یگانی که دست قدرت نتانیاهو بود، چطور نابود شد؟

حمله حزب‌الله به ۸۲۰۰؛ یگانی که دست قدرت نتانیاهو بود. یگان ۸۲۰۰ رژیم صهیونیستی جزو پیشرفته‌ترین نهادهای جاسوسی بود؛ به طوریکه نتانیاهو آژانس امنیت ملی آمریکا را با آن مقایسه می‌کرد.

یگانی که دست قدرت نتانیاهو بود، چطور نابود شد؟

به گزارش تیتر کوتاه ، اوایل امسال بود ( ۱۴۰۳)  خبری محافل امنیتی و اطلاعاتی دنیا را متعجب نمود. هویت رئیس واحد ۸۲۰۰ اطلاعات اسرائیل که در حوزه سایبری و هوش مصنوعی فعالیت می کرد، کشف شد .

محققان معتقدند که محافظت از حریم خصوصی آنلاین دشوار است. در واقع آنقدر سخت است که حتی یک جاسوس ارشد اسرائیلی که توانسته بود به مدت ۲۰ سال ناشناس بماند، پس از یک اشتباه اساسی، خود را در معرض دید قرار داده است.این جاسوس یوسی ساریل (Yossi Sariel) نام دارد و ظاهراً رئیس واحد ۸۲۰۰ رژیم صهیونیستی است ؛ تیمی متشکل از کارشناسان منتخب امنیت اطلاعات که با آژانس امنیت ملی ایالات متحده یا ستاد ارتباطات دولت بریتانیا قابل مقایسه است.

افشا شدن پس از بیش از ۲۰ سال ناشناس ماندن برای کسی که قرار است یک جاسوس برتر باشد خوب نیست و اوضاع برای ساریل خیلی بد پیش رفت. انتقادات از واحد نخبه ۸۲۰۰ از زمان حمله حماس به رژیم صهیونیستی در اکتبر گذشته افزایش یافته و به عنوان یک شکست اطلاعاتی از سوی واحد ساریل تلقی می‌شود.

بعد از شناسایی واحد ۸۲۰۰ رژیم صهیونیستی ،  سیستم های اطلاعاتی سایبری محور مقاومت تمرکز خود را بر اشرافیت این سازمان تقویت نموده و در نهایت رصد اطلاعاتی برای ضربه زدن اساسی به این یگان به نتیجه رسید و سیدحسن نصرالله، در سخنرانی پس از حمله حزب‌الله به اسرائیل گفت: ما پایگاه اطلاعات نظامی گلیلوت را هدف قرار دادیم؛ جایی که یگان ۸۲۰۰ در آن قرار دارد و عملیات‌های تروریستی زیادی انجام می‌دهد.

بر اساس ویدئوی که توسط جبهه مقاومت منتشر شد، نیروهای حزب‌الله، اشراف کامل اطلاعاتی از پایگاه گلیلوت داشتند و موقعیت مکانی دقیق یگان ۸۲۰۰ را مشخص کرده‌اند. حزب‌الله علاوه بر مقر فرماندهی، مکان نهارخوری و آشپزخانه پایگاه گلیلوت را مشخص کرده است .

چند سال قبل  بنیامین نتانیاهو سخنرانی خود را این‌گونه آغاز کرد: «دولت‌ها، دولت‌های دیگر را هک می‌کنند. آن‌ها این کار را برای سرقت اطلاعات سری یا فهمیدن میزان سلاح‌ها انجام می‌دهند. اگر قصد حمله دارند یا اگر چیزی آن‌ها را تهدید می‌کند، این کار را انجام می‌دهند. اسرائیل یکی از کشورهای دارای امنیت پیشرفته سایبری است. ۸ سال پیش هدف من این بود که اسرائیل را به یکی از ۵ قدرت سایبری اول در جهان تبدیل کنم. من فکر می‌کنم به این هدف رسیده‌ایم و شاید در این لیست اول باشیم.»

او در بخشی دیگر از سخنرانی خود گفت: «اگر نمی‌دانید NSA چیست، باید بگویم که آن، نمونه یگان ۸۲۰۰ ما ولی در آمریکا است.» آژانس امنیت ملی آمریکا یا همان NSA، از بزرگ‌ترین سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا و جهان است. به‌گونه‌ای که بسیاری از نهادهای اطلاعاتی را با آن می‌سنجند. اما نتانیاهو در سخنرانی خود نگفت یگان ۸۲۰۰، همان آژانس امنیت ملی آمریکا است. بلکه مدعی شد آژانس امنیت ملی آمریکا، یگان ۸۲۰۰ است. به‌عبارتی‌دیگر، نتانیاهو یگان ۸۲۰۰ اسرائیل را به قدری قدرتمند می‌دانست که آژانس امنیت ملی آمریکا را با آن می‌سنجد.

اهمیت واحد ۸۲۰۰ برای ارتش رژیم صهیونیستی

روزنامه بریتانیایی گاردین پس از افشا شدن نام فرمانده یگان ۸۲۰۰ در وب‌سایت‌ها به دلیل یک اشتباه نوشت: «هویت فرمانده یگان ۸۲۰۰ اسرائیل، اطلاعاتی مخفی و کاملا حفاظت شده است. او یکی از حساس‌ترین نقش‌ها را در ارتش اسرائیل دارد و فرماندهی یکی از قدرتمندترین سرویس‌های جاسوسی جهان برعهده اوست. واحد ۸۲۰۰ که به دلیل قابلیت‌های اطلاعاتی در اسرائیل و فراتر از آن قابل‌احترام به شمار می رود؛ یک سیستم گسترده جاسوسی برای نظارت بر محدوده فلسطین ساخته است. طی ۶ ماه گذشته، ارتش اسرائیل چندین سیستم پشتیبانی مجهز به هوش مصنوعی را مستقر کرده که به‌سرعت توسط یگان ۸۲۰۰ توسعه و آسیب‌شناسی شد. این سیستم‌های هوش مصنوعی به افسران اطلاعاتی کمک می‌کنند تا اهداف خود را شناسایی کنند. یگان ۸۲۰۰ به دلیل عدم پیش‌بینی و جلوگیری از حمله ۷ اکتبر مورد انتقاد شدید قرار گرفته است.»

گاردین می‌گوید که «یوسی ساریل»، فرمانده یگان ۸۲۰۰، پیش از این به‌عنوان «رئیس اطلاعات فرماندهی مرکزی ارتش اسرائیل» فعالیت می‌کرد. گاردین انتقال او به یگان ۸۲۰۰ را یک «ارتقا و تایید» می‌داند که نشان می‌دهد این یگان چه جایگاه مهمی برای ارتش اسرائیل دارد. واحد ۸۲۰۰ در سال ۱۹۵۲ با کمک آمریکا و استفاده از تجهیزات آن تشکیل شد. ۸۲۰۰ که با عنوان یگان گردآوری جامعه اطلاعاتی نیز شناخته می‌شود، زیر مجموعه «آمان»، سازمان «اطلاعات ارتش اسرائیل» قرار دارد. به گزارش فایننشیال تایمز، یگان ۸۲۰۰ پیشرفته‌ترین سازمان اطلاعاتی در نوع خود در جهان است.بر اساس اخبار دریافتی ضربه حزب الله به این پایگاه فوق سری رژیم صهیونیستی آسیب مهلکی بر پیکره این رژیم کودک کش بوده و علاوه بر خسارات مادی باعث به هلاکت رسیدن تعداد زیادی از سربازان کودک کش این رژیم جعلی شده است .

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت تیتر کوتاه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار
    سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت تیتر کوتاه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    پیشنهاد سردبیر