اختصاصی تیتر کوتاه؛

رئیس جمهورهای ترور شده آمریکا کدامند؟ + عکس

قبل از سوء قصد آشکار روز شنبه با هدف ترور دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا، موارد متعددی از خشونت سیاسی علیه روسای جمهور ایالات متحده و نامزدهای احزاب اصلی ریاست جمهوری وجود داشته است.

رئیس جمهورهای ترور شده آمریکا کدامند؟  + عکس

ترور اشخاص شناخته شده سیاسی یکی از پدیده‌های تراژیک و تاثیرگذار در تاریخ جهان است که معمولاً با هدف تغییر مسیر سیاسی یک کشور یا به عنوان واکنشی به سیاست‌ها و اقدامات آن شخص انجام می‌شود. این اقدامات اغلب از سوی گروه‌های مخالف، تروریستی یا حتی حکومت‌های دیگر صورت می‌گیرد و می‌تواند تأثیرات عمیقی بر جامعه و ثبات سیاسی آن کشور داشته باشد.

قبل از سوء قصد آشکار روز شنبه با هدف ترور دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا، موارد متعددی از خشونت سیاسی علیه روسای جمهور ایالات متحده و نامزدهای احزاب اصلی ریاست جمهوری وجود داشته است.

در ادامه نگاهی به برخی از ترورها و سوء قصدهایی که از زمان تأسیس کشور در سال ۱۷۷۶ رخ داده، داریم:

آبراهام لینکلن، شانزدهمین رئیس جمهور

لینکلن نخستین رئیس‌جمهوری بود که در ۱۴ آوریل ۱۸۶۵ توسط جان ویلکس بوث به ضرب گلوله کشته شد. حمله زمانی اتفاق افتاد که او و همسرش مری تاد لینکلن در اجرای ویژه‌ای از کمدی «عموزاده امریکایی ما» در تئاتر فورد در واشنگتن شرکت کردند. لینکلن پس از اصابت گلوله به پشت سرش برای مداوا به خانه‌ای روبه‌روی محل تئاتر منتقل شد و صبح روز بعد درگذشت. حمایت او از حقوق سیاه پوستان به عنوان انگیزه قتل او ذکر شده است.

لینکلن دو سال قبل از ترور، در طول جنگ داخلی که بر سر برده داری درگرفت، اعلامیه رهایی را صادر کرد که به بردگان در ایالات کنفدراسیون آزادی داد. پس از ترور، اندرو جانسون معاون رئیس جمهور، جانشین لینکلن شد. بوث عامل قتل لینکلن، در ۲۶ آوریل ۱۸۶۵ پس از اینکه در انباری در نزدیکی بولینگ گرین ویرجینیا پنهان شده بود، مورد اصابت گلوله قرار گرفت و کشته شد.

آبراها-لینکلن

جیمز گارفیلد، بیستمین رئیس جمهور

گارفیلد دومین رئیس‌جمهوری بود که شش ماه پس از روی کار آمدنش ترور شد. او در ۲ ژوئیه ۱۸۸۱ زمانی که از ایستگاه قطار واشنگتن عبور می‌کرد وقصد سوار شدن به قطاری به مقصد نیوانگلند را داشت، توسط چارلز گیتو مورد اصابت گلوله قرار گرفت. الکساندر گراهام بل، مخترع تلفن، تلاش کرد تا گلوله‌ای را که در قفسه سینه گارفیلد فرو رفته بود، با استفاده از دستگاهی که او به طور خاص برای رئیس‌جمهوری طراحی کرده بود، پیدا کند. رئیس‌جمهوری مجروح چندین هفته در کاخ سفید تحت مداوا بود، اما در ماه سپتامبر پس از انتقال به ساحل نیوجرسی درگذشت. او فقط شش ماه در سمت ریاست جمهوری امریکا بود. بعدها چستر آرتور معاون رئیس جمهور، جانشین گارفیلد شد. گیتو نیز در ژوئن ۱۸۸۲ مجرم شناخته شده و اعدام شد.

جیمز-گارفیلد

ویلیام مک کینلی، بیست و پنجمین رئیس جمهور

مک کینلی پس از سخنرانی در بوفالو، نیویورک، در ۶ سپتامبر ۱۹۰۱ مورد اصابت گلوله قرار گرفت. او در حال دست دادن با افرادی بود که در ردیف جلویی سالن سخنرانی حضور داشتند که مردی دو گلوله به سینه او شلیک کرد. پزشکان انتظار داشتند مک کینلی بهبود یابد، اما در نهایت وی در اثر عفونت زخمش جان خود را از دست داد. مک کینلی در ۱۴ سپتامبر ۱۹۰۱، شش ماه پس از آغاز دوره دوم ریاست جمهوری خود درگذشت. سپس تئودور روزولت معاون رئیس‌جمهوری جانشین او شد. ضارب، با عنوان لئون اف در دادگاه مجرم شناخته شد و در ۲۹ اکتبر ۱۹۰۱ روی صندلی الکتریکی به قتل رسید.

ویلیام-مک کینلی

جان اف کندی، سی و پنجمین رئیس جمهور

کندی هنگام بازدید از دالاس در نوامبر ۱۹۶۳ به همراه بانوی اول ژاکلین کندی توسط یک قاتل مخفی مسلح به یک تفنگ پرقدرت مورد اصابت گلوله قرار گرفت. هنگامی که کاروان رئیس‌جمهوری از میان دیلی پلازا در مرکز شهر دالاس عبور کرد، وی مورد اصابت گلوله قرار گرفت. کندی به سرعت به بیمارستان پارکلند مموریال منتقل شد و بلافاصله پس از آن درگذشت.

لیندون بی‌جانسون، معاون رئیس‌جمهوری جانشین او شد که در اتاق کنفرانسی در ایر فورس وان سوگند یاد کرد. او تنها رئیس‌جمهوری است که در هواپیما سوگند یاد کرد. ساعاتی پس از ترور، پلیس لی هاروی اسوالد را پس از یافتن جایگاه یک تک تیرانداز در ساختمان مجاور دستگیر کرد. دو روز بعد، هنگام انتقال اسوالد را از مقر پلیس به زندان، فردی به نام جک روبی، مالک کلوپ شبانه دالاس، با عجله جلو رفت و اسوالد را به ضرب گلوله کشت.

جان-اف-کندی

جرالد فورد، سی و هشتمین رئیس جمهور

فورد در سال ۱۹۷۵ در عرض چند هفته با دو سوءقصد مواجه شد و در هر دو حادثه آسیبی ندید. در نخستین تلاش، فورد در راه دیدار با فرماندار کالیفرنیا در ساکرامنتو بود که شاگرد چارلز منسون یک تپانچه نیمه خودکار را به سمت فورد گرفت، اما اسلحه شلیک نشد. فروم به زندان محکوم شد و در سال ۲۰۰۹ آزاد شد.

۱۷ روز بعد بود که زن دیگری به نام سارا جین مور در بیرون هتلی در سانفرانسیسکو با فورد روبه‌رو شد. مور یک تیر شلیک کرد، اما فورد جان سالم به در برد. هنگام شلیک دوم، یکی از رهگذران بازوی او را گرفت. مور به زندان فرستاده شد و در سال ۲۰۰۷ آزاد شد.

جرالد-فورد

رونالد ریگان، چهلمین رئیس جمهور

ریگان در حال ترک یک سخنرانی در واشنگتن دی سی بود و به سمت موتورسیکلت خود می‌رفت که توسط جان هینکلی جونیور که در میان جمعیت بود مورد اصابت گلوله قرار گرفت. هینکلی پس از اینکه هیات منصفه او را به دلیل جنون در تیراندازی به ریگان بی‌گناه تشخیص داد، دستگیر و در بیمارستان روانی حبس شد. در سال ۲۰۲۲، هینکلی پس از اینکه قاضی تشخیص داد که دیگر خطری برای خود یا دیگران ندارد، آزاد شد.

رونالد-ریگان

جورج بوش، چهل و سومین رئیس جمهور

جورج بوش در سال ۲۰۰۵ به همراه میخائیل ساکاشویلی، رئیس‌جمهوری گرجستان در یک تجمع در تفلیس شرکت می‌کرد که یک نارنجک دستی به سمت او پرتاب شد. نارنجک حدود ۱۰۰ فوت دورتر از آنها فرود آمد که البته نارنجک منفجر نشد و به کسی آسیبی نرسید. در جریان این حادثه ولادیمیر آروتیونیان مجرم شناخته و به حبس ابد محکوم شد.

جورج-بوش

رابرت اف کندی، نامزد ریاست جمهوری

کندی به دنبال نامزدی دموکرات‌ها برای ریاست‌جمهوری بود که در هتلی در لس‌آنجلس کشته شد. این حادثه لحظاتی پس از سخنرانی پیروزی وی در انتخابات مقدماتی کالیفرنیا در سال ۱۹۶۸به وقوع پیوست. کندی یک سناتور امریکایی از نیویورک و برادر رئیس‌جمهوری جان اف کندی بود. در این تیراندازی پنج نفر دیگر زخمی شدند. سیرحان سیرحان به قتل درجه یک و به اعدام محکوم شد. سپس حکم او به حبس ابد تغییر کرد.

رابرت-اف-کندی

جورج سی والاس، نامزد ریاست جمهوری

والاس در سال ۱۹۷۲ به دنبال نامزدی دموکرات‌ها در انتخابات ریاست‌جمهوری بود که در جریان یک کمپین انتخاباتی در مریلند در سال ۱۹۷۲ مورد اصابت گلوله قرار گرفت، حادثه‌ای که او را از ناحیه کمر به پایین فلج کرد. والاس، فرماندار آلاباما، به خاطر دیدگاه‌های جدایی‌طلبانه‌اش معروف بود که بعداها از آن چشم پوشی کرد. آرتور برمر در این تیراندازی مجرم شناخته شد و به زندان محکوم شد. او در سال ۲۰۰۷ آزاد شد.

جورج-والاس

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت تیتر کوتاه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار
    سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت تیتر کوتاه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    پیشنهاد سردبیر