رییسی: رییس سازمان ملل از من عذرخواهی کرد

رییسی در گفتگو با شبکه تلویزیونی NBC آمریکا گفت: آقای دبیرکل سازمان ملل در دیدار سال گذشته ما با یکدیگر در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل به بنده گفت از شما عذرخواهی می‌کنم که نتوانستم در مورد رفع تحریم‌ها، برای رساندن واکسن کرونا به ایران کاری کنم.

رییسی: رییس سازمان ملل از من عذرخواهی کرد

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در گفت‌وگویی با شبکه تلویزیونی NBC آمریکا، مواضع کشورمان درباره مباحث مختلف را بازگو کرد.

در بخشی از این گفتگو مواضع کشورمان درباره مذاکرات رفع تحریم مطرح شد که در ادامه مطالعه خواهید کرد:

خبرنگار: جناب آقای رئیس جمهور، این آمریکای تحت ریاست جمهوری ترامپ بود که از توافق هسته‌ای خارج شد، آیا شما حاضر هستید اگر شرایط فراهم شود مجدد با ترامپ بنشینید و درباره یک قرارداد جدید هسته‌ای صحبت کنید؟

رییسی: ما همواره رفع تحریم‌ها را دنبال کردیم و میز مذاکره را هم ترک نکردیم.

در این قضیه آنچه که شاهد بودیم این بود که اولین نقض پیمان از طرف آمریکایی‌ها صورت گرفت و اروپایی‌ها هم به تعهدات خود عمل نکردند، اما آن طرفی که به همه تعهدات خود عمل کرد جمهوری اسلامی ایران بود. آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای، نه یکبار، بلکه تاکنون ۱۵ بار اعلام کرده که اقدامات هسته‌ای ایران صلح‌آمیز است و انحرافی در فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران وجود ندارد.

سوال بنده این است و این سوال را باید مردم آمریکا نیز از دولت آمریکا بپرسند که چرا با توجه به صلح‌آمیز بودن اقدامات هسته‌ای در ایران، تحریم‌های ظالمانه علیه این کشور را ادامه می‌دهید و چرا قراردادی را که بستید، نقض کردید و پیمان شکستید؟ مگر قرار نیست که در پیمان دو طرف یا طرف‌های یک پیمان، وفادار به پیمان بمانند؟ این را باید مردم آمریکا و شما رسانه‌ها از دولت آمریکا سوال کنید که چرا نقض پیمان کردید؟ مگر یک طرف قرارداد حق دارد که یک طرفه پیمان را نقض کند؟ آیا می‌شود دولتی به سر کار بیاید و بگوید من می‌خواهم قراردادی را که بسته شده یک‌طرفه نقض کنم و از پیمان خارج شوم!

پس اولین ناقض پیمان آمریکایی‌ها هستند و نه تنها این یکبار، بلکه بارها عهدشکنی کردند. حق بدهید که ملت ایران به سخنان آمریکایی‌ها اعتماد نکند.

خبرنگار: اروپایی‌ها چرا به تعهد خود عمل نکردند؟ این سوالی است که شما رسانه‌ها باید از اروپایی‌ها بپرسید. مگر آنها در این پیمان نبودند، چرا به تعهدات خود عمل نکردند؟

در مقابل آمریکا و اروپا، ایران به تعهدات خود عمل کرده است. این را من نمی‌گویم، بلکه آژانس می‌گوید. اینها همه معترف هستند که ایران به تعهدات خود عمل کرده و اگر به تعهدات عمل شده که عمل هم شده است، پس چرا تحریم‌ها ادامه پیدا می‌کند و چرا تحریم‌ها دارد افزایش پیدا می‌کند؟

اما درباره مسئله مذاکره برای رفع تحریم‌ها، ما هیچ زمانی میز مذاکره را ترک نکردیم، چون سخن حقی داشتیم و خواسته‌های ما منطقی بوده است. باز این صرفا ما نیستیم که می‌گوییم سخن ما منطقی بوده است، بلکه اتحادیه اروپا رسما اعلام کرد که خواسته‌های ایران کاملا منطقی است، ولیکن آنچه ما از آمریکایی‌ها داریم می‌بینیم استمرار نقض پیمان و تداوم و افزایش تحریم‌های ظالمانه است.

ما معتقدیم که این تحریم‌ها و این ظلمی که دارد به مردم ایران می‌شود، هر چه زودتر باید برداشته شود. حتی در مورد غذا و دارو که شما مطرح می‌کنید، ما در زمینه تامین دارو برای بیماران پروانه‌ای، بچه‌هایی که دارند به خاطر نبود داروهای مورد نیاز از بین می‌روند، تحریم هستیم.

در زمینه مهار و واکسیناسیون کرونا که همه در دنیا تلاش کردند به یکدیگر کمک کنند، آمریکایی‌ها از تسهیل و فراهم کردن زمینه اینکه واکسن در اختیار ما قرار بگیرد، دریغ کردند.

آقای دبیرکل سازمان ملل در دیدار سال گذشته ما با یکدیگر در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل به بنده گفت از شما عذرخواهی می‌کنم که نتوانستم در مورد رفع تحریم‌ها، برای رساندن واکسن کرونا به ایران کاری کنم. بنده به ایشان گفتم که در حال حاضر ما ۶ نوع واکسن کرونا تولید می‌کنیم و از واردکننده واکسن به صادرکننده تبدیل شدیم و مشکل مردم ما بحمدالله و با لطف خداوند متعال و تلاش جوانان برومند و دانشمندان ایرانی حل شد، اما آمریکایی‌ها در مقابل این سوال که چرا با وجود مساعدت همگانی در جهان برای مقابله با شیوع کرونا و انجام واکسیناسیون، مانع تامین واکسن از سوی ایران شدند، به مردم خودشان و مردم جهان چه پاسخی دارند!؟

ما از قرار و توافق سابقی که تحت عنوان برجام گذاشته شد چه نتیجه و اثری دیدیم تا بخواهد قرار جدیدی گذاشته شود؟ آمریکا چقدر نسبت به قراری که در برجام گذاشته پایبندی به پیمان نشان داده، تا بخواهد به قرار آینده خود وفادار باشد؟

آمریکا باید اقدامات اعتمادساز انجام داده و از تحریم‌ها و تهدیدها دست بردارد و بداند همچنانی که تاکنون تحریم‌ها جز ایجاد مشکل راه به جایی نبرده و نتوانسته آمریکا را به اهدافش برساند، در آینده هم کارساز نخواهد بود.

ایران از تحریم‌ها و تهدیدها برای خودش و برای پیشرفت کشور فرصت ایجاد کرده و این پیشرفت‌ها را شما که اکنون در ایران هستید می‌توانید مشاهده کنید. در پارک‌های علم و فناوری و در حوزه‌های مختلفی ایران علیرغم تحریم‌ها و تهدیدها پیشرفت کرده است. تحریم‌ها تاکنون نتوانسته ملت ایران را متوقف یا وادار به عقب‌نشینی کند.

ما همواره تاکید کردیم که بهترین راه آن است که سخن حق ایران شنیده شده و تحریم‌های ظالمانه رفع شود؛ این حتما می‌تواند در جهت انجام تعهدات آمریکایی‌ها در قرارداد برجام باشد.

منبع: فارس
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها