ارزیابی بازرس سابق سازمان ملل از عملیات وعده صادق ۲

موشک‌ها به نظر می‌رسد اکثر آنها به زمین اصابت کرده اند، خواه به زمینی که قصد حمله به آن را داشتند اصابت کرده باشند یا نه. ایرانی‌ها باید به ما بگویند اهدافشان چه بوده و ارزیابی خسارت‌های جنگی‌شان چیست.

ارزیابی بازرس سابق سازمان ملل از عملیات وعده صادق ۲

«اسکات ریتر» (Scott Ritter) بازرس سابق سازمان ملل در یک گفت وگوی یوتیوبی مفصل با قاضی «پیتر ناپولیتانو» (Judge Napolitano) اظهارات جالبی را در مورد عملیات وعده صادق۲ بیان داشت. ریتر از چند سال قبل به مخالف سیاست دولت آمریکا تبدیل شده است. بخش اول این گفت وگوی ناپولیتانو با ریتر که کارشناس ارشد کنترل تسلیحات می باشد و به زودی بخش دوم این گفتگو نیز منتشر خواهد شد. 

ناپولیتانو: در مورد حمله موشکی ایران به اسرائیل چه می دانیم، چه چیزی را هدف قرار داده است. چه آسیبی وارد شده است؟

اسکات ریتر: موشک‌ها به نظر می‌رسد اکثر آنها به زمین اصابت کرده اند، خواه به زمینی که قصد حمله به آن را داشتند اصابت کرده باشند یا نه. ایرانی‌ها باید به ما بگویند اهدافشان چه بوده و ارزیابی خسارت‌های جنگی‌شان چیست. من تصور می‌کنم که موضع اسراییل را ندانیم چون سریع تایید نمی کنند. تعیین دقت موشک ها هم یک کار پیچیده است و توانایی انجام ارزیابی فوری خسارات نبرد را نداریم. اما به نظر می‌رسد تعداد قابل توجهی از موشک‌ها پایگاه هوایی نواتیم در خارج از بئرصبا را هدف قرار داده اند. این یکی از مهم‌ترین پایگاه‌های هوایی اسرائیل است. جنگنده‌های F-۳۵ به همراه نیروی هوایی و هواپیمای نتانیاهو و برخی دیگر از دارایی‌های هوایی حیاتی که می‌شناسید، در آن مستقر هستند. ویدئوهای این حمله نشان می‌دهند که به نظر می‌رسد موشک‌ها مافوق صوت هستند و به مقدار قابل توجهی وارد می‌شوند و به آن چیزی که وجود دارد، ضربه می‌زنند.

ممکن است برخی از آنها رهگیری شده باشند اما نه همه آنها. به نظر می رسد که این بخشی از استراتژی ایران برای حملات پرتعداد باشد. گویا ایرانی‌ها از موشک‌های پیشرفته‌تر یعنی فتاح ۲ برای از بین بردن موشک‌ها و سیستم دفاع موشکی استفاده کرده‌اند. به نظر می‌رسد ایرانی‌ها کلاهک‌های پیچیده‌ای را مستقر می‌کنند که دارای کلاهک‌های جنگی، پرتعداد و شتاب‌دهنده هستند، بنابراین از ابزارهای مختلفی استفاده کردند.زمانی که در آوریل در این مورد صحبت کردیم، گفتم ببینید ایرانی‌ها چیزهای قدیمی را پرتاب کردند و این بود که دفاع هوایی اسرائیلی‌ها را از پا درآورد. بیشتر آن ها به هدفشان برخورد کردند. در آن زمان من گفتم این ایران است که می گوید دفعه بعد چیزهای خوبی دریافت می کنید. این دفعه بعد بود که اسرائیل چیزهای خوب را به دست آورد.آنچه اینبار دیدیم این است که اسرائیل کاملاً بی دفاع است شما ممکن است تعدادی را ساقط کنید، ۱۰ درصد از موشک های دریافتی را، اما نکته اصلی این است که ایران سپر دفاع موشکی اسرائیل را مشغول کرده است.

اسرائیل تنها نبود؛ اسرائیل از کمک ایالات متحده آمریکا، نیروی دریایی آمریکا و سیستم‌های به‌روز آمریکا برخوردار بود، اردنی‌ها هم فعالانه درگیر بودند و لاف می‌زدند که یک یا دو موشک را ساقط کردند.بنابراین اساساً شاهد متراکم ترین و پیچیده ترین حمله موشک بالستیک در جهان بودیم. این به خودی خود یک سیگنال برای اسرائیلی ها است زیرا آنها در مورد تلافی صحبت می کنند؛ شاید اسرائیل به نحو قابل توجهی تلافی کند اما ایران قبلاً دوباره همه سکوها را بارگیری کرده است.

بیشتر از ۱۸۰ سکوی پرتاب که این بار در شلیک نقش داشتند. به یاد داشته باشید که در حال حاضر ایران نیز یک تپانچه پر شده در مقابل سر ایالات متحده در دست گرفته است و به آمریکا اطلاع داده که اگر آنها در هر گونه اقدام تهاجمی علیه پایگاه هوایی اسرائیل درگیر شوند پایگاه های آن ها درست مثل نواتیم نابود خواهد شد. هیچ دفاعی در برابر آن وجود ندارد، پایگاه هوایی الاسد در عراق نابود خواهد شد. هیچ دفاعی در برابر آن وجود ندارد و ما می‌دانیم که ایران ممکن است به شما حمله کند و حتی پایگاه دریایی آمریکا در بحرین که پایگاه ناوگان پنجم آمریکا است. این نمایش فوق العاده ای از توانایی ایران بود و اسرائیل و ایالات متحده بهتر است قبل از انجام هر گونه حرکت تند و تیزی در مورد آن فکر کنند.

ناپولیتانو: آیا مقابله با موشک های مافوق صوت (هایپرسونیک) غیرممکن است؟

اسکات ریتر: نمی گویم غیرممکن است، زیرا شما می دانید که فناوری آن همان چیزی است که شما هم دارید. ممکن است همیشه بتوانید راه حلی بیابید اما شما خوش شانس هستید اگر بتوانید با یک موشک مافوق صوت مقابله کنید. به طور کلی، هایپرسونیک با سرعتی درگیر و نزدیک‌ می‌شود که برای هر سیستم راداری ام روزی رهگیری آن سخت است. من فکر می‌کنم چیزی که ما دیدیم این بود که در مواردی اسرائیلی‌ها اقدام می‌کردند به این معنی که آنها سعی می‌کردند به کلاهک نزدیک شوند، اما نمی‌توانستند خیلی سریع پیش بروند. آژیرهای هوایی اسرائیل حتی خاموش نشدند، بنابراین آنها حتی آن را تشخیص ندادند که چقدر سریع می رفتند و سرعت اصابت آنها چقدر سریع بود.

ناپولیتانو: آیا اسرائیلی ها مافوق صوت دارند؟

اسکات ریتر: نه. منظورم این است که است که اسرائیلی‌ها موشک جریکو ۲ و جریکو ۳ را دارند . این موشک‌ها قابلیت هسته‌ای دارند، اما می‌توانند یک محموله را شلیک کنند. اعتقادم بر این است که جریکو ۳ قابلیتی دارد که سرعت برخورد آن شبیه به موشک‌های مافوق صوت است، یک موشک بالستیک به این معنی است که حرکت آن در یک مسیر بالستیک انجام می شود. هایپرسونیک موشکی است که در مسیری غیربالستیکی و معمولاً با قدرت زیاد حرکت می کند و باید بدانید که سرعت قابل توجه آن توسط موشک بالستیک تولید نمی شود؛ و سپس به زمین اصابت می کند.

ناپولیتانو: آیا گنبد آهنین اسرائیل که نسل‌ها به آن می‌بالیدند، عملاً بی‌فایده است؟

اسکات ریتر: خوب، گنبد آهنین برای دفاع در برابر این سیستم‌ها تعبیه نشد. گنبد آهنین برای دفاع در برابر حمله پرتعداد موشک‌های کاتیوشا یا موشک‌های برد کوتاه با فناوری پایین بود و گنبد آهنین برای دفاع در برابر حمله اشباع از موشک‌های بالستیک یا موشک‌های مافوق صوت طراحی نشده. این همان چیزی است که A۲ و AR۳ پاتریوت برای دفاع دربرابر آن طراحی شده اند. گنبد آهنین برای زمانی است که حماس شلیک می کند. شما می دانید گنبد آهنین برای مقابله با تعداد زیادی موشک طراحی شد اما گنبد آهنین برای از بین بردن موشک‌های بالستیک طراحی نشده است، سیستم‌های دیگری نیز وجود دارند که قرار است این کار را انجام دهند و واضح است که دیگر سیستم‌ها هم کار نکردند.

ناپولیتانو: آیا اسرائیل موشک هایی دارد که بتواند به ایران برسد؟

اسکات ریتر: صد درصد. جریکو ۲ جریکو ۳ توانایی رسیدن به ایران را دارند. اما تفاوت دوباره این است که موشک‌های اسرائیل برای انجام حمله های اشباع و پرتعداد شبیه چیزی که ایران انجام داده، طراحی نشده‌اند. اینها موشک هایی هستند که با یک شلیک و به طور بالقوه با قابلیت هسته ای هستند، اما اگر متعارف باشند، فقط برای داشتن یک کلاهک طراحی شده اند.سؤال این است که آیا سیستم های دفاع هوایی اس ۴۰۰ که ظاهراً روسیه به ایران داده است و در موقعیتی قرار دارند که زیرساخت های حیاتی ایران حفظ کنند یا راه حلی برای رهگیری موشک بالستیک جریکو دارند؟ من فکر می کنم پاسخ ممکن است مثبت باشد، بنابراین حتی اگر اسرائیل موشک های جریکو را شلیک کند، این احتمال وجود دارد که چون آنها یک مسیر بالستیک متعارف را طی می کنند به وسیله S۴۰۰ رهگیری می شوند.

ناپولیتانو: نقش روسیه در دفاع از ایران چیست، به غیر از ارائه مکانیسم های دفاعی که شما در مورد آن صحبت کردید، آیا روس ها تسلیحات تهاجمی را برای تقویت ایران ارائه می کند؟

اسکات ریتر: من فکر نمی‌کنم ایرانی‌ها از نظر توانایی تسلیحات تهاجمی به روسیه نیاز داشته باشند یا از آن ها بخواهند. ایرانی ها ثابت کرده اند که ظرفیت تهاجمی قابل توجهی دارند که با موفقیت به پیشرفته ترین فضای دفاعی روی کره زمین که اسرائیل است ضربه می زنند. دفاع کاملاً یک موضوع متفاوت است. شاید برای آموزش خدمه اس ۴۰۰ برای توانایی رزمی یا حداقل مستشاران روسی را داشته باشند، همان چیزی که در مورد سیستم های جنگ الکترونیک مطرح است. همچنین به نظر می‌رسد که روسیه ممکن است برخی از جنگنده‌های پیشرفته‌تر خود را به ایران تحویل داده باشد و این دلیلی است که شاید ایرانی‌ها فرصتی برای آموزش کامل این جنگنده‌ها نداشته‌ باشند، این جنگنده‌ها ممکن است از نظر تئوری توسط روس‌ها به پرواز درآیند. اگر اسرائیل این کار را انجام بدهی یعنی حمله با هواپیمای سرنشین دار علیه ایران، این احتمال وجود دارد که آنها بتوانند با سیستم‌های دفاع هوایی با سرنشین روس‌ها و جنگنده‌های رهگیر با سرنشین روس‌ها رو در رو شوند. تاریخ نشان می دهد که این همان کاری است که روسیه در گذشته انجام داده است، آنها آن را در ویتنام انجام دادند، آن را در کره انجام دادند و آن را در مصر در طول جنگ یوم کیپور و در جنگ فرسایشی انجام دادند. دلیلی وجود ندارد که باور کنیم روسیه امروز این کار را نخواهد کرد.

ناپولیتانو: ما یک کلیپ از رئیس جمهور بایدن داریم که در آن ایران را شکست خورده و ناکارآمد می داند اما انصافاً به این کلیپ ۳۰ ثانیه ای گوش دهید. (نمایش فیلم) در مورد حمله موشکی ایران به اسرائیل می گوید: امروز به دستور من ارتش ایالات متحده به طور فعال در دفاع از اسرائیل حمایت کرد و ما هنوز در حال ارزیابی تاثیر آن هستیم اما بر اساس آنچه اکنون می دانیم به نظر می رسد حمله شکست خورده و بی اثر شده است.

اسکات ریتر: این تعهد من است که توانایی نظامی اسرائیل و ارتش ایالات متحده را در دفاع در برابر حمله جسورانه به کار گیرم.

ناپولیتانو: چه چیزی خوب بود؟ اول از همه نظر شما در مورد آنچه رئیس جمهور بایدن می گوید که حمله شکست خورده و ناکارآمد بود، چیست؟

اسکات ریتر: خوب منظورم این است که سخنان او با شواهد ویدیویی که تاکنون در تلگرام، در تلویزیون و شبکه X ارائه شده است، مطابقت ندارد. تا زمانی که ارزیابی آسیب نهایی نبرد انجام شود سخت است بگوییم حمله بی اثر بود .

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت تیتر کوتاه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار
    سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت تیتر کوتاه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    پیشنهاد سردبیر