اختصاصی تیتر کوتاه؛

وزارت دفاع در دولت چهاردهم میزبان کیست؟

تعیین وزیر دفاع یکی از مراحل کلیدی در فرآیند حکمرانی و مدیریت کشورها است. وزیر دفاع مسئول تأمین امنیت ملی و حفاظت از منافع کشور در برابر تهدیدات داخلی و خارجی است. اکنون این سوال مطرح است که این مسئولیت خطیر در دولت چهاردهم بر عهده چه کسی قرار می گیرد؟

وزارت دفاع در دولت چهاردهم میزبان کیست؟

از دستاوردهای مهم وزارت دفاع در دولت سیزدهم، می‌توان به رشد ۳ برابری صادرات محصولات نظامی، تولید دو نیم برابری این محصولات و همکاری ۴.۶ برابری با شرکت‌های خصوصی اشاره کرد. حقوق بازنشستگان نیروهای مسلح نیز در دولت سیزدهم ۲ برابر شد. همچنین وعده داده شد که متناسب‌سازی حقوق این افراد به زودی اجرایی می‌شود.

 فناوری و تکنولوژی  در وزارت دفاع دارای اهمیت فوق‌العاده‌ای است، زیرا مستقیماً بر توانمندی‌ها و کارایی نیروهای مسلح تأثیر‌گذار است. استفاده از سیستم‌های پیشرفته اطلاعاتی، تسلیحات مدرن و تجهیزات نوآورانه، امکان برنامه‌ریزی و اجرای عملیات‌های نظامی را بهبود می‌بخشد و امنیت ملی را تقویت می‌کند. همچنین، پژوهش و توسعه فناوری به وزارت دفاع کمک می‌کند تا به تهدیدات جدید پاسخ دهد.

وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران یکی از وزارت‌خانه‌های دولت ایران است که مسئولیت برنامه‌ریزی، هماهنگی، پشتیبانی و گسترش توان دفاعی نیروهای مسلح ایران را بر عهدا دارد. وظیفه تجهیز نیروهای دفاعی برای مقابله با تهدیدات احتمالی نیز برعهده این وزارت‌خانه است. وزارت دفاع از جمله نهادهایی در ایران است، که به‌دلیل دست داشتن در برنامه موشکی ایران، از جانب ایالات متحده امریکا، اتحادیه اروپا و شورای امنیت مورد تحریم واقع شده ‌است.

محمدرضا قرایی آشتیانی متولد ۱۳۳۹ سرتیپ ارتش جمهوری اسلامی ایران است، که در دولت سیزدهم به‌عنوان وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح فعالیت کرده است. وی از سال ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۰ جانشین رئیس ستاد کل نیروهای مسلح بود. وی در سال ۱۳۵۸ به عضویت ارتش جمهوری اسلامی ایران درآمد و در طول جنگ ایران و عراق از اعضای نیروی زمینی ارتش بود. قرایی دوره کارشناسی را در دانشکده افسری امام علی، دوره دافوس را در دانشگاه فرماندهی و ستاد آجا و دوره دکتری مدیریت دفاعی را در دانشگاه عالی دفاع ملی طی نموده‌است.

حال باید دید مسعود پزشکیان برای وزارت دفاع در دولت چهاردهم چه کسی را در نظر دارد. در ادامه نگاهی به گزینه‌های احتمالی وزارت دفاع در دولت جدید داریم:

حبیب الله سیاری

حبیب‌الله سیاری متولد ۱۳۳۴دریادار و تکاور نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران و فرمانده این نیرو از ۲۶ مرداد ۱۳۸۶ تا ۱۴ آبان ۱۳۹۶ بود. وی هم‌اکنون معاون هماهنگ‌کننده ارتش جمهوری اسلامی ایران بوده و همچنین از اعضای هیات علمی دانشگاه عالی دفاع ملی است. وی دوره‌های کلاه سبزی، دافوس و علوم استراتژیک را در دانشگاه عالی دفاع ملی گذرانده است. سیاری در طول جنگ ایران و عراق از تکاوران نیروی دریایی ارتش بود و ۷۵ ماه حضور فعال در جنگ در سوابقش ثبت شده است.

حبیب الله-سیاری

شهرام ایرانی

شهرام ایرانی متولد ۱۳۳۶ دریادار ارتش جمهوری اسلامی ایران است، که هم‌اکنون به‌عنوان فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران فعالیت می‌کند. وی پس از فارغ‌التحصیلی در رشته ناوبری و فرماندهی کشتی، فرماندهی انواع یگان‌های شناور سطحی کلاس سبک و سنگین از جمله؛ ناوچه‌های توپدار، ناوهای موشک انداز، ناوهای پشتیبانی و نیروبر، ناوشکن‌های کلاس الوند و ناو بالگردبر جمهوری اسلامی ایران خارگ را برعهده گرفت. ایرانی همچنین فرماندهی برخی از مهم‌ترین ماموریت‌های ناوگروه‌های ارتش از جمله مأموریت عبور از کانال سوئز در سال ۱۳۹۱ و عملیات متعدد امداد و نجات دریایی را نیز برعهده داشته‌است.

شهرام-ایرانی

عزیز نصیر زاده

عزیز نصیرزاده سرتیپ خلبان اف-۱۴ ارتش جمهوری اسلامی ایران است که هم‌اکنون به‌عنوان جانشین رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران فعالیت می‌کند. وی در فاصله سال‌های ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۰ بفرماندهی نیروی هوایی ارتش را بر عهده داشت. وی در سال ۱۳۶۱ به استخدام نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران درآمد و پس از فارغ‌التحصیلی از دانشکده خلبانی نیروی هوایی ارتش و طی دوره‌های آموزشی در ایران و پاکستان، به گردان تاکتیکی هواپیمای اف-۱۴ ملحق شد. نصیرزاده پس از جنگ در سمت‌هایی چون وابسته نظامی جمهوری اسلامی ایران در ایتالیا، مدیریت جنگ الکترونیکی معاونت عملیات نهاجا، معاونت اطلاعات نیروی هوایی، معاونت طرح و برنامه نهاجا، ریاست ستاد نیروی هوایی ارتش و جانشینی فرمانده نیروی هوایی ارتش، فعالیت داشته‌است.

عزیز-نصیر-زاده

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت تیتر کوتاه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار
    سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت تیتر کوتاه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    پیشنهاد سردبیر