اختصاصی تیتر کوتاه؛

جهان در شور و هیجان انتخابات + عکس

۲۰۲۴ سال بزرگی برای انتخابات در سراسر جهان است. نیمی از جمعیت جهان از جمله مردم در بزرگترین کشورهای دموکراتیک مانند هند، ایالات متحده و اندونزی رای می‌دهند.

جهان در شور و هیجان انتخابات + عکس

برگزاری انتخابات جهانی در سال ۲۰۲۴ زمانی انجام می‌شود که نگرانی‌ها از پس رفت دموکراسی در حال افزایش است و فناوری نیز به این فرآیند را سرعت می‌بخشد. به عبارت دیگر، در دوره‌ای که فناوری به عنوان یک عامل اصلی در تأثیرگذاری بر فرآیندهای سیاسی و دموکراتیک نقش مهمی ایفا می‌کند، برگزاری انتخابات جهانی دارای اهمیت ویژه‌ای است.

در ادامه جزییات انتخابات در کشورهای مختلف در سال ۲۰۲۴ را مشاهده می‌کنید:

انتخابات پیش رو

انتخابات-ریاست-جمهوری

انتخابات برگزار شده

انتخابات-جهانی

Bangladesh (بنگلادش)

انتخابات پارلمانی در تاریخ ۷ ژوئن

مبارزات انتخاباتی در بنگلادش با خشونت، سرکوب منتقدان و مخالفان توسط دولت و گسترش اطلاعات نادرست تولید شده توسط هوش مصنوعی خدشه دار شد. حزب اپوزیسیون ملی گرای بنگلادش رای گیری را تحریم کرد. در نهایت شیخ حسینه، نخست وزیر بنگلادش و لیگ عوامی او به حکومت خود ادامه دادند.

Taiwan (تایوان)

انتخابات ریاست جمهوری در تاریخ ۱۳ ژانویه

در انتخابات ریاست جمهوری اخیر در تایوان، ویلیام لای نامزد طرفدار استقلال از حزب دموکراتیک خلق پیروز شد و به مقام ریاست جمهوری رسید. اندکی پس از آن، پکن تمرینات نظامی را در اطراف تایوان به عنوان پاسخی به آنچه آنها اقدامات جدایی طلبانه نامیدند، برگزار کرد.

El Salvador ( الساوادور) کشوری در امریکای مرکزی

انتخابات ریاست جمهوری و قانونگذاری در تاریخ ۴ فوریه

انتخابات در السالوادور بیشتر بر اساس توازن بین امنیت و دموکراسی بود. رئیس‌جمهور ناییب بوکله، توسط بسیاری افراد حمایت می‌شد اما به عنوان یک فرد کنترل‌گر نیز به شمار می‌رود. وی با یک اختلاف بالا همانطور که مورد انتظار بود، پیروز شد.

Pakistan (پاکستان)

انتخابات پارلمانی در تاریخ ۸ فوریه

پاکستان پس از برکناری نخست وزیر عمران خان در سال ۲۰۲۲ توسط پارلمان این کشور دچار بحران سیاسی شد. عمران خان به اتهام فساد زندانی شد اما به مبارزات انتخاباتی برای حزب خود ادامه داد، وی حتی از صدای تولید شده توسط هوش مصنوعی برای خطاب به حامیان خود نیز استفاده کرد. در نهایت شهباز شریف پس از جلب حمایت ارتش به نخست وزیری رسید.

Indonesia (اندونزی)

انتخابات ریاست جمهوری و قانونگذاری در تاریخ ۱۴ فوریه

اندونزی خانه بزرگترین جمعیت مسلمان جهان است و به عنوان یکی از بزرگترین دموکراسی‌ها در رتبه‌بندی قرار می‌گیرد، اما سیاست آن تحت سلطه گروه کوچکی از نخبگان قدرتمند است. پرابوو سوبیانتو، ژنرال سابق که زمانی از ورود به ایالات متحده منع شده بود، به عنوان رئیس‌جمهوری انتخاب شد.

Russia (روسیه)

انتخابات ریاست جمهوری در تاریخ ۱۵ تا ۱۷ مارس

ولادیمیر پوتین باز هم در این دوره از انتخابات ریاست جمهوری پیروز شد و مخالفانش نتوانستند او را به چالش بکشند. افرادی که آشکارا با او مخالفت می‌کنند، اجازه کاندیداتوری نداشتند. پوتین هنوز در روسیه محبوب است، تا حدی به این دلیل که کسانی که علیه او صحبت می‌کنند با مشکلات قانونی روبه‌رو هستند.

India (هند)

انتخابات پارلمانی در تاریخ ۱۹ آوریل تا ۱ ژوئن

نارندرا مودی و حزب ملی گرای هندو بهاراتیا جاناتا برای سومین دوره رهبری پرجمعیت‌ترین کشور جهان را به‌دست آوردند. با این حال، نتایج انتخابات برای مودی ناامیدکننده بود، که اکنون پس از یک دهه قدرت، با منتقدانی در داخل و خارج از هند به دلیل عقب‌نشینی دموکراتیک، از جمله رفتارش با اقلیت مسلمان هند مواجه است.

South Africa ( افریقای جنوبی)

انتخابات پارلمانی در تاریخ ۲۹ مه

وضعیت سیاسی در افریقای جنوبی با فساد زیادی درگیر است. حزب حاکم آفریکای جنوبی، کنگره ملی افریقایی، برای نخستین بار از زمان پایان آپارتاید (یکی از اشکال تبعیض نژادی) در سال ۱۹۹۴ اکثریت رای خود را از دست داد. حالا باید به نحوی پیش رود تا قدرت خود را در یک دولت ائتلافی به اشتراک بگذارد، که این تغییرات بزرگی در دوران پس از نلسون‌ماندلا به حساب می‌آید.

Mexico (مکزیک)

انتخابات ریاست جمهوری و قانونگذاری در تاریخ ۲ ژوئن

کلودیا شینباوم، دانشمند محیط‌زیست و شهردار سابق مکزیکو سیتی، با اکثریت قاطع به عنوان نخستین رئیس‌جمهوری زن مکزیک انتخاب شد. این نقطه عطف تاریخی در کشوری مملو از خشونت‌های جنسیتی و زن ستیزی به حساب می‌آید.

European Parliament ( پارلمان اروپا)

انتخابات پارلمانی درتاریخ ۶ تا ۹ ژوئن

گروه راست افراطی در انتخابات اتحادیه اروپا عملکرد خوبی داشت، اما هنوز نمی‌توانند به عنوان یک گروه در پارلمان اروپا گرد هم آیند. احزاب میانه رو معمول کنترل را در دست دارند و احتمالاً به اورسولا فون در لاین اجازه خواهند داد که به عنوان رئیس کمیسیون اروپا در منصب قدرت بماند.

Iran (ایران)

انتخابات ریاست جمهوری در تاریخ ۵ ژوئیه

چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران به دلیل فوت مرحوم ابراهیم رئیسی در سانحه سقوط بالگرد زودتر از موعد برگزار شد. اکنون دوره دوم انتخابات ریاست جمهوری با حضور دو نامزد انتخاباتی در تاریخ ۵ ژوئیه برگزار می‌شود.

France (فرانسه)

قانونگذاری در تاریخ ۳۰ ژوئن و ۷ ژوئیه

رئیس‌جمهوری فرانسه امانوئل مکرون پارلمان را منحل کرد و خواستار برگزاری انتخابات سریع شد، زیرا حزب راست افراطی تجمع ملی در انتخابات اتحادیه اروپا پیروز شد. نظرسنجی‌ها حاکی از آن است که گروه راست افراطی که اکنون توسط یک رهبر جوان به نام جردن باردلا رهبری می‌شود، محبوبیت خود را افزایش می‌دهد. ماکرون امیدوار است در انتخابات آینده این روند را تغییر دهد.

United Kingdom ( انگلستان)

انتخابات پارلمانی در تاریخ ۴ جولای

حزب محافظه کار در بریتانیا بر موضوعات بحث برانگیز مانند تغییرات آب و هوایی و مهاجرت تمرکز دارد زیرا در نظرسنجی‌ها از حزب کارگر عقب مانده است.

Venezuela (ونزوئلا)

انتخابات ریاست جمهوری در تاریخ ۲۸ ژوئیه

ونزوئلا انتخابات ریاست جمهوری خود را در ۲۸ ژوئیه برگزار خواهد کرد. در آستانه رای گیری، دولت به رهبری نیکلاس مادورو به استفاده از ترفندهای کثیف، از جمله ممنوعیت برخی از سیاستمداران مخالف متهم شده است. نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که نامزد اصلی اپوزیسیون در مسیر پیروزی قرار دارد. اما سوال اینجاست که آیا این انتخابات آزاد و عادلانه خواهد بود؟

United States (ایالات متحده امریکا)

انتخابات ریاست جمهوری در تاریخ ۵ نوامبر

جو بایدن و دونالد ترامپ برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آماده می‌شوند. مقامات اطلاعاتی ایالات متحده بر این باورند که چندین عامل خارجی بر نتیجه این انتخابات اثرگذار هستند.

تینا خرسند
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها