کیوسک آنلاین تیتر کوتاه / ۲۵۹

پوتین به سیم آخر زد / بازگشت دلار به سکوی قدرت

در بخش کیوسک آنلاین هر روز نگاهی گذرا و کوتاه به صفحه نخست مهم‌ترین روزنامه‌های اقتصادی و بعضا غیراقتصادی در سراسر جهان داریم.

پوتین به سیم آخر زد / بازگشت دلار به سکوی قدرت

به گزارش تیتر کوتاه-روزنامه واشنگتن پست (The Washington Post) در تاریخ ۲۴ ژوئن ۲۰۲۴ ( ۴ تیر ماه ۱۴۰۳) در بخش اقتصادی به گزارش اخبار زیر پرداخت:

  • پشت پرده سقوط قیمت نفت

قیمت نفت پایین ماند زیرا سرمایه‌گذاران نگران خطرات موجود در بازار بودند، اما همچنین حملات بیشتری به کشتی‌ها در نزدیکی یمن اتفاق افتاد. برنت بالای ۸۵ دلار در هر بشکه و وست تگزاس اینترمدیت زیر ۸۱ دلار معامله شد. اخیراً در پی تشدید خصومت‌ها توسط شبه‌نظامیان حوثی در منطقه، یک ناو حامل زغال‌سنگ غرق شد. نفت خام همچنان در مسیر رشد ماهانه خود قرار دارد و نشانه هایی از افزایش تقاضای بنزین در ایالات متحده به چشم می‌خورد.

  • تصمیم خطرناک روسیه برای استفاده از سلاح هسته ای

رئیس کمیته دفاعی روسیه گفت که روسیه ممکن است در صورت احساس خطر بیشتر تصمیم گیری در مورد استفاده از سلاح هسته‌ای را سریعتر کند. جنگ در اوکراین بزرگترین رویارویی روسیه و غرب را از زمان بحران موشکی کوبا در سال ۱۹۶۲ آغاز کرده است، به طوری که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه ماه گذشته گفت که روسیه ممکن است شرایط استفاده از سلاح‌های هسته‌ای را تغییردهد.

 

روزنامه وال استریت ژورنال (The Wall Street Journal) نیز در بخش اقتصادی اعلام کرد:

  • شروع هیجانی بازارهای مالی با افزایش ارزش دلار

این هفته بازارهای مالی با کمی احتیاط آغاز شد. قیمت بیشتر سهام‌ها کاهش یافته، ارزش دلار صعودی بوده و بازده اوراق قرضه دولتی اندکی کاهش پیدا کرده است. به نظر نمی‌رسد دلیل روشنی برای این تغییرات وجود داشته باشد. دلار در معاملات اولیه به ۱۵۹.۹۴ ین رسید. این باعث احتیاط مقامات ژاپنی شد که نگران بی‌ثباتی بیش از حد ارز هستند. کاهش ارزش ین باعث گران شدن کالاهای وارداتی شده و منجر به افزایش تورم می‌شود.

  • تلاش چین برای دور زدن تحریم‌های امریکا

شرکت چینی ByteDance، شرکتی که TikTok را در اختیار دارد، با طراح تراشه امریکایی Broadcom برای ایجاد یک پردازنده هوش مصنوعی قدرتمند همکاری می‌کند. هدف این همکاری این است که ByteDance عرضه ثابتی از تراشه‌های با کیفیت بالا داشته باشد، که با توجه به روابط پرتنش بین ایالات متحده و چین مهم است. محافظت از تراشه‌های هوش مصنوعی برای ByteDance بسیار مهم است تا قابلیت‌های الگوریتم‌هایش را افزایش دهد. به غیر از TikTok و Douyin، ByteDance بسیاری از برنامه‌های محبوب را اجرا می‌کند. یکی از آنها Doubao است، یک ربات چت مشابه ChatGPT با ۲۶ میلیون کاربر.

 

روزنامه نیویورک تایمز (The New York Times) همچنین در بخش اقتصادی به گزارش موارد زیر پرداخت:

  • مرگ بیش از ۱۳۰۰ زائر حج در عربستان

مقامات سعودی روز گذشته اعلام کردند که بیش از ۱۳۰۰ نفر در مراسم حج امسال در عربستان سعودی جان خود را به دلیل گرمای زیاد از دست دادند. وزیر بهداشت عربستان سعودی، گفت که ۸۳ درصد از ۱۳۰۱ نفر کشته شده، زائران غیرمجاز بودند که مسافت‌های طولانی را در دمای بالا برای انجام مناسک حج در شهر مقدس مکه و اطراف آن پیاده روی کردند. وزیر امور خارجه در گفت‌وگو با تلویزیون دولتی الاخباریه گفت ۹۵ زائر در بیمارستان‌ها تحت مداوا هستند که برخی از آنها برای مداوا به ریاض، پایتخت، منتقل شدند. وی گفت: فرآیند شناسایی به دلیل عدم وجود مدارک شناسایی بسیاری از زائران فوت شده به تاخیر افتاد.

  • افزایش حملات هکری به سازمان‌های دولتی تایوان

گروهی که گمان می‌رود توسط دولت چین حمایت می‌شود، حملات خود را به سازمان‌های تایوانی افزایش می‌دهد و بر حوزه هایی مانند دولت، آموزش، فناوری و دیپلماسی تمرکز می‌کند. این اطلاعات از یک شرکت اطلاعاتی امنیت سایبری به نام Recorded Future به‌دست آمده است. در سال‌های اخیر، روابط بین چین و تایوان به خوبی پیش نرفته است. حملات هکری توسط گروه موسوم به RedJulliett بین نوامبر ۲۰۲۳ و آوریل ۲۰۲۴، در جریان انتخابات ریاست جمهوری تایوان در ژانویه مشاهده شد.

تینا خرسند
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها