گفت و گوی تیتر کوتاه با نماینده استان تهران در مجلس شورای اسلامی:

پزشکیان مجلس را غافلگیر کرد / گزینه های بهتری برای وزارت اقتصاد وجود داشت

مرتضی محمودی گفت: با توجه به افراد حاضر در شورای راهبردی، برخی افراد انتظار یک کابینه تند اصلاحاتی را داشتند، اما آقای پزشکیان نشان داد که تعلق به نزدیکان و دوستان و نظر شخصی‌اش بیشتر از نظر این شورا اهمیت دارد.

پزشکیان مجلس را غافلگیر کرد / گزینه های بهتری برای وزارت اقتصاد وجود داشت

به گزارش خبرنگار تیترکوتاه، پس از آنکه رئیس جمهور لیست وزاری پیشنهادی خود را به مجلس تقدیم کرد، بسیاری از نمایندگان مجلس و همچنین مردم از لیست وزرای پیشنهادی دولت جدید کمی غافلگیر شدند. رئیس‌جمهور در تهیه این لیست مسیری تقریبا متفاوت از پیشنهادهای شورای راهبردی را در پیش گرفت. اکنون واکنش‌های بسیاری نسبت به گزینه‌های معرفی شده کابینه دولت مطرح است. یکی از این گزینه‌ها وزیر پیشنهادی اقتصاد، عبدالناصر همتی است که از نظر برخی نمایندگان مجلس انتخاب وی جای بحث دارد.

مرتضی-محمودی

در همین راستا به گفت‌وگو با سید مرتضی محمودی نماینده استان تهران در مجلس شورای اسلامی پرداختیم.

محمودی در خصوص لیست وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم توضیح داد: وزرای پیشنهادی دولت جدید که به مجلس ارائه شد، به طور کلی قابل قبولی هستند، اما در مورد برخی گزینه‌های این لیست شک و شبهه هایی وجود دارد، زیرا در سابقه این افراد نقاط تاریکی وجود دارد. به ویژه در حوزه سیاست خارجی چالش داریم. قطعا نمایندگان فراکسیون انقلاب که اکثریت مجلس هستند با وزیر پیشنهادی در این حوزه دچار چالش می‌شوند. به عنوان مثال برخی گزینه‌ها مانند وزیر پیشنهادی برای وزرات بهداشت و وزارت میراث فرهنگی راه سختی در پیش دارند. تصمیم گیری درباره سایر افراد راحت تر است. با توجه به افراد حاضر در شورای راهبردی، برخی افراد انتظار یک کابینه تند اصلاحاتی را داشتند، اما آقای پزشکیان نشان داد که تعلق به نزدیکان و دوستان و نظر شخصی‌اش بیشتر از نظر این شورا اهمیت دارد. بعضی از وزرای پیشنهادی هم مانند هندوانه سر بسته هستند که ما هیچ شناختی نسبت به آنها نداریم.

وی در ادامه افزود: ملاک ما برای رای اعتماد به وزرا شاخص‌های مقام معظم رهبری و سیاست‌های کلی نظام و برنامه هفتم توسعه است. همچنین خود آقای پزشکیان بر برنامه هفتم تاکید فراوانی داشتند و اعلام کردند که هدف این است که سیاست‌های اقتصادی، معیشتی، مسائل امنیت ملی، سیاست خارجی و تولید را بر پایه احکام و تکالیف برنامه هفتم توسعه پیش رود. تطبیق وزرای پیشنهادی با کلیات برنامه هفتم و تکالیف و احکام آن بسیار مهم است که تا چه میزان در جلب نظر نمایندگان مردم موفق هستند. اگر این تطابق وجود نداشته باشد، رای اعتماد به فرد پیشنهادی تعلق نمی‌گیرد. سعی ما در مرحله اول تعامل و همکاری در جهتی است که هر چه سریعتر دولت چهاردهم تشکیل شود، به این معنا که اراده کلی مجلس طبق فرمایشگات مقام معظیم رهبری، حمایت دولت در تشکیل هر چه سریع تر کابینه است. نظر شخصی من این است که بررسی برخی گزینه‌های پیشنهادی برای وزارتخانه‌ها جای بحث دارد.

این نماینده مجلس در پاسخ به سوال خبرنگار تیتر کوتاه مبنی بر معرفی وزیر اقتصاد پیشنهادی گفت: قطعا گزینه‌های بهتری از جناب همتی برای مسئولیت وزارت اقتصاد وجود داشت. احتمالا بسیاری از مردم ذهنیتشان بر انتخابات سال ۱۴۰۰، مناظرات، کنش هایی که وی در برابر شهید رئیسی داشت و برخوردها و گفت‌وگوهایی که در آن شرایط ایجاد شد، است. البته که باید واقع نگر باشیم، ما با دولتی رو به رو هستیم که دولت جریان انقلابی نیست بلکه دولت اعتدال و اصلاحات است. از طرفی هم با رئیس‌جمهوری رو به رو هستیم که موضع تندی در برابر مواضع نظام ندارد و در واقع فرد چالشی نبوده و به دنبال حاشیه نیست. این مسئله در لیست پیشنهادی کابینه دولت جدید نیز مشخص است که تیزی و تندی رفتارهای اصلاح طلبانه مدیریت شده است.

عضو کمیسیون ویژه حمایت از تولید مجلس در اشاره به اهمیت انتخاب وزیر اقتصاد در دولت جدید بیان کرد: آقای همتی هم در بخش قابل قبول در این لیست می‌گنجد، اما اگر بنا بود تا نمایندگان وزیر اقتصاد را مشخص کنند، قطعا این شخص فرد مورد نظر آنها نبود. وزیر اقتصادی که اکنون پیشنهاد شده است، تخصص‌های لازم در زمینه اقتصاد را داشته و با فضای اقتصادی آشنا است، اما ممکن است فاقد توانمندی‌های کافی باشد تا بتواند چهار سال آینده کشور را در زمینه اقتصاد به خوبی مدیریت کند. وزیر منتخب باید بر مسائل کشور اشراف داشته باشد و همچنین بتواند معاونان حرفه‌ای و زبده‌ای را انتخاب کند. البته باید دید که کمیسیون‌ها در نهایت چه جمع بندی در خصوص وزرای پیشنهادی دارند.

سپیده قاضی نژاد
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

  • ناشناس

    همتی و عراقچی و یکی دو وزیر بدرد بخور که در این کابینه پیشنهادی منفعل هست را هم رای ندهید تا کاملا کابینه بی خاصیت باشد

سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت تیتر کوتاه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار
    سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت تیتر کوتاه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    پیشنهاد سردبیر