تیتر کوتاه گزارش می دهد؛

نگاهی به زندگی اسرار آمیز پاول دوروف

تلگرام مدت‌هاست که به دلیل انتشار تئوری‌های توطئه، درخواست‌های مشترک برای قتل و میزبانی از پلتفرم‌های فروش مواد مخدر، مورد توجه مقامات قضایی اروپایی قرار گرفته است، اما آیا اتهامات وارد شده به پاول دوروف، موسس و مدیر عامل تلگرام صحت دارد؟

نگاهی به زندگی اسرار آمیز پاول دوروف

پاول دوروف، یک کارآفرین فناوری اهل روسیه، شبکه‌های اجتماعی بسیار محبوب و یک نوع ارز دیجیتال را راه‌اندازی کرد. او میلیاردها دلار درآمد داشته و اغلب با مقامات دولتی چه در روسیه و چه در سطح بین‌المللی درگیر می شود.

وی که معروف به "زاکربرگ روسی" است و تقریباً ۴۰ سال دارد، اخیرا پس از توقف در فرودگاه پاریس در فرانسه دستگیر شد. در ۲۰ سالگی، او با ایجاد VKontakte (VK)، یک شبکه اجتماعی که مورد استفاده روسی زبانان بود و محبوبیت بیشتری نسبت به فیس بوک در اتحاد جماهیر شوروی سابق پیدا کرد، در روسیه به شهرت رسید. پس از مشکلاتی که با دولت روسیه و مسائل مربوط به مالکیت داشت، سهام خود را در VKontakte فروخت و یک اپلیکیشن پیام رسانی جدید به نام تلگرام راه‌اندازی کرد. این برنامه به سرعت محبوب شد، اما برخی از افراد به دلیل عدم مدیریت محتوای افراطی از آن انتقاد کردند.

با وجود تمام چالش ها، دوروف یک فرد عمدتاً مرموز و غیرقابل پیش‌بینی باقی ماند. او مصاحبه‌های زیادی انجام نداد و اغلب در تلگرام اظهارات گیج کننده‌ای ارائه می‌کرد. دوروف، که به شدت به آزادی شخصی اعتقاد دارد، از خصوصی نگه داشتن اطلاعات به صورت آنلاین و  رمزگذاری برای پیام‌ها حمایت می‌کند. او به شدت از تعدیل پیام‌ها در تلگرام خودداری کرده است، جایی که کاربران می‌توانند ویدیوها، تصاویر و نظرات را در کانال‌های عمومی به اشتراک بگذارند. دوروف ۳۹ ساله در فرانسه به دلیل جرایم مرتبط با تلگرام از جمله کلاهبرداری، قاچاق مواد مخدر، زورگویی سایبری، جرایم سازمان یافته و ترویج تروریسم دستگیر شد. واحد سایبری ژاندارمری فرانسه و اداره ملی مبارزه با کلاهبرداری در حال انجام تحقیقات هستند.

در سال ۲۰۰۶، پس از فارغ‌التحصیلی از دانشگاه سن پترزبورگ، دوروف VKontakte (VK) را راه‌اندازی و به سرعت کاربران را جذب کرد، در حالی که چهره‌اش آنچنان رسانه‌ای نشد. دوروف پس از اینکه با کرملین به دلیل امتناع از تحویل دادن اطلاعات شخصی کاربران به سرویس‌های امنیتی روسیه (FSB) دچار مشکل شد، شرکت را فروخت و در سال ۲۰۱۴ روسیه را ترک کرد. دوروف با به اشتراک گذاشتن تصویری از دلفین‌ها و عبارت "برای همه چیز متشکرم! " که از کتاب معروف "Hitchhiker's Guide to the Galaxy" است، از VKontakte (VK) خداحافظی کرد. او در سفر از کشوری به کشور دیگر به همراه برادرش نیکولای سرویس پیام رسان تلگرام را توسعه داد و این سرویس را در سال ۲۰۱۳ راه‌اندازی کرد.

او به دبی نقل مکان کرد، تابعیت سنت کیتس و نویس را دریافت کرد و در آگوست ۲۰۲۱، بی‌سر و صدا تابعیت فرانسه را از طریق یک فرآیند خصوصی که پاریس در مورد آن صحبت نمی‌کند، به‌دست آورد. تلگرام با ترویج آزادی‌های فردی، امتناع از سانسور و خصوصی نگه داشتن اطلاعات کاربران بسیار محبوب شد. این موضوع باعث ناراحتی مقامات به ویژه در کشور روسیه شد. در سال ۲۰۱۸، دادگاه مسکو تصمیم گرفت این برنامه را مسدود کند. با این حال، مسدودسازی به مدت کوتاهی انجام شد و تنها سه روز بعد، معترضان با بازیگوشی هواپیماهای کاغذی را به سمت مقر FSB، که نماد تلگرام بود، پرتاب کردند.

از آن زمان، روسیه تلاش‌های خود برای مسدود کردن تلگرام را کنار گذاشته است و این سرویس پیام‌رسان هم توسط دولت و هم مخالفان روسیه استفاده می‌شود، حتی برخی از کانال‌ها چند صد هزار دنبال کننده دارند. تلگرام همچنین نقش کلیدی در جنگ روسیه علیه اوکراین ایفا می‌کند که توسط وبلاگ نویسان هر دو طرف که تحلیل‌ها و فیلم‌های خود را از جنگ منتشر می‌کنند، مستند شده است. کانال‌های طرفدار مسکو که توسط به اصطلاح "Z-bloggers" اداره می‌شوند و از جنگ حمایت می‌کنند، بسیار تأثیرگذار بوده و گاهی اوقات از استراتژی نظامی روسیه انتقاد می‌کنند.

دوروف معمولا از مصاحبه با رسانه‌های سنتی اجتناب می‌کند، اما در ماه آوریل با تاکر کارلسون، روزنامه نگار فوق محافظه کار امریکایی برای گفت‌وگوی مفصل رضایت داد. دوروف به کارلسون گفت: مردم استقلال را دوست دارند. آنها همچنین عاشق حریم خصوصی و آزادی هستند. دلایل زیادی وجود دارد که چرا همه به تلگرام روی می‌آوردند. او با اشتراک‌گذاری پیام در کانال تلگرام خود مشکلی ندارد. دوروف ادعا می‌کند که زندگی انفرادی دارد و از خوردن گوشت، الکل و قهوه اجتناب می‌کند. او همیشه مشکی می‌پوشد و سعی می‌کند شبیه کیانو ریوز در «ماتریکس» شود. ثروت دوروف ۱۵.۵ میلیارد دلار است. اما تون کوین، ارز دیجیتالی که او ایجاد کرد، از زمان اعلام دستگیری وی بیش از ۱۵ درصد کاهش یافته است.

تلگرام به دلیل اتهاماتی مبنی بر انتشار تئوری های توطئه، ترویج خشونت و تسهیل فروش مواد مخدر مورد توجه مقامات اروپایی قرار گرفته است. با این حال، دوروف، بنیانگذار تلگرام، ادعا می کند که او همیشه به درخواست برای حذف محتوایی که خشونت یا قتل را تشویق می کند، پاسخ می دهد.

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت تیتر کوتاه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار
    سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت تیتر کوتاه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    پیشنهاد سردبیر