کیوسک آنلاین تیتر کوتاه / ۴۲۳

نگرانی جامعه جهانی، اسرائیل در مقابل ایران آرام میگیرد؟

در بخش کیوسک آنلاین هر روز نگاهی گذرا و کوتاه به صفحه نخست مهم‌ترین روزنامه های اقتصادی و بعضا غیراقتصادی در سراسر جهان داریم.

نگرانی جامعه جهانی، اسرائیل در مقابل ایران آرام میگیرد؟

به گزارش تیتر کوتاه - خبرگزاری رویترز (Reuters) در بخش سیاسی به گزارش خبر زیر پرداخت:

  • ایران: عقب‌نشینی نخواهیم کرد

در ادامه تنش‌ها میان اسرائیل و حزب الله لبنان، ارتش اسرائیل روز جمعه اعلام کرد که مقر اطلاعاتی حزب‌الله در بیروت را هدف قرار داده است. این حملات بخشی از یک عملیات گسترده‌تر در لبنان است که تاکنون موجب تخلیه بیش از ۱.۲ میلیون نفر از ساکنان این منطقه شده است. به گزارش شاهدان عینی، صدای انفجارهای شدیدی بامداد شنبه در حومه جنوبی بیروت شنیده شد و دود غلیظی بر فراز آسمان منطقه برج البراجنه به دیده می شود.

در پی این حملات، ایران ضمن محکومیت این اقدامات، اعلام کرد که به هیچ عنوان از مواضع خود عقب‌نشینی نخواهد کرد. آیت‌الله سید علی خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی، در سخنانی تأکید کرد: «حملات اسرائیل بی‌فایده است و ایران در کنار متحدان خود، حزب‌الله و دیگر نیروهای مقاومت منطقه، خواهد ایستاد.» وی همچنین حملات موشکی اخیر ایران به اسرائیل را واکنشی قانونی و مشروع دانست و از جامعه جهانی خواست تا در مقابل تجاوزات اسرائیل موضعی جدی اتخاذ کند.

در همین حال، ارتش اسرائیل مدعی شده که هاشم صفی‌الدین، جانشین احتمالی سید حسن نصرالله، رهبر فقید حزب‌الله، در جریان این حملات مورد هدف قرار گرفته است، اما سرنوشت وی همچنان نامشخص است. 

این درگیری‌ها در حالی ادامه دارد که مقامات اسرائیلی از بررسی حمله به تأسیسات نفتی ایران خبر داده‌اند؛ امری که قیمت نفت را در بازارهای جهانی افزایش داده است. ایران نیز هشدار داد که در صورت حمله به زیرساخت‌های حیاتی‌اش، پاسخی قاطع و شدیدتر به اسرائیل خواهد داد.

  • هریس و رهبران عرب-آمریکایی که از دست اسرائیل کلافه شدند

کامالا هریس، معاون رئیس‌جمهور ایالات متحده، در چهارم اکتبر در دیداری با رهبران عرب و مسلمان در فلینت، میشیگان، تلاش کرد تا حمایت دوباره رای‌دهندگانی را که از سیاست‌های آمریکا در خاورمیانه به‌ویژه در قبال جنگ‌های غزه و لبنان ناراضی‌اند، جلب کند. این تلاش‌ها در حالی صورت می‌گیرد که هریس با چالش‌های جدی در جلب نظر این گروه‌ها برای انتخابات ریاست‌جمهوری آینده مواجه است. 

در این نشست، هریس به نگرانی‌های حاضرین درباره وضعیت غزه و لبنان و همچنین ضرورت پایان دادن به جنگ پرداخت. وی به نقش آمریکا در جلوگیری از تشدید بحران منطقه‌ای اشاره کرد. با این حال، برخی از رهبران عرب و مسلمان حاضر در جلسه از سیاست‌های دولت آمریکا انتقاد کرده و خواستار تغییر در رویکرد ایالات متحده شدند. 

منتقدان هریس معتقدند که حمایت او از سیاست‌های جو بایدن در خاورمیانه و عدم اقدام جدی برای توقف حملات اسرائیل، ممکن است به کاهش حمایت از او در میان رای‌دهندگان عرب و مسلمان منجر شود. این مسأله به‌ویژه در ایالت میشیگان که یکی از ایالت‌های کلیدی در انتخابات است، اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. برخی از اعضای جامعه عرب و مسلمان به صراحت اعلام کرده‌اند که در صورت ادامه این رویکرد، از رای دادن به هریس خودداری خواهند کرد. 

به نظر می‌رسد که با وجود تلاش‌های هریس برای بهبود روابط، عدم موفقیت در جلب اعتماد این گروه‌ها، به‌ویژه در مورد سیاست‌های خارجی، می‌تواند عواقب سیاسی جدی برای او در انتخابات آینده داشته باشد.

خبرگزاری سی ان ان (CNN) در بخش سیاسی اعلام کرد:

  • هیچ تضمینی برای آرام گرفتن اسرائیل در مقابل ایران نیست

مقامات اسرائیلی به دولت بایدن اطمینان لازم را نداده‌اند که در واکنش به حملات موشکی اخیر ایران، تأسیسات هسته‌ای این کشور را هدف قرار خواهند داد یا خیر. یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا در مصاحبه‌ای با خبرگزاری CNN اعلام کرد که هنوز مشخص نیست آیا اسرائیل از سالگرد حملات حماس در ۷ اکتبر برای انجام حملات تلافی‌جویانه علیه ایران استفاده خواهد کرد یا خیر.

این مقام افزود: «گفتن اینکه چه اتفاقی خواهد افتاد بسیار دشوار است.» وی در پاسخ به این پرسش که آیا اسرائیل به ایالات متحده تضمینی داده که به تأسیسات هسته‌ای ایران حمله نخواهد کرد، اظهار داشت: «ما امیدواریم که حکمت و تدبیر در تصمیم‌گیری‌ها غالب باشد، اما هیچ تضمینی وجود ندارد.»

مقامات آمریکایی ضمن اعلام حمایت از حق اسرائیل برای پاسخ به حملات موشکی ایران، هشدارهایی نیز درباره پیامدهای احتمالی گسترش درگیری‌ها در منطقه مطرح کرده‌اند. در همین راستا، جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، اعلام کرد که ایالات متحده از حمله اسرائیل به برنامه هسته‌ای ایران پشتیبانی نخواهد کرد. وی تأکید کرد که اسرائیل باید به دنبال راهکارهای جایگزین برای تلافی باشد.

در عین حال، مقامات آمریکایی تلاش کرده‌اند تا با تماس‌های مستمر با همتایان اسرائیلی، از افزایش تنش‌ها جلوگیری کنند. به گفته کورت کمپبل، معاون وزیر امور خارجه آمریکا، هر دو طرف در تلاشند تا ارتباطات خود را حفظ کرده و از درک متقابل اطمینان حاصل کنند. او همچنین تأکید کرد که آمریکا و اسرائیل گزینه‌های متعددی برای پاسخ به حملات ایران در نظر دارند، اما رویکرد اصلی ایالات متحده احتیاط و جلوگیری از تشدید تنش‌ها است. 

ایالات متحده طی یک سال گذشته برای جلوگیری از گسترش درگیری در منطقه تلاش کرده است، اما به گفته این مقام، اکنون این خطر بیش از هر زمان دیگری وجود دارد.

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت تیتر کوتاه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار
    سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت تیتر کوتاه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    پیشنهاد سردبیر