروی را می‌خواهیم بالا ببریم ، با آن کارشناسی که به دنبال مهاجرت است.با جهان خارج نمی‌شود شوخی کرد. هر روز در داخل به دنبال خود تحریمی هستیم اما از تحریم بین‌المللی می‌گوییم.

۲۲:۰۱-  اقای قالیباف نقدینگی دستوری نیست که ما بگوییم کجا برود

زاکانی نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در اولین مناظره انتخاباتی گفت: دولت امروز رقیب مردم شده است، لذا اینجا نیازمند متناسب سازی دولت هستیم. نسبت به چیزی که اقای قالیباف گفتند، نقدینگی دستوری نیست که برود هر جایی میخواهیم برود. برای جناب پزشکیان و اقای پورمحمدی هم موضوع ترکیه را بار دیگر باید یاداوری کنم که مردم این کشور در حال بدبخت شدن هستند. موتور محرکه اقتصاد باید بخش خصوصی باشد و تعاونی ها باید مورد دقت کردند. باید اشراف کامل بر جریان پول و کالا داشت.

وی افزود: فاجعه ای که در ۹۰ توسط دولت روحانی باعث شد ۱۰۱ درصد رشد نقدینگی داشتیم که در دولت شهید رئیسی به ۲۳ درصد رسید. یک عده با فساد اقتصادی سفره مردم را تنگ تر میکنند، یک عده با مردم میجنگند. تحریم را باید در کشور خنثی کرد و دیپلماسی هم برود اساس و بنیان ان را تغییر دهد. ما تا وقتی واکسن تولید نکردیم به ما ندادند.

۲۱:۵۵ - پاسخ جلیلی به پورمحمدی: دولت وقت اعتقادی به برنامه ششم نداشت

جلیلی نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در اولین مناظره انتخاباتی گفت: مهم این است چه رویکردی قرار است کشور را اداره کند. دولت نامه‌ای به مجمع نوشت که اگر توافق امضا نشود حقوق اسفند را نمی‌توانیم بدهیم.

۲۱:۵۲- کسی که می گوید من این کار را خواهم کرد، هلاک خواهد شد

پزشکیان نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در اولین مناظره انتخاباتی گفت: آن کسی که با عقل و مشورت دیگران کاری را بکند نجات خواهد یافت. کدام یک از ما مریض شویم پیش پزشک هم حزبی خود می رویم؟ باید پیش پزشک کارشناس و متخصص برویم.

۲۱:۴۹ -  دولت‌ها برخی شرکت‌ها را در ازای بدهی به برخی‌ها انداختند

قاضی‌زاده هاشمی نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در اولین مناظره انتخاباتی گفت: دولت باید در جایی باشد که یا مردم نمی توانند یا نمی خواهند آنجا باشند. دولت نباید با بخش خصوصی رقابت بکند.

۲۱:۴۷-  بهره وری ارجح بر سرمایه گذاری است

قالیباف نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در اولین مناظره انتخاباتی گفت:  برای رشد ۸ درصد نیاز به سرمایه گذاری و بهره وری نیاز داریم. آقای پزشکیان به درستی گفتند که ارز برای واردات خودروهای کارکرده نداریم؛ اما باید بگویم در سال گذشته ۸ میلیارد دلار برای واردات خودروهای کارکرده تخصیص داده شد.

وی افزود:   در برنامه هفتم توسعه در ماده ۸، دولت موظف شده است که یکی از بانک های تخحصصی را به بانک توسعه تبدیل کند که نقدینگی به آنجا منتقل و صرف پروژه های عمرانی و تولید شود. در حوزه رایانه ها، ۳.۵ برابر هدر می رود که حددود ۵۰ همت می شود.

۲۱:۴۵- سهام عدالت نباید به حیات خلوت سیاسیون تبدیل شود

قاضی‌زاده هاشمی نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در اولین مناظره انتخاباتی گفت: سهام عدالت کار خوبی بود مشکل اینجاست که دولت مدیریت آن را حفظ کرد و به مردم واگذار نکرد.

۲۱:۳۲- پاسخ‌های زاکانی به قالیباف، پزشکیان و پورمحمدی

زاکانی نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در اولین مناظره انتخاباتی گفت: اقای پزشکیان مردم اطلاعات دارند، ترکیه طی ۲۰ سال گذشته ۲۵۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری جذب کرده است. همین ترکیه ۲۵۰  میلیارد دلار هم صادرات داشته است. هم ارزش لیر این کشور کاهش پیدا کرده است و هم تورم ۷۰ درصدی دارد. با چین ۱۳ میلیارد یورو قرارداد نوشتیم اقای پورمحمدی هم صحبت هایی کردند که در نوبت بعدی جواب میدهم. با این صحبت ها نمیتوان مشکلات مردم را حل کرد.

 

۲۱:۲۹-تعجب می‌کنم آقای پزشکیان چطور نامزد شدند

زاکانی نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در اولین مناظره انتخاباتی گفت: مردم نباید اعانه بگیر باشند. اقای قالیباف گفتند نقدینگی ۶ برابر شده است. در چین نقدینگی به تولید ناخالص داخلی بیش از ۲۰۰ درصد است. پس نقدینگی به ذات بد نیست، اقای پزشکیان هم نکات کلی بیان کردند و آخرش گفتند نمی‌شود. تعجب می‌کنم آقای پزشکیان چطور نامزد شدند.

۲۱:۲۸ -  ۴۰ سال است می گوییم شرایط را درست می کنیم ولی روز به روز پول ما بی ارزش می‌شود

پزشکیاننامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در اولین مناظره انتخاباتی گفت: امکان ندارد با این تحریم‌ ها شریک تجاری داشته باشیم. به جای ۴۰ درصد بهره وری در نفت ۱۰ درصد بهره وری داریم. تورم ۴۰ درصد است و پرداختی ما به کارمندان و کارگران ۲۰ درصد.

۲۱:۲۶ - ارزآوری و صادرات باید به ماموریت تک تک دستگاه‌ها تبدیل شود/ تعریف چهارتا پروژه ارزآوری نمی‌شود

سعید جلیلی نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در اولین مناظره انتخاباتی گفت: مطالبی که گفته شد باید مصداقی صحبت شود. اگر می‌گوییم رشد ۸ درصد محقق بشود باید فرصت‌ها را ببینیم. ظرفیت بزرگ دانشگاه را داریم اما چه برنامه‌ای برای این ظرفیت داریم.

 

۲۱:۲۰ -  در نفت کلی ضرر می کنیم/ ما گران می خریم ارزان می فروشیم

پزشکیان نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در اولین مناظره انتخاباتی گفت: هیچ کشوری بدون رشد صادرات و سرمایه گذاری خارجی پیشرفت  نداشته است.

۲۱:۱۸-  مهم ترین موضوع برنامه هفتم، خانواده محوری است

 قالیباف نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در اولین مناظره انتخاباتی گفت: برنامه هفتم توسعه به یک سند ملی تبدیل شده حتما دارای اشکالاتی هم است. ما بیش از ۹ میلیون بشکه نفت جزو خروجی انرژی آن است که بخش قابل توجهی از آن هدر می ورد. ما ظرفیت های بزرگی داریم که آن ها را هدر می دهیم. ما اقتصاد را پیش بینی پذیر نکرده ایم؛ دو روز قبل وزارتخانه ای تصمیمی گرفته است که داد همه درآمده است.

۲۱-۱۶: روغن و نفت مان را می فروشیم و با سه برابر قیمت روغن خارجی وارد می‌کنیم

قاضی‌زاده هاشمی نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در اولین مناظره انتخاباتی گفت: سیاست های تجاری ما باید به نفع رفاه خانوار باشد. باید کاری کنیم مردم با ایجاد رقابت، قدرت انتخاب کالای باکیفیت و ارزان پیدا کنند.

۲۱:۱۲- مردم و خانواده‌ها هزینه تصمیمات اشتباه ما را می‌پردازند

 قاضی‌زاده هاشمی نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در اولین مناظره انتخاباتی گفت: بیش از ۱۱میلیون مجرد داریم و طلاق افزایش یافته است. تصمیمات ما باعث شده سفره مردم کوچک تر شود.

۲۱:۱۰-ما باید در عرصه ملی و داخلی اعتماد ایجاد کنیم

پورمحمدی گفت: نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در اولین مناظره انتخاباتی گفت: حوادث بین‌المللی و داخلی مثل حمله به سفارت هزینه‌هایی است که ایجاد شده و بدون فرصت شناسی سودی نمی‌بریم. رهبری سالیان سال است که به ما گوش زد‌ می‌کند اما اتفاقی نمی‌افتد. برخی می‌گویند مهم نیست اما تحریم اقتصاد ما را قفل کرده است.

۲۱:۰۸- برخی می‌گویند تحریم مهم نیست در حالیکه تمام اقتصاد ما قفل شده است

پورمحمدی نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در اولین مناظره انتخاباتی گفت: همه ما مشکلات اقتصادی را می‌دانیم، اما مردم با مشکلات درگیرند و آن‌ها را لمس می‌کنند. اقتصاد مقوله پیوسته به مسائل بین‌المللی، فرهنگی، اجتماعی و بسیاری دیگر از مسائل است. بدون این موارد نمی‌شود که اقتصاد را سامان داد.

۲۱:۰۵ - از سال ۶۹ نسخه تعدیل اقتصادی برای کشور نوشته شد

|زاکانی نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در اولین مناظره انتخاباتی گفت: مردم ریالی درامد کسب میکنند اما دلاری خرج میکنند. از سال ۶۹ که نسخه تعدیل را ارائه کردند به دنبال ازادسازی قیمت ها بودند، لذا باید برگشت به قدرت پول ملی. توجه به عدم خام فروشی و ایجاد زمینه ارائه محصول نهایی با ارزش بالا مد نظر است.

۲۱:۰۳ - مشکل اقتصاد ایران، تجویزهای اقتصادی آمریکایی است

زاکانی نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در اولین مناظره انتخاباتی گفت: مشکل اقتصاد ایران تحریم نیست، بلکه تجویزهای اقتصادی آمریکاست. بنده یک پزشک هستم، پزشک اگر تشخیص غلط دهد نسخه غلط هم می دهد. من در ۴  محور اساسی برای شاخص های عدالت و پیشرفت گام خواهم برداشت. اولا باید تاکید بر ثبات اقتصاد بر اساس دلارزدایی بر اقتصاد و با تکیه بر پول ملی داشته باشیم.

وی افزود: ثانیا جهش تولید، با تولید محصول محور داشته باشیم. سوما حاکمیت مردم را در اقتصاد باید بپذیریم. نکته آخر اینکه خلق ثروت را به رسمیت بشناسیم.

۲۱:۰۱ - رشد ۸ درصد میتواند محقق شود به شرطی که از فردای انتخابات کار را شروع کنیم

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در اولین مناظره انتخاباتی گفت: مهمتر از سرمایه، مدیریت سرمایه، نیروی انسانی و فناوری است. اگر قرار رشد ۸ درصد داشته باشیم باید ۴۷ برنامه در دولت تهیه شود. اگر هنوز در اصل برنامه تردید داشته باشیم رشد حاصل نمی‌شود.

وی گفت: برای تحقق رشد باید فرصت‌ها را بشناسیم و لازمه یک جهان فرصت، یک ایران جهش است. قبل از انقلاب نیز با جذب سرمایه رشد حاصل نشد. مهمتر از همه مشارکت دادن آحاد جامعه است.

۲۰:۵۹ - ایرادات سعید جلیلی به سوالات کارشناسان مناظره

جلیلی نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در اولین مناظره انتخاباتی گفت: مجموعه سوالاتی که مطرح شد دو ایراد دارد؛ ایراد اول این است که در اجرای قانون در چنین سطحی نباید تردید ایجاد شود. نکته دوم این است که در برنامه برای تحقق رشد۸  درصد فقط نباید رشد را به سرمایه محدود کنیم.

۲۰:۵۶ -  امکان ندارد بدون باز کردن مرزها با دولت های دیگر به رشد ۸ درصدی اقتصاد برسیم

پزشکیان نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در اولین مناظره انتخاباتی گفت: برای رشد ۸ درصدی اقتصاد سالانه به ۲۰۰ میلیارد دلار نیاز داریم که با شرایط فعلی امکان پذیر نیست.

۲۰:۵۴- لزوم انسجام داخلی و مشارکت همه گروه های سیاسی

پزشکیان  نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: اگر نتوانیم انسجام داخلی و مشارکت همه گروه های سیاسی را در جریان اجرای برنامه ها فراهم کنیم برنامه درست اجرا نخواهد شد.

۲۰:۵۲ - به دنبال این هستیم که حقوق عزیران را متناسب با تورم پیش ببریم و قدرت خرید مردم را حفظ کنیم

قالیباف نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در اولین مناظره انتخاباتی گفت: در دولت خدمت و پیشرفت، با مشارکت مردم و سرمایه گذاران، برنامه هایی را پیش خواهیم برد که علاوه بر کنترل تورم، به رشد اقتصادی و احقاق حقوق مردم منجر شود.

۲۰:۵۰ -  باید مسیر شهید رئیسی را ادامه بدهیم؛ ضعف ها را برطرف و نقاط قوت را تقویت کنیم

قالیباف نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در اولین مناظره انتخاباتی گفت:ما در دهه نود شرایط سختی را گذراندیم؛ به طوری که نقدینگی کشور به ۲۶ درصد افزایش پیدا کرد. مادران و زنان ایرانی در شرایط کرونا، علاوه بر تربیت فرزندان، به عنوان مادر خرج به دنبال حل مشکلات اقتصادی خانواده نیز افتادند. رئیس جمهور باید علاوه بر حل مشکلات اقتصادی و سفره مردم، پروژه های کلان را پیش ببریم.

۲۰:۴۸- قانون هدفمندی یارانه ها باید به طور کامل اجرا شود

 قاضی‌زاده هاشمی نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در اولین مناظره انتخاباتی گفت: دست و پای بخش خصوصی را بسته ایم باید آنها را پای کار بیاوریم. باید شوک های ارزی را کنترل کنیم.

۲۰:۴۶ -  قالیباف: رئیس جمهور باید به گونه ای انتخاب شود که ضامن حل مشکلات اقتصادی به وسیله خود مردم باشد

محمد باقرقالیباف نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در اولین مناظره انتخاباتی گفت: انتخابات یک فرصت بزرگی است که بتوانید برای آینده خود و فرزندان خود و ایران عزیز تصمیم بگیرید

وی با بیان اینکه انتخابات شما مردم در این مقطع بسیار مهم است، گفت: یکی از وظایف رئیس جمهور، تحول در حوزه اقتصاد به ویژه در خانواده های محروم، کارگران، مددجویان کمیته حضرت امام و... است.

۲۰:۴۶- واقعا مردم از وعده خسته شده‌اند

قاضی زاده هاشمی نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در اولین مناظره انتخاباتی گفت: ۲۰ سال سابقه کار اجرایی در کشور را دارم. طوری صحبت نکنیم انگار دنیا از همین امروز شروع شده است

وی با بیان اینکه واقعا مردم از وعده خسته شده‌اند گفت:  باید مشخص کنیم چگونه می خواهیم قانون برنامه هفتم را اجرا کنیم، سوابق ما در این زمینه باید مشخص شود.

۲۰:۴۵ - آغاز مناظره

 مناظره رسما لحظاتی پیش با سخنان قاضی زاده آغاز شد. 

۲۰:۴۰ - اولین سوالات مناظره اول

آیا دولت شما همه آنچه که در برنامه هفتم پیش‌بینی شده را قبول دارد؟

چگونه متعهد می‌شوید که نرخ رشد ۸ درصد را محقق کنید؟ 

برای تامین سرمایه مورد نیاز رشد ۸ درصدی سرمایه‌گذاری خارجی راه خوبی است. برنامه شما برای جلب سرمایه‌گذاری خارجی چیست؟

چه برنامه‌ای برای سند راهبردی توسعه صنعتی در کشور دارید؟ 

برای بهبود فضای کسب و کار چه اقدامی خواهید کرد؟

برنامه‌تان برای مدیریت پیمان‌سپاری ارزی چیست؟

چه برنامه‌ای برای ثبات‌بخشی به اقتصاد کشور دارید؟

۲۰:۳۶- روال مناظرات انتخابات ریاست جمهوری اعلام شد

۲۰:۳۳ - پخش کلیپی از رئیس جمهور فقید

پیش از شروع سخنان نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری در اولین مناظره، کلیپی از رئیس جمهور فقید پخش شد.

۲۰:۳۰-  طرح پرسش‌های نامزدها براساس شماره نامزدها خواهد بود

مجری مناظره انتخابات ریاست جمهوری گفت: طرح پرسش‌های نامزدها براساس شماره نامزدها خواهد بود و دیگر قرعه کشی انجام نخواهد شد.

۲۰:۲۰ - شروع اولین مناظره انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها