بازی انتخاباتی آمریکا زیر ذره بین تیتر کوتاه؛

نگاهی به کارنامه نامزد احتمالی دموکرات ها/ هریس کابوس ترامپ می شود؟

پس از عملکرد ضعیف جو بایدن رئیس جمهوری ایالات متحده در مناظره انتخاباتی اخیر با دونالد ترامپ نامزد جمهوری خواه ریاست جمهوری آمریکا، بایدن از تلاش برای کاندیداتوری ریاست جمهوری صرف نظر و کامالا هریس را به عنوان نامزد حزب دموکراتی در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ حمایت کرد.

نگاهی به کارنامه نامزد احتمالی دموکرات ها/ هریس کابوس ترامپ می شود؟

به گزارش تیتر کوتاه-کامالا هریس متولد ۲۰ اکتبر ۱۹۶۴، در کالیفرنیای امریکا است. وی معاون چهل و نهمین رئیس‌جمهوری ایالات متحده (۲۰۲۱-۲۵) در دولت دموکراتی جو بایدن بود. او نخستین زن، نخستین افریقایی اهل امریکا و نخستین آسیایی اهل امریکا بود که این سمت را بر عهده داشت. هریس قبلا در سنای امریکا خدمت کرده (۲۰۱۷-۲۱) و به عنوان دادستان کل کالیفرنیا (۲۰۱۱-۱۷) انتخاب شده بود. در ژوئیه ۲۰۲۴، پس از یک مناظره تلویزیونی ملی با نامزد جمهوری خواه و سابق، دونالد ترامپ، جو بایدن از تلاش برای کاندیداتوری ریاست جمهوری صرف نظر و کامالا هریس را به عنوان نامزد حزب دموکراتی در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ حمایت کرد.

پدر کامالا هریس که جامائیکایی بود، در دانشگاه استنفورد تدریس می‌کرد و مادرش، دختر یک دیپلمات هندی، محقق سرطان بود. خواهر کوچکتر او، مایا، بعداً یک مدافع سیاست عمومی شد. هریس پس از تحصیل در علوم سیاسی و اقتصاد (۱۹۸۶) در دانشگاه Howard، مدرک حقوق (۱۹۸۹) را از کالج هاستینگز گرفت.

در سال ۲۰۱۲، هریس یک سخنرانی به یاد ماندنی در کنوانسیون ملی دموکرات داشت و شهرت ملی خود را افزایش داد. دو سال بعد با وکیل داگلاس امهوف ازدواج کرد. او که به طور گسترده به عنوان یک ستاره در حال ظهور در حزب شناخته می‌شد، برای نامزدی کرسی سنای ایالات متحده که در اختیار باربارا باکسر که در حال بازنشستگی بود، استخدام شد. در اوایل سال ۲۰۱۵، هریس نامزدی خود را اعلام کرد و در جریان مبارزات انتخاباتی او خواستار اصلاحات مهاجرت و عدالت کیفری، افزایش حداقل دستمزد و حمایت از حقوق باروری زنان شد. او به راحتی در انتخابات ۲۰۱۶ پیروز شد.

زمانی که هریس در ژانویه ۲۰۱۷ به قدرت رسید، نخستین هندی امریکایی در سنا و دومین زن سیاه پوست شد. او شروع به خدمت در کمیته منتخب اطلاعات و کمیته قضایی کرد. او به دلیل شیوه دادستانی‌اش در بازجویی از شهود در جلسات استماع، که با انتقاد و گاه وقفه هایی از سوی سناتورهای جمهوری خواه مواجه شد، شهرت یافت. در ماه ژوئن، او توجه ویژه‌ای را برای سؤالاتش به جف سشنز، دادستان کل ایالات متحده، که در برابر کمیته اطلاعاتی درباره دخالت ادعایی روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۱۶ شهادت می‌داد، جلب کرد.

اندکی پس از آن، هریس اعلام کرد که به دنبال نامزدی دموکرات‌ها در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ است. از همان ابتدا او به عنوان یکی از رقبای اصلی در نظر گرفته شد و زمانی که در طول مناظره مقدماتی، با جو بایدن، نامزد همکارش گفت‌وگو کرد، توجه ویژه‌ای را به خود جلب کرد، اما کمپین او در سپتامبر ۲۰۱۹ با مشکل جدی مواجه شد و در دسامبر از رقابت خارج شد. او همچنان به حفظ وجهه خود ادامه داد و به ویژه پس از مرگ جورج فلوید، یک امریکایی افریقایی تبار که در بازداشت پلیس بود، در ماه مه ۲۰۲۰ به یکی از مدافعان اصلی اصلاحات در عدالت اجتماعی تبدیل شد. تلاش‌های او باعث سکوت برخی از کسانی شد که از دوران تصدی او به عنوان دادستان کل انتقاد کرده بودند و ادعا می‌کردند که او در رسیدگی به اتهامات سوء رفتار پلیس، از جمله تیراندازی‌های مشکوک، شکست خورده است. با این حال، دیگران احساس کردند که استقبال او از اصلاحات یک مانور سیاسی برای سرمایه‌گذاری بر افزایش محبوبیت عمومی تغییرات اجتماعی است.

از آنجایی که بی‌عدالتی نژادی به یک موضوع اصلی در ایالات متحده تبدیل شد، بسیاری از دموکرات‌ها از جو بایدن، نامزد احتمالی حزب، خواستند تا یک زن افریقایی امریکایی را به عنوان معاون خود در انتخابات انتخاب کند. جمعیتی که برای شانس‌های انتخاباتی او بسیار مهم تلقی می‌شد. در ماه اوت، بایدن هریس را انتخاب کرد و بنابراین او نخستین زن سیاهپوستی بود که به عنوان معاون رئیس‌جمهوری ایالات متحده انتخاب شد.

در هفته‌های بعد، ترامپ و سایر جمهوری‌خواهان با ادعای تقلب در رأی‌دهی، نتایج انتخابات را به چالش کشیدند. با وجود شکایت‌های متعدد، هیچ مدرکی برای اثبات ادعاها ارائه نشد و اکثریت قریب به اتفاق پرونده‌ها منتفی شدند. در این مدت، هریس و بایدن با اعلام دستور کار و انتخاب کارکنان، انتقال به دولت جدید را آغاز کردند. تا اوایل ماه دسامبر، همه ایالت‌ها نتایج انتخابات را تایید کرده بودند و این روند سپس برای تایید نهایی به کنگره منتقل شد. در بحبوحه درخواست‌های مکرر ترامپ از جمهوری خواهان برای لغو انتخابات، گروهی از اعضای کنگره که به ویژه شامل سناتورهای جاش هاولی (میسوری) و تد کروز (تگزاس) بودند، اعلام کردند که انتخاب‌کنندگان ایالت‌های مختلف را به چالش خواهند کشید. اندکی پس از آغاز روند رسیدگی در ۶ ژانویه ۲۰۲۱، گروهی از حامیان دونالد ترامپ به ساختمان کنگره یورش بردند. ایمن‌سازی ساختمان چندین ساعت طول کشید اما بایدن و هریس در نهایت به عنوان برندگان، گواهینامه دریافت کردند. او بعدها محاصره را که بسیاری معتقد بودند توسط ترامپ تحریک شده بود، به عنوان "حمله به دموکراسی امریکا" محکوم کرد. در ۱۸ ژانویه او رسما از سنا استعفا داد. دو روز بعد هریس به عنوان معاون رئیس‌جمهوری سوگند یاد کرد.

به عنوان معاون رئیس‌جمهوری بایدن، هریس مسئولیت مسائلی از جمله مهاجرت در مرز جنوبی، حق رای و سقط جنین را بر عهده داشت. پس از حکم دادگاه عالی در سال ۲۰۲۲ در مورد سازمان بهداشت زنان دابز علیه جکسون، او به یک مدافع سرسخت و مؤثر برای حق زنان برای مراقبت‌های بهداشتی، از جمله سقط جنین تبدیل شد. این در مبارزات انتخاباتی ۲۰۲۴ ادامه یافت، جایی که او به طور منظم در مسیر مبارزات انتخاباتی حضور داشت و هشدار داد که انتخاب مجدد ترامپ دسترسی زنان به مراقبت‌های سقط جنین را محدودتر می‌کند.

هریس به عنوان رئیس مجلس سنا، رکوردی بی‌سابقه را به خود اختصاص داد. او یک رکورد ۲۰۰ ساله را شکست. وقتی بایدن از رقابت ۲۰۲۴ کناره گیری کرد و حمایت خود را از هریس اعلام کرد، او در پاسخ گفت: از طرف مردم امریکا، از جو بایدن به خاطر رهبری خارق‌العاده‌اش به‌عنوان رئیس‌جمهور ایالات متحده و چندین دهه خدمتش به کشورمان تشکر می‌کنم. من مفتخرم که تایید رئیس‌جمهوری را دارم و قصدم کسب و برنده شدن این نامزدی است.

تینا خرسند
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت تیتر کوتاه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار
    سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت تیتر کوتاه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    پیشنهاد سردبیر